למידה מבוססת פרויקטים (Based Learning Project), הופכת לפופולארית יותר ויותר במערכות החינוך במדינות רבות. כך מציינת הסמנכ"לית ומנהלת המינהל לפדגוגיה של קבוצת עמל, ד"ר רונית אשכנזי, במאמר במגזין הדיגיטאלי, "קולות מהשטח". המאמר התפרסם בשבוע שעבר. כותרת המאמר היא "למידה באמצעות פרויקטים כמענה ללימוד המיומנויות הנדרשות במאה ה-21".
על פי המאמר, שיטת הלימוד באמצעות פרויקטים מתאימה למיומנויות המאה ה-21, מכיוון שבמסגרתה בונים התלמידים את הידע שלהם בצורה פעילה ואוטונומית. בלמידה מבוססת פרויקטים, התלמידים עוסקים בפעילויות חקר מורכבות, המשלבות מגוון תחומי דעת, כנדרש בשוק העבודה כיום. התלמידים מעלים שאלות, מנסחים השערות, מציעים דרכי חקירה יצירתיות, אוספים ומנתחים נתונים ומנסחים את השערותיהם וממצאיהם.
ד"ר אשכנזי מביעה צער על כך שבישראל השימוש בשיטה עדיין מצומצם, והיא מתקיימת בעיקר בבתי"ס יסודיים ובחטיבות ביניים ולא בחטיבות העליונות. הסיבה לכך - הלחץ העצום שמפעיל "מכבש בחינות הבגרות" בחטיבות העליונות. במאמר נטען, כי בעבר דווקא הייתה ישראל חלוצה בלמידה מבוססת פרויקטים. כך, כבר לפני עשרות שנים לא מעטות, לימדו בתיה"ס של הקיבוצים בשיטת הנושאים, ועסקו בלמידת חקר. כמו כן, התקיימה בשנות ה-90' למידה באמצעות פרויקטים במסגרת תוכנית "מחר 98'". "משום מה לא פיתחנו את כל אלה לתוכנית מערכתית ולשינוי מהותי של דרכי ההוראה במערכת החינוך", טוענת ד"ר אשכנזי.
לדבריה, גם ארגון ה-OECD החל לנטוש את הרעיון, שעל פיו מבדקי הישגים, כמו מבחני PISA, הם האינדיקטור הבלעדי לניבוי הצלחה אקדמית, מקצועית וכלכלית. כיום מגובשים מבדקים חדשים, כמו מבחן PIAAC (התוכנית להערכה בינלאומית של יכולות מבוגרים), שיבדוק כ-15 מיומנויות הנדרשות בשוק העבודה של המאה ה-21. בין המיומנויות; פתרון בעיות, עבודת צוות, יכולת ניתוח, תקשורת מילולית, השפעה על אחרים, תכנון זמן אישי וקבוצתי, קריאת טקסטים, יכולת חשיבה במונחים כמותיים ושימוש באינטרנט ובמחשב. ד"ר אשכנזי מציינת, כי לא מעט בתי"ס, ואף חלק מהמפמ"רים, מכירים בצורך לשלב לימודי מיומנויות אלו לצד תוכניות הלימודים הרגילות.
במאמר מוצע למשה"ח להקים ועדה מקצועית, שתבנה קריטריונים בסיסיים לתוכניות ללמידה באמצעות פרויקטים. הוועדה גם תעודד בתי"ס שמלמדים בדרך זו להמיר בחינות בגרות בעבודה על פרויקטים. במקצועות שבהם ניתן כבר היום לבצע פרויקט או עבודת חקר כחלק מבחינת הבגרות, מציע המאמר לאפשר לתלמידים להגיש פרויקטים קבוצתיים. במאמר נטען, כי פרויקטים קבוצתיים הם בדרך כלל מעמיקים, מורכבים ומשמעותיים יותר מהפרויקטים האישיים הנהוגים כיום. כמו כן, יש לשלב בכל המכללות להוראה קורסים להכשרת מורים להוראה באמצעות פרויקטים, כדוגמת מגמה שנפתחה ברוח זו במכללת קיי בבאר שבע.
בטווח הארוך - יש לצמצם את מספר בחינות הבגרות לשלוש-ארבע, ואת רוב הלמידה לבסס על תהליכים של הוראה באמצעות פרויקטים.