Program for International Student Assessment - PISA
מהו מחקר פיזה?
· מחקר פיזה הוא מחקר בין-לאומי בתחום החינוך מיסודו של ארגון ה-OECD, המתקיים במחזוריות של אחת לשלוש שנים החל משנת 2000.[1] המחקר נערך במקביל ב-65 מדינות וישויות כלכליות ונחשב לאחד ממחקרי החינוך החשובים בעולם. המחקר בודק את רמת הבקיאות של תלמידים בני 15 בשלושה תחומי אוריינות מרכזיים - מתמטיקה, קריאה ומדעים (וכן במספר תחומים "אורחים" המשתנים בכל מחזור מחקר). במחקר פיזה 2012 הושם דגש על אוריינות מתמטיקה. למחקר הצטרפו התחומים ה"אורחים" – אוריינות כלכלית (התוצאות יתפרסמו ביוני 2014) ופתרון בעיות באמצעות מחשב (התוצאות יתפרסמו במרץ 2014). מחקר פיזה מתאפיין בתקנים גבוהים וקפדניים ביותר לביצוע שלבי המחקר השונים: דגימה, תרגום, הליכי העברת המבחן בבתי הספר, בדיקת המבחנים, וכיוצא-בזאת. תקנים אלו נועדו להבטיח את איכות הנתונים הנאספים באופן שיאפשר להשוות בין כלל המדינות המשתתפות באופן תקף.
· ייחודו של המחקר בכך שאינו בודק מיומנויות וידע קוריקולרי הנגזרים ישירות מתכניות הלימודים בתחומי הדעת השונים, אלא את רמת האוריינות המוגדרת כך: "היכולת של תלמידים ליישם את הידע והכישורים שהם רכשו בתחומים מרכזיים, וכן לנתח, להסיק ולהסביר בצורה יעילה את הדרכים שבהן הם ניגשים לפתרון בעיות, מפרשים אותן ומוצאים להן פתרונות, במגוון מצבים והקשרים". כלומר, מטרת המחקר היא לבדוק באיזו מידה בני 15 מצוידים בכלים הנחוצים לחיים הבוגרים ויודעים ליישם ידע זה באופן שיאפשר להם להפוך למשתתפים מלאים ומועילים בחברה.
· במחקר 2012 נבחנה ישראל לראשונה לא רק במבחנים מודפסים סטנדרטיים, כפי שנהוג היה במחקרי פיזה עד כה, אלא גם במבחנים ממוחשבים. זאת כחלק מהמעבר ההדרגתי של פיזה ממבחנים מודפסים למבחנים ממוחשבים (ב-2015 יושלם המעבר וכל המבחנים יהיו ממוחשבים). המבחנים הממוחשבים היו בתחומים מתמטיקה, קריאה דיגיטלית ופתרון בעיות.
· מבחן באמצעות מחשב מאפשר חידושים רבים לא רק בשל העובדה שהתצוגה היא מאירת עיניים ושאופן המענה הוא דינמי (מענה באמצעות הקלקה על העכבר, גרירה, סידור רכיבים על המסך וכיוצא בזאת), אלא גם בשל העובדה שהוא מאפשר לשאול שאלות מורכבות יותר הכוללות סימולציות (הדמיות) ושאלות הכוללות אינטראקציה בין הנבחן למבחן (הנבחן יכול להתנסות בחקר ולראות, למשל, כיצד משתנה גרף כאשר משנים את הנתונים בנוסחה). עם זאת, בעוד שהמבחן הממוחשב במתמטיקה דומה בתוכנו למבחן המודפס, המבחן בקריאה נועד לבדוק מיומנות חדשה המכונה "קריאה דיגיטלית". הטקסט הדיגיטלי מרחיב את מושג הקריאה ומכליל בתוכו סוגים נוספים של טקסט בעל תכונות ניווט: דוגמאות לסוגים אלו הם טקסטים אינטראקטיביים, כגון שרשרות של תגובות להודעות דואר אלקטרוני; טקסטים מרובים, המוצגים בו-זמנית על מסך אחד או מקושרים באמצעות היפר-קישורים או היפר-טקסטים (hyperlink, hypertext), המתמקדים במיומנויות קריאה לא רציפה.
