מחקר פיזה, הנערך על ידי הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (ה-OECD), הוא המחקר החשוב והחדשני ביותר הנערך כיום בתחום החינוך. המחקר זה נערך אחת ל-3 שנים. מטרת המחקר היא לבדוק באיזו מידה תלמידים בני 15 "מוכנים לחיים הבוגרים". כלומר, רכשו כלי חשיבה כלליים והבנה באופן המאפשר התמודדות טובה ויעילה עם סביבתם.
המחקר בישראל נערך בחודש מרץ 2012, בקרב מדגם מייצג של 5,055 תלמידים הלומדים ב-172 בתי ספר, רובם בכיתה י'. המחקר הוקדש לבדיקת רמת האוריינות בשלושה תחומים – מתמטיקה (התחום שהושם עליו הדגש במחקר 2012), קריאה ומדעים. בתחומים אלו נבחנו 64 מדינות, והם נערכו בפורמט מודפס. בנוסף, במחקר זה הועברו מספר מבחנים בפורמט ממוחשב (שבהם השתתפו תת-מדגם מייצג של 2,555 תלמידים בישראל) והם: אוריינות מתמטיקה במחשב וקריאה דיגיטלית, שבהם השתתפו 31 מדינות רובן מדינות OECD; ופתרון בעיות, אשר בו השתתפו 43 מדינות.
בתחום פתרון בעיות, הציון הממוצע של ישראל הוא 454 נקודות, וממוצע זה נמוך מהממוצע של מדינות ה-OECD ב-46 נקודות. ישראל נמצאת במקום ה-34 במדרג 43 המדינות שהשתתפו. ישראל דומה למדינות כמו קרואטיה, הונגריה, טורקיה, צ'ילה וקפריסין. עם זאת, ביחס לציון הממוצע שהשיגה, בישראל קיים שיעור גבוה של תלמידים מצטיינים – 9%, שיעור קרוב לשיעור הממוצע במדינות ה- OECDהעומד על 11%. כמעט כל התלמידים המצטיינים הם דוברי עברית (99%). בנוסף לכך, כ-66% מהם הם בנים; כ-70% מהם לומדים בפיקוח הממלכתי; וכ-60% הם בעלי רקע חברתי-תרבותי-כלכלי גבוה. קיים פער גדול מאד של 133 נקודות (כסטיית תקן ושליש) בממוצע הציונים של התלמידים הלומדים בבתי ספר דוברי עברית לעומת תלמידים הלומדים בבתי ספר דוברי ערבית. הישגי דוברי עברית בפתרון בעיות נמוכים במעט מהממוצע במדינות ה-OECD (פער של 17 נקודות בלבד). ממוצע הציונים של דוברי העברית הוא 483 נקודות – פער של 17 נקודות בלבד מממוצע ה-OECD, בעוד שממוצע הציונים של דוברי הערבית הוא 350 נקודות – פער של 150 נקודות מממוצע ה-OECD. פערים אלו באים לידי ביטוי גם ברמות הבקיאות: בקרב דוברי העברית, שיעור התלמידים המצטיינים הוא 12%; בקרב דוברי ערבית פחות מ-1%. שיעור התלמידים המתקשים הוא 28% בקרב דוברי עברית ו-77% בקרב דוברי ערבית. בישראל יש גם שיעור גדול של תלמידים מתקשים. הנתונים מראים כי 39% מתלמידי ישראל נחשבים למתקשים, וזאת לעומת 21% בממוצע מדינות ה-OECD. הפער בין תלמידים מרקע חברתי-תרבותי-כלכלי גבוה לבין תלמידים מרקע נמוך הוא כ-100 נקודות בקרב דוברי עברית וכ-36 נקודות בקרב דוברי הערבית.
ככלל, ישנו מתאם בין הישגי המדינות בתחומי האוריינות השונים, קרי, מדינות המצטיינות בתחום אוריינות אחד מצטיינות גם בשאר תחומי האוריינות, ולהפך (לדוגמה: סינגפור, הונג-קונג, קוריאה ויפן מצויות באחד מששת המקומות הראשונים בכל ארבעת תחומי האוריינות).
תמונת הפערים בהישגים בין בנות ובנים בפתרון בעיות שונה בקרב דוברי העברית ובקרב דוברי הערבית. בקרב דוברי העברית, בדומה לממוצע מדינות ה-OECD, ישנו פער קטן לטובת הבנים. בקרב דוברי הערבית, ישנו פער גדול לטובת הבנות.
מדרג המדינות – פתרון בעיות
מקום במדרג שם המדינה ציון ממוצע טעות תקן פיזור (P5-P95) ממוצע בנות ממוצע בנים פער (בנות-בנים)
1 סינגפור 562 1.2 312 558 567 -9
2 קוריאה 561 4.3 292 554 567 -13
3 יפן 552 3.1 280 542 561 -19
4 מקאו (סין) 540 1.0 259 535 546 -10
5 הונג-קונג (סין) 540 3.9 304 532 546 -13
6 טייוואן 534 2.9 297 528 540 -12
7 קנדה 526 2.4 327 523 528 -5
8 אוסטרליה 523 1.9 320 522 524 -2
9 פינלנד 523 2.3 307 526 520 6
10 בריטניה 517 4.2 315 514 520 -6
11 אסטוניה 515 2.5 287 513 517 -5
12 צרפת 511 3.4 313 509 513 -5
13 הולנד 511 4.4 326 508 513 -5
14 איטליה 510 4.0 293 500 518 -18
15 צ'כיה 509 3.1 312 505 513 -8
16 גרמניה 509 3.6 324 505 512 -7
17 ארצות הברית 508 3.9 306 506 509 -3
18 בלגיה 508 2.5 348 506 509 -3
19 אוסטריה 506 3.6 305 500 512 -12
20 נורווגיה 503 3.3 337 505 502 3
21 אירלנד 498 3.2 307 496 501 -5
22 דנמרק 497 2.9 302 492 502 -10
23 פורטוגל 494 3.6 288 486 502 -16
24 שוודיה 491 2.9 316 493 489 4
25 רוסיה 489 3.4 290 485 493 -8
26 סלובקיה 483 3.6 324 472 494 -22
27 פולין 481 4.4 313 481 481 0
28 ספרד 477 4.1 346 476 478 -2
29 סלובניה 476 1.5 318 478 474 4
30 סרביה 473 3.1 294 466 481 -15
31 קרואטיה 466 3.9 302 459 474 -15
32 הונגריה 459 4.0 345 457 461 -3
33 טורקיה 454 4.0 262 447 462 -15
34 ישראל 454 5.5 405 451 457 -6
35 צ'ילה 448 3.7 283 441 455 -13
36 קפריסין 445 1.4 326 449 440 9
37 ברזיל 428 4.7 299 418 440 -22
38 מלזיה 422 3.5 274 419 427 -8
39 איחוד האמירויות 411 2.8 347 424 398 26
40 מונטנגרו 407 1.2 300 409 404 6
41 אורוגוואי 403 3.5 322 398 409 -11
42 בולגריה 402 5.1 351 410 394 17
43 קולומביה 399 3.5 300 385 415 -31
ממוצע OECD 500 0.7 314 497 503 -7
לקריאת הדו"ח המלא;
http://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/mivchanimbenleumiyim/pisa+2012.htm