רותי דקל -מאבחנת מוסמכת ומטפלת בבני נוער, סטודנטים ומבוגרים לקויי למידה ו / או בעלי הפרעת קשב וריכוז
השירותים המוענקים: מתן מענה כולל ללקויי הלמידה ולבני משפחותיהם
ü אבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. לתלמידים (מכיתה ה' ומעלה), למתבגרים ובוגרים.
ü מתן המלצות להיבחנות מותאמת בביה"ס, בלשכת הגיוס, בפסיכומטרי ועוד.
ü טיפול בהפרעת הקשב בעזרת תוכנת SharperBrain.
ü שיעורי הוראה מתקנת.
ü הקניית אסטרטגיות למידה.
ü ייעוץ להורים ולמורים.
ü )coaching) אימון אישי
מהי לקות למידה?
למושג הגדרות שונות המשתנות מעת לעת אך המשותף לכולן הוא קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות ומיומנויות חברתיות על רקע נוירולוגי. אין הכוונה לקשיים הנובעים מפיגור שכלי, סביבתי או מבעיות רגשיות. היקף התופעה הוא 3%-15% מהאוכלוסיה, תלויי במחקר.
חשוב להבין כי לא כל תלמיד המתקשה בלימודים הוא לקויי למידה. הוראה לקויה, אימון בלתי מספיק נסיבות משפחתיות מקשות (יתמות, גירושין וכד'), מציאות בטחונית קשה, חשיפה לאלימות או כל היבט רגשי אחר, יכולים לגרום לכשל אקדמי.
מהי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ?
מדובר בקושי בוויסות קשב ומיקוד הריכוז. להפרעה רקע גנטי ומרכיבים ביולוגים. ההפרעה מלווה לעתים בלקויות למידה ובהפרעות פסיכיאטריות נוספות כגון הפרעות במצב הרוח, חרדה והפרעות התנהגות.
סטטיסטית, אצל מרבית הבנים התופעה מלווה בהיפראקטיביות ו/או אימפולסיביות בשונה מהבנות אצלן מהות התופעה היא קשיים בריכוז בלבד. לכן, בנות רבות אינן מאובחנות למרות שהן סובלות מהתופעה והחברה מתייחסת אליהן כ"בינוניות ביכולתן" או כ"עצלניות".
חשוב לציין כי לא כל תלמיד שאינו מקשיב בכיתה או מפריע למהלך התקין של השיעור הוא בעל פרופיל ADHD. קשיים בלימודים, עייפות, מתח, תיסכול, קשיים בראיה ושמיעה, קשיים רגשיים, לקויות למידה ואחרים, יכולים להוות סיבה לתיפקודו הלקויי בכיתה.
מהו אבחון?
אבחון הוא מערכת מבדקים באמצעותם ניתן לאתר ולאפיין את מקורות הקושי בלמידה ולהציע תכנית טיפול. אבחון טוב מתייחס ליכולות כמנוף לקשיים. האבחון מספק המלצות לחיזוק הכוחות ולטיפול בקשיים כאחת.
סוגי האבחונים
עפ"י הנחיות משרד החינוך, רק תלמידים בעלי הלקויות הבאות: ADHD (הפרעת קשב וריכוז), דיסלקציה (קשיים ברכישת הקריאה), דיסגרפיה (קשיים ברכישת הכתיבה ובהבעה בכתב) ודיסקלקוליה (קשיים ברכישת עובדות היסוד) זכאים להיבחנות מותאמת. תלמידים מתקשים זכאים גם לשעות שילוב בהם יקבלו תיגבור/חייזוק במקצועות הלימוד השונים.
משרד החינוך קבע נהלים לאישור סל שעות שילוב והיבחנות מותאמת לתלמידים עם לקות למידה. (ועדת שילוב, ועדה פדגוגית בית ספרית, וועדה מחוזית של משרד החינוך), וזאת על סמך אבחונים שנעשו ע"י אנשי מקצוע, אך נראה כי מאז המבוכה בקרב ההורים והיועצות רק גברה. לא ברור מהו האבחון הדידקטי, הפסיכולוגי והפסיכודידקטי.
האבחון הדידקטי בודק תיפקודים (מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון) ומנגנוני בסיס המאפשרים או מקשים על התיפקוד (שפה, עירנות פונולוגית ותחבירית, זיכרון, תכנון וארגון, תפקידים ניהוליים, תפיסה ופוטנציאל אינטלקטואלי). האבחון חייב להיות מקיף וכולל מידע נוסף על המאובחן - רקע התפתחותי, חינוכי, רפואי ומשפחתי. האבחון מבוצע ע"י מומחה ללקויי למידה ולא ע"י פסיכולוג. הכשרת פסיכולוגים קליניים וחינוכיים אינה כוללת אבחון וטיפול בנבדקים בעלי ליקויי-למידה.
האבחון הפסיכולוגי מעריך את האינטליגנציה של הנבדק ואת אישיותו. האבחון מועבר ע"י פסיכולוג מומחה קליני או חינוכי שהוסמך להעברת האבחון.
אבחון פסיכודידקטי משלב את שני המרכיבים שפורטו לעייל. אבחון טוב, ייעשה ע"י שני בעלי התפקידים, מאבחן דידקטי לחלק הדידקטי ופסיכולוג לחלק הפסיכולוגי.
מהות ההוראה המתקנת
עבודה עם התלמיד לשיפור תיפקודו האקדמי תוך הישענות על נקודות החוזק כפי שנמצאו באבחון הדידקטי ותוך עקיפת נקודות החולשה. שיפור מיומנויות הקריאה, הבנת הנקרא, הכתיבה והחשבון.
מהן אסטרטגיות למידה?
הקניית דרכי עבודה יעילות לצורך שיפור תהליך הלמידה של הלומד הצעיר והמבוגר. מדובר בסדרת מפגשים בהם עוסקים בנושאים הבאים:
ü מהי למידה?
ü מהי התארגנות ללמידה?
ü תכנון הזמן וחשיבותו.
ü איתור הערוץ היעיל ללמידה (חזותי או שמיעתי),
ü הקניית אסטרטגיות יעילות לארגון מידע (תרשימים שונים וסכימות).
ü פיצוח שאלה.
ü כתיבת תשובות לסוגיהן.
ü התארגנות ללמידה לקראת מבחן, והתמודדות בזמן מבחן .
הצגת עצמי
רותי דקל. מומחית באבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. מורה להוראה מתקנת ולאסטרטגיות למידה ומטפלת בהפרעת קשב וריכוז.
רקע השכלתי ומקצועי:
v בעלת תואר שני בחינוך מיוחד (אוני' בר אילן).
v בוגרת קורס דו שנתי להכשרת מאבחנים דידקטיים ("ניצן").
v בוגרת קורס Physical Therapy for the Mind (פילדלפיה, ארה"ב).
v coaching - מאמנת אישית (Coach Wise).
v רכזת המגמה להכשרת מאבחנים דידקטיים ומורים להוראה מתקנת במכללת וינגייט.
v בעלת וותק של למעלה מ- 20 שנה במערכת החינוך במיגוון תפקידים (ניהול מרכז תהיל"ה, ניהול תיכון ערב, רכזת פרוייקטים למניעת נשירה, מורה לאזרחות ולמדעי החברה, רכזת מב"ר ועוד).
v חברה בוועדות ההתאמות ללקויי למידה במשרד החינוך. v מאבחנת לקויות למידה בעמותת "ניצן".
|