· בנוסף למבחני ההישגים, השיבו התלמידים על שאלון בנוגע לסביבה הלימודית. המנהלים באותם בתי ספר השיבו על שאלון שבדק נושאים שונים הקשורים להיבטים ארגוניים ופדגוגיים של בית-ספרם.
על המדגם ושיטת הדגימה
· במחקר פיזה 2012 השתתפו כ-500,000 תלמידים בני 15 ממדינות ברחבי העולם. התלמידים ובתי-ספר נדגמו באופן המייצג את כלל אוכלוסיית בני ה-15 בכל מדינה.
· שיטת הדגימה במחקר פיזה מוכתבת ומפוקחת על-ידי הארגון הבין-לאומי, ונעשית על ידו, בשיטת הדגימה הדו-שלבית: תחילה דוגמים בכל מדינה לפחות 150 בתי ספר באופן אקראי. בכל אחד מבתי הספר שנדגמים, דוגמים אקראית כ-40 תלמידים בני 15, ובכל מקרה לפחות 5000 תלמידים בכל מדינה (ללא קשר לגודל האוכלוסייה בכל מדינה).
· בישראל השתתפו במחקר 5,055 תלמידים מ-172 בתי ספר[2]. תלמידים אלו מייצגים את כלל התלמידים בני ה-15 בישראל, למעט אוכלוסיית הבנים החרדים (כמו במחזורי מחקר קודמים, מוסדות החינוך לבנים חרדים לא השתתפו במחקר). שיעור ההשתתפות בישראל עמד על 94% מבתי הספר שנדגמו ו- 90% מהתלמידים שנדגמו.
כיצד ידווחו הממצאים?
· בכל אחד מתחומי האוריינות סולם הציונים של פיזה נקבע כך שממוצע מדינות ה-OECD יעמוד על 500 נקודות וסטיית התקן על 100 נקודות במחזור המחקר הראשון שבו תחום האוריינות היה התחום העיקרי: קריאה – שנת 2000, מתמטיקה – שנת 2003 ומדעים – שנת 2006. טווח הציונים נע בדרך כלל בין 200 ל-800 נקודות. ההישגים באוריינות קריאה, באוריינות מתמטיקה ובאוריינות מדעים וכן במבחנים הממוחשבים מדווחים בנפרד. הציונים בכל מחזורי המחקר של פיזה מכוילים לסולם זה, כך שמתאפשרת בחינת מגמות לאורך זמן.
· עבור כל אחד מתחומי האוריינות מתמטיקה, מדעים, קריאה, מתמטיקה ממוחשב וקריאה דיגיטלית ידווח הציון הכללי של התלמידים בישראל במחקר הנוכחי ובמבט לאורך זמן (כאשר זה מתאפשר). כמו כן יוצגו ההישגים במבחנים לפי רמות בקיאות שהוגדרו על ידי פיזה. תלמידים שענו בהצלחה על שאלות בעלות דרגת קושי גבוהה מסווגים כ"מצטיינים" (רמות בקיאות 5-6), ואילו תלמידים שהצליחו לענות רק על שאלות בעלות רמת קושי נמוכה מסווגים כ"מתקשים" (מתחת לרמת בקיאות 2). בנוסף לציון הכללי ידווחו הישגי התלמידים גם על פי תחומי-משנה: תחומי התוכן והתהליכים הקוגניטיביים בכל אחד מהתחומים שנבדקו. בנוסף, ידווחו התוצאות בפילוח לפי מגזרים עיקריים בתוך ישראל: מגזר שפה (דוברי עברית ודוברי ערבית), מגדר, רקע חברתי-תרבותי-כלכלי ועוד.
[1] בישראל נערך המחקר לראשונה בשנת 2002 במסגרת מחקר "פיזה+" אשר הוסיף מדינות לאלו שנבחנו במחזור 2000.
[2] בנוסף להם עוד כ-1,000 שהשתתפו במחקר באוריינות כלכלית.