המשבר הכלכלי הוביל השנה לקיצוץ בהוצאות השוטפות הקשורות בגידול הילדים של חלק ניכר מהמשפחות בארץ. 42% מכלל ההורים נאלצו לקצץ בפעילויות הקשורות לילדים, כמו חוגים, שיעורים פרטיים, פעילויות פנאי, טיפולים פסיכולוגיים ועוד, כך עולה מסקר, שמפרסמת היום אגודת ניצן.
הסקר נערך לרגל פתיחת שנת הלימודים, ולקראת כנס הורים של האגודה, שיתקיים ב-7.9.2009 באוניברסיטת תל אביב.
על פי הסקר, חמישית מההורים נאלצו לקצץ בשיעורים הפרטים בגלל אילוצי תקציב. הסקר של אגודת ניצן נערך על בסיס מדגם ייעודי מייצג של אוכלוסיית ההורים לילדים בגילאי 18 – 6, על ידי מכון רפי סמית, בשיתוף ד"ר איריס קלקא.
בסקר נמצא כי ההוצאה הממוצעת של ההורים לילד עם ליקויי למידה גבוהה משמעותית מזו של ההורים לילדים ללא לקויות. בקרב הורים שיש להם ילד עם ליקויי למידה - 64% מוציאים מעל 500 ₪ לחודש על חוגים, שיעורים פרטיים, פעילויות פנאי, טיפולים פסיכולוגיים ועוד - לעומת 42% מההורים שאין להם ילדים בעלי ליקויי למידה.
מסתבר, כי הפער מחריף ככל שהוהצאות גבוהות יותר - 26% מההורים לילד עם ליקויי למידה מוציאים מעל 1,000 ₪ לחודש על שיעורי עזר, חוגים,טיפולים ופעילויתו פנאי שונות, לעומת 13% מההורים לילדים ללא לקויות.
לדברי יו"ר אגודת ניצן, עופרה אלול: "הורים רבים מתקשים לעמוד בהוצאות הטיפול בילדים, ובמיוחד הורים לילדים עם ליקויי למידה. בשנה האחרונה אנו רואים את המשבר הכלכלי מתדפק על דלתות ניצן: מספר הפניות של ההורים אלינו לקבלת מלגות גדל בכ- 30%, וגם המקרים המגיעים אלינו קשים יותר. הורים רבים, שידם אינה משגת, מבקשים שנסייע להם לממן אבחונים, שיעורי הוראה מתקנת ופעילויות אחרות לילדים. אנחנו מעניקים מדי שנה כ- 2 מיליון ₪ למלגות, מהתרומות שאנו מקבלים ביום ההתרמה ובמועדים אחרים. בשנים קודמות הצלחנו לענות על חלק ניכר מהפניות. השנה, בשל המצב הכלכלי, התמעטו התרומות ולכן נאלצנו לדחות רבות מהבקשות".
נתונים נוסף שנמצא בסקר:
60% מהתלמידים עם ליקויי למידה נעזרים בשיעורים פרטיים - לעומת 48% מהתלמידים ללא לקויי למידה.
ב- 7 בספטמבר, בשעה 14:00, תקיים אגודת ניצן כנס הורים באוניברסיטת ת"א. הכנס יעסוק בעיקר בהתמודדות רגשית וחברתית עם לקויות למידה והפרעות קשב .