מזה חודשים אחדים נתונה מערכת החינוך בויכוח סביב העסקת מורי הקבלן. שר החינוך, גדעון סער, גילה לא פעם את דעתו, כי אין כל רע בהעסקת מורים על-ידי זכיינים, ולהוציא תיקוני עיוותים שוליים במקרים בודדים, אין בכוונתו לשנות דרך זו, אשר לדעתו מיטיבה את המערכת ובעיקר – שומרת על "רעננותה".
והנה, בעצם ימים אלה, פרסם משרד החינוך חוזר מנכ"ל העוסק בהפעלת אחת התכניות המרכזיות המופעלות באופן נרחב במיוחד בבתי הספר, על-ידי מורים שאינם עובדי מדינה – תכנית קרב. (חוזר תשע"ב 10 (א), נושא תאריך 1.6.12). פסקת הפתיחה של החוזר אומרת כך:
"חוזר זה מכיל הנחיות לרשויות ולמוסדות החינוך ש"תכנית קרב" מתקיימת בהם ועוסק בקריטריונים לבחירת המוסדות וכן בתהליכי העבודה, הן של הרשויות והן של המוסדות, כגון הקמת ועדות היגוי, בחירת תכניות, ארגון יום הלימודים, מימון וכד'".
בהמשך מפרט החוזר את הנאמר בפסקת הפתיחה: מוסדרת עבודת הועדה היישובית והבית-ספרית, מוסדר המימון (משרד החינוך, הרשות המקומית והורים) והזיקה בין מימון זה לתקציבים אחרים ממשרד החינוך. מוסדרים התכנים, שילוב השיעורים ביום הלימודים – ועוד ועוד.
ומה לא כתוב בחוזר?
נכון. לא כתוב בו מי יכול להיות מורה בקרן קרב. האם מחויבת תעודת הוראה? האם בקיאות בתחום הדעת? נסיון? חיבה לילדים? רגישות ליחסי אנוש? אין לדעת. את משרד החינוך זה לא מעניין. משרד החינוך רוצה שהכסף יעבור מיד ליד באופן מסודר, שתהיה ועדה כאן וועדה שם. מי מלמד? זה לא חשוב.
החוזר דוקא מטיל חובה מסוימת בנושא זהות המדריכים (חלילה לא לומר "מורים"): לפי החוזר, חייב בית הספר שבו מתבצעת התכנית לוודא כי למדריכים בתכניות קרב המשובצים בבית ספרו ניתנו שני אישורים. האחד – רצוי ומתבקש, אישור לפי חוק למניעת העסקת עברייני מין, האחר – מגוחך ומציג את משרד החינוך במערומיו: " אישור המעיד על כשירותו של המדריך להדריך בתכנית המיועדת". כלומר, באופן מעגלי תאשר תכנית קרב, גוף חיצוני למשרד החינוך, את כשירותם של עובדיה לספק את השירות שמשרד החינוך צריך לספק, ואם לא לספק, אזי לפחות לוודא שיסופק כראוי. מנהלי בתי ספר רק "יוודאו" שראשי התכנית (ולא משרד החינוך!) נתנו למדריך אישור על כך.
החוזר קובע כי המדריכים בתכנית יתקבלו לעבודתם על-ידי הזכיין ויועסקו על-ידו. ועוד נאמר כי עליהם לעבור השתלמויות, על-ידי מפעילי התכנית. כלומר, תיאורטית, יכול לעבוד בתכנית אדם בלי כל הכשרה פדגוגית, אשר עובר השתלמויות במסגרת תכנית קרב. בכך הוא נעשה מוכשר לעבוד בבית הספר, להדריך ילדים וללמד אותם, להפעיל ולשתף, במילה אחת – לחנך אותם. במקום אחר בחוזר נאמר כי אסור למדריך ללמד מקצוע הנלמד כחלק מ"תכניות הלימודים הרגילות". מה זה אומר? השכלה פדגוגית נדרשת רק להוראת תנ"ך וחשבון. הוראת דרמה, למשל, אינה דורשת כל מיומנות כזו, למרות שמורה הדרמה, ממש כמו המורה לתנ"ך, מדבר עם תלמידים רכים, מפעיל ומדריך אותם, ובאותה מילה קצרה שכבר הוזכרה – מחנך אותם.
בדף המורים באתר ארגון "כוח לעובדים" המאגד את מורי קרן קרב, כותבים מורים את סיפוריהם האישיים על קיפוח זכויותיהם. חלק גדול מהם מציגים עצמם כמורים בהכשרתם, בוגרי מכללות לחינוך או מסלולי הכשרה באוניברסיטאות. בתמימותם הם משוכנעים שמקצועיות זו אמורה לסלול את הדרך להשוואת תנאיהם. אך קריאה בחוזר המנכ"ל בעניין קרן קרב מלמדת עד כמה מיותרת וחסרת משמעות גאווה מקצועית זו של העובדים. למי בכלל חשוב מי אתם, מה אתם יודעים? העיקר שאתם מובאים על-ידי זכיין שמקבל כסף, בדרך שמדווחת על-ידי ועדה.
עניין רישוי המורים בישראל עולה מידי פעם על סדר היום וצונח בחזרה לנמנם במרתף כלשהו. ארגוני המורים עסוקים במאבקי הכוח של עצמם ומשרד החינוך רוצה מערכת יעילה ורזה, בלי נודניקים צוברי זכויות.
המאבק של עובדי קרן קרב לא מצליח להוציא לרחובות הורים לילדים במערכת החינוך. לא מעטים סבורים שה"רעננות" שמבטיחה קרן קרב בהימנעות ממתן קביעות למוריה, מיטיבה את החינוך הניתן לילדים. חוזר המנכ"ל החדש בא ללמד את ההורים הללו שיעור חשוב: משרד החינוך, מי שאחראי כלפיכם על חינוך ילדיכם, לא בודק מי מלמד אותם ולא עושה שום דבר כדי לוודא מי הם, מה הם יודעים ומה הם עושים.