בבית הספר היסודי טשרניחובסקי בחיפה מתנהל הליך חינוכי משמעותי, שמטרתו לפתח תרבות שיח מכבדת ודמוקרטית בקרב התלמידים. המטרה היא לשפר את הדרך בה התלמידים מתקשרים אחד עם השני; להטמיע יחסי כבוד וסובלנות וכן לפתח מודעות אתית וערכית. במסגרת זו לומדים התלמידים, בכל השכבות, שיעור בשבוע ברטוריקה ושיעור בתאטרון. בשיעורי הרטוריקה (בתמונה. צילום ירון סקג'יו) לומדים התלמידים לנסח טיעון, להעלות בעיה, לתאר מצב וכדומה. בהמשך לומדים התלמידים להציג את הטיעון, להתווכח ולנאום. מושגים מתרבות הרטוריקה של יוון הופכים לחלק מהשיח בבית הספר, כמו אתוס, פאתוס, לוגוס ועוד. תכנית הלימודים מתבססת על הוראה פרונטלית בכיתה, המשולבת באמצעי המחשה, כמו תכניות טלוויזיה, סרטוני יו-טיוב, אתרי אינטרנט ועוד. בשיעורי התאטרון עוסקים התלמידים בניתוח סיטואציות מחיי היום יום, בדרמה, אלתור ועוד. במסגרת זו מושם דגש על שפת הגוף ומשמעותה. בנוסף הצטרף בית הספר ל"ניפגש" – רשת חברתית בטוחה לילדי היסודי. חלק מהלימודים מתנהלים במרחבי הרשת וחלק בכיתה. תלמידי כיתות ג' ו-ד' מקבלים הדרכה על הגלישה ברשת ניפגש, וחלקם אף הופכים לנאמני תקשוב. את התכנית ללימודי רטוריקה פיתח בית הספר יחד עם מומחים בתחום. בשנת הלימודים הקודמת אף זכה בית הספר בתעודת הוקרה משר החינוך, על פיתוח תכנית פדגוגית חדשנית בהוראת רטוריקה. בית הספר טשרניחובסקי מוגדר כמקדם ניסוי, והוא פועל תחת המטרייה של גף ניסויים במשרד החינוך. במסגרת זו בודק בית הספר מחקרית את ההליכים המתבצעים בו, בסיוע אנשי אקדמיה. בית הספר מעביר שאלונים, עורך תצפיות וראיונות עם תלמידים ומורים ועוד. לצורך פיתוח התכנית קיבל בית הספר שעות מגף ניסויים, בהן השתמש להוראת רטוריקה ותאטרון. מנהל בית הספר, דורון ויינברג, מציין כי באמצעות הרשת החברתית היכולת של התלמידים להיפתח ולתקשר לעתים קלה יותר. "ההליך החינוכי יוצא מנקודת מבט שחשוב שהניסיון ליצור תרבות שיח חדשה יכיל את כל המקומות בהם הילדים מתקשרים, כולל רשת חברתית. חלק ממה שהילדים לומדים זה איך מתקשרים בכבוד, בנעימות ובביטחון ברשתות חברתיות בפרט ובאינטרנט בכלל", הוא מסכם.