הצילו! אבחונים
כאשר הילד מגלה קושי בלמידה, והגורמים לו אינם ברורים , עולה צורך באבחון. קיימים סוגים רבים של אבחונים וחשוב להתאים את האבחון לסוג הקושי .
מתי לאבחן?
ניתן ורצוי לאבחן כבר בגיל גן חובה בשלות ללמידה. האבחון נועד לזהות ככל שניתן בשלבים מוקדמים, ילדים הנמצאים ברמת סיכון ללקות למידה. במקרים רבים תהליכי האיתור יאפשרו התערבויות טיפוליות וחינוכיות מתאימות, מניעת היווצרות של קשיים רגשיים נלווים וקשיי התנהגות, פיתוח תחושת מסוגלות וכישורי התמודדות עם מטלות לימודיות. ההתערבות נעשית בקצב איטי ורגוע כאשר הילד עדיין לא צבר פערים משמעותיים. בגיל בית הספר היסודי חשוב לאתר ולאבחן מוקדם ככל האפשר את התלמידים עם לקויות הלמידה, כדי לאפשר להם לממש את יכולתם להשתלב בכיתה מבחינה לימודית וחברתית. למרות שהפניית ילד לאבחון כרוכה בקשיים רגשיים רבים מצד ההורה ומצד המחנך המרגישים שנכשלו בטיפול וחינוך הילד ומצד הילד המתקשה שחש שהוא מאכזב את כולם. לאחר האבחון, לרוב חשים ההורים והילד תחושת הקלה ושחרור משום שיש שם וכתובת לבעיה ממנה סובל הילד. הילד והוריו מקבלים אישור לכך שהילד אינו "עצל", "חסר מוטיבציה" כפי שחשבו כולם. אלא בעל קשיים אמיתיים, שאינם בשליטתו וחשוב מכך- ניתן להתמודד איתם ולטפל בהם.
להלן מקורות אפשריים לקושי בלמידה בבית הספר:
* רמת הבנה כללית נמוכה- רמת אינטליגנציה נמוכה, המגבילה את יכולת הלמידה.
* לקות למידה- הפרעה שמקורה נוירולוגי כאשר ישנו פער בין היכולת לתפקוד, באחד או יותר ממרכיבי התפיסה או העיבוד הנדרשים ללמידה: זכרון, תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, קשב וריכוז ועוד.
* קשיי למידה- קושי זמני הנובע מגורמים שונים: חוסר מוטיבציה, הוראה גרועה, כיתות עמוסות ההופכות את הלמידה לבלתי אפשרית, ועוד.
* קושי רגשי המקשה על הילד להתפנות ללימודים.
אבחון דידקטי –האבחון עוסק באפיון ובמיפוי של מיומנויות למידה בסיסיות: קריאה, כתיבה, מתמטיקה ואנגלית.בבדיקת המנגנונים הקוגניטיביים העומדים בבסיס הלמידה של מיומנויות היסודות, בתיאור התנהגותו של התלמיד בתחומי הלמידה, בזיהוי אסטרטגיות הלמידה של התלמיד ויעילותן, באיתור קשיים ויכולות בתחומי הלמידה ובמציאת דרכי הוראה מתאימות.האבחון מפרט דרכי למידה מתקנות.
