כמה מאות אנשי חינוך, אקדמיה וסטודנטים, השתתפו בשבוע שעבר בוועידת החינוך של מפלגת העבודה. בכנס טענה יו"ר המפלגה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', כי מערכת החינוך הולכת ונחלשת תחת חינוך אפור וחינוך פרטי, שתופחים כל הזמן. לטענתה, העשירונים התחתונים מקבלים חינוך טוב פחות, כי הם גרים ביישובים חלשים, שמלכתחילה לא יכולים לתת תוספות למערכת החינוך. כך מערכת החינוך הופכת להיות מחוללת אי-השיוויון במקום לצמצם פערים. יחימוביץ' ציינה, כי בהסכם עוז לתמורה יש צדדים טובים, אבל בתוכו מעוגנת גם העסקת מורים עובדי קבלן נוספים. "המורים שמועסקים על ידי משה"ח והרשויות המקומיות הופכים ל'היי-סוסייטי' של מערכת החינוך", הוסיפה יחימוביץ'. לאחרונה הוקמה במפלגה ועדת חינוך, שהכינה לקראת הוועידה מתווים לניירות עמדה בנושאי חינוך שעל סדר היום הציבורי. הנושאים הם; "חינוך לערכים", "צמצום פערים בחינוך", "מקצועות הליבה", "החינוך הציבורי", "הערכה ומדידה" ו"ההשכלה הגבוהה". בוועידה התקיימו דיונים בנושאים המוצגים במתווי ניירות העמדה, שישמשו אף הם בסיס לניירות העמדה ולמצע החינוך של המפלגה. בדיונים נשאו דברים אנשי חינוך ואקדמיה ובהם; פרופ' יוסי שביט, מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר אמנון כרמון, מנהל מכון כרם, ד"ר אודי מנור, ממכללת אורנים, פרופ' תמר אריאב, נשיאת מכללת בית ברל, אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך, ופרופ' דוד נבו, מאוניברסיטת תל אביב. בדיון שעסק בנושא "טביעת ערכים והטמעתם", טען ד"ר כרמון, כי האופן שבו עוסקים בהטמעת ערכים במערכת החינוך "הוא לא כל כך אינטליגנטי, מבוסס על המון טעויות וכולל דיון לא מקצועי להחריד". לדבריו, חיוני להשתחרר מההבחנה הרווחת בין הוראה-למידה לבין חינוך לערכים. לטענתו, הערכים יכולים להיות מוטמעים רק באמצעות הידע ודרכי הקנייתו במקצועות השונים ולא בשיעורי חינוך. ד"ר כרמון הוסיף, כי בחינוך לערכים הבית ספרי "תפסת מרובה לא תפסת"; ריבוי ערכים אינו מאפשר חינוך אפקטיבי. לדבריו, חיוני להתמקד במספר מצומצם בלבד של ערכים שניתנים ליישום בביה"ס. כמו כן, יש לציין באיזה אופן כל ערך יבוא לידי ביטוי בתכני ההוראה ובדרכי העברתה בביה"ס. |