שנת הלימודים הבאה בפתח והורים רבים לפעוטות תוהים אם בחרו מסגרת נאותה לילדם. "האגודה הישראלית למען הילד בגיל הרך" מציעה להורים לבקר במסגרות שונות, להתבונן, לשאול שאלות ולהרגיש בטרם יחליטו על המסגרת המתאימה.
שאלות לבחינה עצמית
האגודה ממליצה להורים להתבונן בזמן פעילות על הצוות, הילדים, ארגון הסביבה החינוכית ועל המזון המוגש לילדים. לאחר התבוננות ממושכת על ההורים לשאול את עצמכם מספר שאלות: מהו היחס בין מבוגרים לילדים בגן, כמה ילדים בכל קבוצה, האם היחס שנותנות המטפלות לילדים מספק, האם טון הדיבור שלהן מביע חיבה לילדים, האם המטפלות מעודדות עצמאות אצל הילדים, האם המטפלות רואות את כל הילדים כל הזמן, האם הסביבה עשירה בגירויים, האם הסביבה נעימה ונקייה, האם הילדים עובדים בקבוצות קטנות, האם מוצעות לילדים מגוון של פעילויות, האם הסביבה בטוחה לילדים, האם החצר מאובזרת ובטיחותית, האם הילדים בוכים או צוחקים, שמחים או כועסים, האם המזון המוגש לילדים אסתטי ומאוזן.
שאלות לאחראי על המסגרת החיונכית
בנוסף ממליצה האגודה לשאול את האחראי על המסגרת: מהי ההכשרה המקצועית של הצוות, האם יש הדרכה קבועה לצוות ואם כן מי מבצע אותה, האם יש פיקוח על המסגרת ואם כן מי מפקח, האם יש ביטוח לילדים, ומי מחליף את המטפלות בזמן היעדרות.
לאחר שההורה מסכם את התשובות לכל השאלות האלו, ממליצה האגודה להורים גם להקשיב לתחושת הלב, ולבחון אם הרגישו נוח ונעים במסגרת. אם אכן התשובה לשאלה זו ולמרבית השאלות האחרות חיובית, סביר להניח שגם הילד ירגיש טוב במסגרת החינוכית.
האגודה הישראלית למען הילד בגיל הרך היא עמותה הפועלת בשיתוף עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאור, לקידום הצעת חוק שמטרתו לפקח על מסגרות חינוכיות לגיל הרך.
חומר נוסף
בניוזלטר ילדים והורות של פורטל "דוקטורס" מופיע מאמר נוסף, בשם "מסגרות לגיל הרך - תמונת מצב", העשוי אף לסייע להורים בבחירת המסגרת המתאימה לפעוטות.