בתי ספר פרטיים כתופעה הולכת ומתרחבת
החל משנות השמונים של המאה הקודמת החלה רווחת התופעה של התארגנויות מצד הורים, רשויות, עמותות וגורמים נוספים לשם הקמתם של בתי ספר פרטיים. התופעה נותנת את ביטוייה הן מהזווית המשפטית והמוסדית והן בהיבט מאפייניהם של מוסדות החינוך הללו, כשקו המשותף להם הוא השאיפה להציע חינוך איכותי יותר מהחינוך המסופק במערכת החינוך הממלכתית. במספר אמנות בינלאומיות, וישראל בכללן, הוכרה הזכות להקמתם ולהפעלתם של בתי ספר פרטיים. יחד עם זאת, רשאית המדינה להתערב ולמנוע את קיומם במידה וקיים חשש לפגיעה בזכויותיהם של התלמידים האחרים. נכון להיום הנתונים הסטטיסטיים מראים כי אחד מכל חמישה מוסדות חינוך אשר הוקמו בשנים האחרונות מוגדר כבית ספר פרטי על אף הקשיים שמערימה המדינה על התהליך.
בתי ספר פרטיים- ללמוד בשיטה קצת אחרת
מערכת החינוך הציבורית בישראל חוששת מהפערים שעשויים להיווצר בקרב התלמידים בעתיד כתוצאה מכך שלתלמידים ממשפחות בעלי רקע כלכלי איתן בלבד תינתן האפשרות לרכוש השכלה בתנאים המשופרים המוצעים במוסדות החינוך הפרטיים, וכן מזליגתם המואצת, הן של התלמידים והן של המורים האיכותיים ממערכת החינוך הפורמאלית אל בתי ספר פרטיים, ויצירת חינוך פרטי ואליטיסטי המעמיק את הפערים הכלכליים והחברתיים במדינה. התשלומים שנדרשים ההורים לשלם הינם יקרים מאוד ונעים בטווח שבין 1,400-2,900 שקלים מידי חודש, אך העלות הגבוהה אינה מרתיעה את ההורים, והתופעה ההולכת ומתרחבת כשמידי נפתחים בתי ספר פרטיים נוספים. מוסדות החינוך הפרטיים מציעים לרוב ייחודיות כלשהי, המאפשרת למשפחות מבוססות להעניק חינוך איכותי בסביבה סלקטיבית והומוגנית.
מעוניינים בפרטים נוספים אודות בתי ספר פרטיים, או בתי ספר פרטיים בישראל? לחצו כאן
בתי ספר דמוקרטיים
אחד מסוגי בתי הספר הללו הוא בית הספר הדמוקרטי, שייחודיותו מתבטאת הן באידיאולוגיה שלו והן במהותו בשלושה עקרונות מרכזיים, שהראשון הוא סיוע לתלמיד בהבנת ובהגשמת המטרות והיעדים אותם הציב לעצמו. עקרון נוסף עוסק בכבוד האדם, חירותו, זכויותיו וחובותיו. לימוד דמוקרטיה אינו בא לידי ביטוי בשיעורי האזרחות בלבד כי אם בכל פעילות בית ספרית ברמה החברתית, ברמה המערכתית וברמה הלימודית. החלטות בבתי הספר הדמוקרטיים מתקבלות בהכרעת הרוב ובאמצעות דיאלוג בין כל הגורמים הנוגעים להחלטה, לרבות עובדי הוראה, הורים ותלמידים. העיקרון השלישי הוא עיקרון פלורליזם וקבלת האחר, נושא המוטמע בקרב התלמידים ומוביל רבים מבוגריו לפעילויות חברתיות ענפות. יישנם כיום מעל לעשרים בתי ספר דמוקרטים ברחבי הארץ ומספרם גבוה באופן יחסי לגודל האוכלוסייה בהשוואה למדינות מערביות אחרות.
בתי ספר אנתרופוסופיים
האנתרופוסופיה הינה השקפת עולם רוחנית שמטרתה להשיב אל האדם המודרני את הרוחניות ממנה התרחק, ולסייע לו להתחבר מחדש אל התכלית שלשמה הוא נברא מלכתחילה. האדם אשר הגה את השקפת העולם הזו הוא רודולף שטיינר, פילוסוף ומחנך גרמני, שפיתח את תורתו בתחילת המאה ה-20. בית הספר האנתרופוסופי הראשון נוסד בגרמניה עבור ילדי העובדים של המפעל "ולדורף אסטוניה", ומכאן הכינוי "חינוך ולדורף". בישראל ישנם 22 בתי ספר אנתרופוסופיים ומעל ל-200 גני ילדים הפועלים על פי חינוך ולדורף. בתי הספר האנתרופוסופיים מציעים אלטרנטיבה חינוכית שבמרכזה עומד התלמיד כישות המורכבת מגוף, רוח ונפש, כשההתייחסות המרכזית בהוראה על פי שיטה זו נוגעת להתאמת התכנים החינוכיים לשלבי ההתפתחות של התלמיד.
נכתב ע"י: פורל קו לחינוך |
|