מתי נפנה לביצוע אבחון דידקטי? כאשר התוצר העיקרי המתבקש הוא תוכנית עבודה מפורטת להוראה מתקנת או אסטרטגיות למידה, וכאשר אין קושי בולט במימד הרגשי של הילד שיכול להקשות על הלמידה. וכן כאשר צפוי כי התלמיד יצטרך התאמות בחינה מרמה 1-2 בלבד ולא בחינה מותאמת או בחינה בעל-פה. (הסבר לגבי ההתאמות- במאמר הבא) אבחון פסיכו דידקטי- האבחון הפסיכו דידקטי מתבצע על ידי פסיכולוג ובודק מספר תחומים: אינטליגנציה- "פוטנציאל" שכלי להשגת הישגים אקדמיים. תפיסה והבחנה חזותית, זיכרון לסוגיו השונים, תפיסה והבחנה שמיעתית, תפיסה כמותית, רצף, ומבחני תפיסה נוספים לפי התמונה המתגלה במהלך האבחון. הישגי הלמידה הפורמאליים: הערכת טכניקת הקריאה, הבנת הנקרא, מרכיבי הכתיבה, הבעה בכתב, אסטרטגיות למידה ועוד. תפקוד רגשי- האבחון מרחיב את ההתייחסות להיבטים אישיים- רגשיים, על מנת להעריך את משקלם ותרומתם לקשיים האקדמיים, כגורמים ראשוניים או כנלווים ללקות הלמידה. התמקדות האבחון הפסיכולוגי היא באבחנה מבדלת. הוא נותן ראיה אינטגרטיבית על ידי התייחסות לרמה הקוגניטיבית, למרכיבים נוירו – פסיכולוגיים ופסיכולוגיים- משפחתיים- סביבתיים ומעריך את תרומתם לתהליכי ההסתגלות והלמידה. וכן מספק המלצות לתחומי העבודה הנדרשים (בדרך כלל ללא פרוט של תוכנית ההוראה המתקנת). מתי נפנה לאבחון פסיכו דידקטי? כאשר נדרשת הבנה רחבה של מקורות הקושי ותרומתם ללקות הלמידה, כאשר יש לילד קשיים רגשיים אשר משפיעים על הלמידה, יש צורך לשקול מסגרת חינוכית מתאימה, כאשר צפוי שהתלמיד יצטרך התאמות בחינה מרמה 3 הכוללת בחינה מותאמת או בחינה בעל-פה.(הסבר לגבי סוגי ההתאמות במאמר הבא)
אבחון בשלות לכיתה א'- אבחון זה, המכונה לעיתים גם אבחון בשלות, מיועד לילדי גן חובה, אשר עלתה שאלה לגבי מוכנותם לעלות לכיתה א'. האבחון נערך על ידי פסיכולוג חינוכי, ובודק את רמת האינטליגנציה, הבשלות הרגשית, התפקוד הגרפומוטורי, וניצני קריאה, כתיבה וחשבון. מטרתו לתת תשובה אם הילד מוכן לכיתה א', אם יש צורך בסיוע בבית וע"י איש מקצוע לפיתוח ידע ולקידום מיומנויות בהם הילד מתקשה, וכן הפניות לאבחון אצל אנשי מקצוע נוספים במקרה הצורך.
אבחון קשב וריכוז- אבחון המיועד לבדיקת קיומם של קשיי קשב ובעיות ריכוז בקרב המאובחן. את האבחון מבצע נוירולוג, או פסיכיאטר או רופא מומחה ברפואת ילדים. ישנם מספר אבחונים ממוחשבים: מבחן T.O.V.A. - נערך בשני מפגשים. במפגש הראשון מתבקש הילד לעמוד במטלה ממושכת ומשעממת יחסית. נמדד זמן התגובה שלו לגירויים שונים המופיעים על המסך. במידה ואותרה בעיית קשב בשלב הראשון של המבדק, מתבקש הילד להגיע למפגש השני לאחר נטילת רטלין, ונבדקת יעילות הטיפול התרופתי. יש לציין כי אחוז הדיוק של בדיקה זאת אינו מוחלט. מבחן נוסף הינו מבחן B.R.C- זהו מבחן מקיף ויחסית חדש בארץ. המתבצע על גבי מסך מגע, בהתאם לתשובות הילד והשוואתם לנורמות בני גילו ומינו. נבדקים התפקודים הסנסו מוטוריים, זמן תגובה, הסטת קשב, הערכת זמן, זיכרון מילולי, זיכרון מיידי וזיכרון לטווח ארוך, זיכרון ויזואלי מתמשך, תפקודים ניהוליים ועוד.
כיצד לבחור את איש המקצוע המתאים לאבחן? בחירה זו איננה פשוטה ויש לה השפעה רבה על קבלת התמונה המקיפה של נקודות החוזק והחולשה והגורמים לקשיי הילד. והתאמת תוכנית ההתערבות המתאימה ביותר לצרכיו. לכן ייש לבחון את השאלות הבאות: האם המאבחן נפגש עם ההורים על מנת לקבל מידע על הילד והרקע ההתפתחותי, לימודי, משפחתי ? האם לאחר סיום האבחון, נפגש המאבחן עם ההורים על מנת להסביר להם את ממצאי האבחון ולאפשר להם להעלות שאלות בנוגע לאבחון? האם המאבחן מבקש מידע ממוריו של התלמיד המאובחן, להשלמת פרטי הרקע של המאובחן? האם המאבחן מכיר את עיקרי חוזר מנכ"ל בנושא דרכי ההבחנות?
לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ לקביעת האבחון המתאים התקשרו. |
|