אביגיל קליין – תוכניות העשרה מוזיקלית
ריקודי בטן הוא מושג מערבי הבא במטרה לתאר מחול ערבי מסורתי. ריקודי בטן הוא תיאור לוקה בחסר, בשל העובדה כי בעת הריקוד הערבי המסורתי כל אברי הגוף נעים למעשה. קיימים סגנונות שונים ורבים של ריקודי בטן בהתאם לאזור הגיאוגרפי ולארץ המוצא. שורשי הריקוד המזרחי אינם ידועים וקיימת מחלוקת בנושא. אחת הסברות הינה כי הריקוד פותח באמצעות נשים על מנת לסייע לנשים אחרות בעת הלידה. עדות ממשית לכך אינה קיימת, אך יחד עם זאת, התיאוריה הגיונית ומקובלת בקרב לא מעט חוקרים .סברה אחרת טוענת כי מקורותיהם של ריקודי הבטן נובעים בצפון אפריקה, ומשם הופצו ליתר ארצות אגן הים התיכון. קיימת גם השערה נוספת הטוענת שמקור ריקודי בטן הינם בבבל העתיקה. בהתאם לתיאוריה, בתקופה שלפני האסלאם, הנשים נהגו לרקוד בה בעת שהגברים תופפו בתופים באירועים חברתיים, אך לאחר עליית האסלאם נאסר על הנשים להמשיך ולרקוד. אחת מרקדניות הבטן המובילות והמוכרות ביותר בארץ היא אביגיל קליין. ואולם, אביגיל קליין אינה עוד רקדנית בטן שגרתית. ייחודיותה באה לידי ביטוי בתכנים הבלתי שגרתיים ובאופן בו היא מעלה את מופעיה. בניגוד לייתר רקדניות הבטן השגרתיות בארץ ובעולם, אביגיל משלבת תוכן בריקודיה, ובו שזורים גם קטעי קישור שנונים ומצחיקים, סגנונות ריקוד שונים, כשהכול מלווה בוירטואוזיות מדהימות הכוללות פריטים סמליים כמו מקל, צעיף ותופים, בעלי סמלים ייחודיים בתרבות המזרחית. כפי שציינו, אביגיל קליין אינה רקדנית בטן שגרתית, אשר ינקה את התרבות עם חלב אימה. אביגיל נולדה בפתח תקווה לזוג הורים ממוצא אשכנזי, והייתה בילדותה נערה לכאורה שגרתית, על אף העובדה שחיידק הבמה והיכולת הוירטואוזית היו נטועים בה תמיד. את שירותה הצבאי היא עברה כמאלפת כלבים, כשלאחריו עבדה במשך מספר שנים בספארי. אל ריקודי הבטן והתרבות המזרחית היא נחשפה באופן אקראי, ואולם, החשיפה היוותה עבורה מעין רעידת אדמה רגשית המלווה בסערה השזורה עם שלוות נפש. והשאר הוא היסטוריה.
אביגיל קליין: מופעים, הרצאות וסדנאות אשר חושפים את רזי התרבות המזרחית
לאחר חשיפתה אל הקסם של ריקודי הבטן החליטה אביגיל לרכוש את הידע אצל טובי המורים בעולם. היא החלה ללמוד אומנות וחינוך ב"מדרשה לאומנות בית ברל", במכינה למחול אשר ב"סמינר בקיבוצים", השתלמויות בארץ ובחו"ל אצל המורים והכוריאוגרפים הטובים ביותר בסגנונות מחול שונים כמו קלאסי, מודרני, סטפס, ג"אז, מחול אירי וכמובן מחול מזרחי על סגנונותיו השונים. בנוסף, רכשה אביגיל יידע במשחק מול המצלמה, סדנאות משחק, ליצנות ופנטומימה, לימודי תעודה להכשרת מורים למחול מטעם משרד החינוך ומכון וינגייט, לימודי מוזיקה ושירה באוניברסיטת בר אילן ואף שפת הסימנים במכון לקידום החירש שבתל אביב. כל זאת ועוד באים לידי ביטוי במופעים המרתקים והייחודיים אותם מעלה אביגיל, בהרצאות ובסדנאות השונות, אשר כולם מהולים באפקטים אומנותיים, שנינות הומור וחן, במטרה לשרש מקרבנו דעות קדומות בנושאים שונים, כמו מעמד האישה בכלל ומעמדה של האישה המזרחית בפרט, וגם על מנת לפתוח צוהר אל תרבות בלתי מוכרת למרבית האוכלוסייה, הכוללת תלמידים בסדנאות וההרצאות אותן מעבירה אביגיל במוסדות החינוך למיניהם. המסר המועבר הוא הקשבה הדדית, הבנה וקבלת השונה, שבאמצעותם נוכל ליצור חברה בריאה יותר.
בין מופעיה של אביגיל ישנו המופע "רוח מזרחית" המועלה במיוחד בפני תלמידים, ומיועד לבתי הספר התיכון, בו מגולל סיפורה האוטוביוגרפי כבחורה ממוצא אשכנזי, המגלה במהלך עבודתה את סוד הקסם החבוי והמסתתר במחול המזרחי, ובאורח פלא מתחברת אל האומנות עתיקת היומין. המופע הינו אינטראקטיבי ופותח צוהר אל עולם שלעיתים נחשפים אליו התלמידים לראשונה בחייהם. מופע נוסף הינו "על בטן מלאה" שבו מוהלת אביגיל ריקוד מזרחי מסורתי עם קומדיה, פנטומימה ומוזיקה קלאסית, המעלה באופן שנון, חכם והומוריסטי שאלות המהולות בקריצה כמו זוגיות, דיאטות, פמיניזם, דימוי עצמי ומה שביניהם. אביגיל מעזה ליצור חיבורים בין חומרים הנראים לעיתים בלתי ניתנים לחיבור, כמו ריקוד הבטן והקונצ'רטו של פגניני. בתום המפגשים מרקידה אביגיל את הקהל, במטרה להוכיח כי המחול המזרחי עשוי להיות גם חוויה מהנה.
נכתב ע"י: קו לחינוך |
|