הממשל האמריקני הזרים בשנה האחרונה תקציב מיוחד למערכות החינוך במדינות השונות, שיועד לרפורמות בבתיה"ס. מאמר בשם "רפורמה חסרת שיניים"? המתפרסם בביטאוןEDUCATION NEXT טוען, כי רובו ככולו של התקציב לא נוצל למטרה שהציב הממשל.
על פי המאמר, מזה שנים קיים קונצנזוס בכל הקשת הפוליטית בארה"ב, כי בתיה"ס הציבוריים, במיוחד בערים הגדולות, חייבים לעבור שינוי בסיסי כדי לשפר את הישגיהם. רבים קיוו שאת השינוי הנדרש ינהיג שר החינוך החדש, ארן דנקן, ששימש בעבר כממונה על בתיה"ס בשיקגו. ואכן, במסגרת התוכנית האמריקנית לשיקום הכלכלה, הזרים הממשל למדינות השונות בארה"ב, תקציב גדול, בסך 100 מיליארד דולר, להנהגת תהליכי שיפור בבתיה"ס. מדובר בסכום הכפול מהתקציב השנתי של משה"ח האמריקני.
התקציב הוענק בחודש פברואר 2009, כאשר המשבר הכלכלי בארה"ב היה בשיאו. הממשל דרש מהמדינות להבטיח, כי אכן ייעשה בתקציב שימוש כדי לשפר את איכות המורים, לפתח מערכות מידע משופרות, להטמיע סטנדרטים והערכה בחינוך ולטפל בבתי"ס תת משיגים.
שר החינוך אף הצהיר, כי מדינות שיבזבזו את הכסף בצורה "לא חכמה", יידחקו לתחתית הרשימה לקבלת תקציבים נוספים בעתיד. דנקן יעץ למחוזות החינוך לחשוב בצורה יצירתית כיצד להשקיע את הכסף. משה"ח האמריקני אף חיבר מסמך, שבו פורטו הדרכים הרצויות לניצול התקציב.
אולם בבדיקה שערך הממשל ב-16 מדינות נמצא, כי 96% מהתקציב נוצל לשימור הקיים ולא לרפורמות במערכת החינוך. התקציב שימש בעיקר לתשלום משכורות לעובדי החינוך ולכיסוי גירעונות בתקציבי החינוך, שנוצרו בשל המשבר הכלכלי. כך למשל, נוצל התקציב במיאמי כדי למנוע פיטורי 2,000 מורים.
על פי המאמר, על סמך נתונים אלו לא מפתיעה העובדה שבספטמבר 2009 נוספו 11 אלף משרות הוראה בארה"ב, למרות שבאותה עת פוטרו 190 אלף עובדים במשק האמריקני. המאמר טוען, כי הממשל האמריקני קיבל שיעור, בדרך כואבת ויקרה מאוד, על מדיניות חינוכית והנהגת רפורמות בחינוך.
הביטאון EDUCATION NEXT יוצא לאור במימון מספר מכוני מחקר ובתי"ס לחינוך באוניברסיטאות בארה"ב, בהן הרווארד וסטנפורד.
כתובת המאמר המלא; http://educationnext.org