במחוז צפון תוקם מועצת נוער מייעצת בנושא התנדבות
''החלטתי להקים מועצה-מייעצת של בני נוער מהצפון שתסייע לקדם פעולות התנדבות ותרומה לקהילה'' , כך הודיעה מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך , ד''ר אורנה שמחון, במהלך סיור שערכה בקייטנות מינהל חברה ונוער בשלומי, כפר קמא ומעיין חרוד. במהלך הסיור אמר מנהל מינהל חברה ונוער בצפון, יוסי כיטוב, כי קייטנות הקיץ בצפון העמידו במרכז את נושא התרומה לקהילה. במהלך הסיור שוחחה ד''ר שמחון עם מדריכים צעירים שהדגישו את החובה של מערכת החינוך לטפל בסדר עדיפות גבוה במיוחד בנושאים כמו : גיוס לצה"ל והשתמטות , אלימות , סמים ואלכוהול. בין היתר שמעה מנהלת המחוז מפי תלמיד בן למשפחת צד''ל מקריית שמונה על החשיבות של הגיוס לצה''ל והשירות הבטחוני למען המדינה. מנהלת המחוז אמרה למדריכים הצעירים: ''דוד בן גוריון אמר שהאדם נבחן לא על פי מה שהוא אומר אלא על פי מה שהוא עושה. אתם , בני הנוער המתנדבים ותורמים לקהילה, מגשימים הלכה למעשה את דבריו של בן גוריון ואתם גם אלה שתבנו את הארץ ותעצבו לה דמות ערכית ומוסרית ראויה. בכם יש להשקיע ואני בהחלט מתכוונת להעצים את משאבי התוכנית 'עיר מתנדבת נוער' מ- 14 רשויות ל- 64 רשויות בצפון . כך בונים חברה מתוקנת : מביטים לנוער בגובה העיניים ומעודדים בו אתגרים ''.
סבב סיורים נוסף ברשויות המקומיות למנכ"ל משרד החינוך
גם בחופשת הקיץ ממשיך מנכ"ל משרד החינוך , שמואל אבואב, בסבב פגישות עבודה עם ראשי רשויות מקומיות. אתמול, יום ג', ביקרו המנכ"ל, מנהלת מחוז המרכז במשרד החינוך, ד"ר סולי נתן, וצוות מפקחי היישובים, במועצות המקומיות: אליכין, כפר יונה, פרדסיה, אבן יהודה וקדימה -צורן. במהלך הפגישה עם ראשי הרשויות פרש המנכ"ל את תוכנית משרד החינוך לשלוש השנים הקרובות, הכוללת את כל שכבות הגיל מהקדם יסודי ועד לחטיבה העליונה. בתוכנית מושם דגש על מיומנויות קריאה, מתמטיקה בגיל הרך ועל עידוד לימודי האומנות, המוסיקה והשירה העברית. אקלים בית ספרי, כישורי חיים וחינוך חברתי הם דגש חדש בתוכנית בתי הספר היסודיים. את התוכנית מאפיינים ראייה מערכתית ברצף מגני הילדים ועד כיתה י"ב עם הדגשים והעמקה המותאמים לכל גיל. ניתנת תשומת לב לצד ההישגי לימודי מחד וללימודי ערכים מאידך. מושם דגש על ההכנה לקראת הגיוס לצה"ל בחטיבות העליונות.
מלגות לימודים לתואר ראשון לתלמידים מצטיינים
במסגרת פרויקט לקירוב הדור הצעיר לתעשייה, ערכה עמותת החינוך "תעשיידע" של התאחדות התעשיינים, תחרות עבודות הגמר בנושא ניהול משאבי אנוש. בתחרות השתתפו עבודות גמר של תלמידים ברמה של חמש יחידות מבתי"ס ברחבי הארץ. בתחרות השתתפו 120 עבודות גמר. כשישים מהן הגיעו עד לשלב הסופי. העבודות המצטיינות נבחרו בתום המבחן בעל פה. ארבע תלמידות מכפר הנוער ויצו ניר העמק זכו בפרסים על עבודותיהן. במקום הראשון בתחרות הארצית, זכתה תלמידת כפר הנוער, ויטה מלמדוב, ובמקום השלישי - יסמין פרץ. שתי תלמידות נוספות, יעל דסה וזויה ארונוב זכו בציון הערכה. התלמידות הזוכות קיבלו כפרס הצטיינות מלגת לימודים לקראת תואר אקדמי ראשון. בטכס, שנערך במרכז התאחדות התעשיינים, השתתפו ארבע התלמידות ובני משפחותיהן. יצוין כי מורות המגמה, פנינה כהן, חוה בולטנסקי ונעמי אדרי ליוו את כתיבת העבודות. יוסי גושן, מנכ"ל כפר הנוער ויצו ניר העמק ואסתי כהן, מנהלת החטיבה העליונה בירכו את התלמידות הצעירות והמצטיינות בעקבות הזכייה והדגישו כי היא הגיעה בתום השקעה גדולה הן של התלמידות והן של הצוות החינוכי שליווה אותן.
בני נוער ישראלים ואמריקנים צועדים ב-"שביל ישראל"
כ-50 בני נוער בגילאי 14-18 מישראל ומארה"ב, המשתתפים בתוכנית "דרך הטבע", עלו אתמול לירושלים לאחר מסע בן חודש לאורך שביל ישראל. את תוכנית "דרך הטבע - נוער מטייל בשביל ישראל" מובילה החברה להגנת הטבע. בירושלים מסתיימת התוכנית בשני ימי התנדבות בגינה קהילתית ובבתי תמחוי בבירה ובטקסי סיום חגיגיים בחצר סרגיי בירושלים. תוכנית 'דרך הטבע' מלמדת את בני הנוער כישורי שטח, מודעות סביבתית, מנהיגות ויכולות עבודה בצוות. כמו כן התוכנית מעצימה את המשתתפים ומעניקה להם ביטחון עצמי וקשר עמוק יותר לארץ ישראל וליהדות. בתוכנית משתתפים בני נוער מרקעים דתיים ותרבותיים שונים ישראליים, חלק ניכר מהם מעיירות פיתוח, ובני נוער מחו"ל. למשתתפים ניתנת הזדמנות לפתח את כישורי המנהיגות והמודעות הסביבתית. בני הנוער מעיירות הפיתוח הם חלק מקהילת נתן , שהוקמה להנצחת זיכרו של נתן יוסף גרינברג .מטרת הקהילה היא לספק הזדמנויות מנהיגותיות לבני נוער בעלי יכולת מאזורי פיתוח, לעודד אותם לבצע פרויקטים חברתיים בקהילתם, ולפתח רשת לאומית בכל הארץ של נוער הרואה עצמו מחויב לעקרונות סביבתיים.
המשתתפים התחילו את הטיול בצפון הארץ למרגלות הר חרמון. במהלך המסע למדו כישורי שטח, בילו שבתות בטבע, ולמדו מתוך ספר מקורות ייחודי. המרקם החברתי המגוון של הקבוצות מעשיר את חווית הלימוד ומאפשר למשתתפים היכרות עמוקה יותר הן עם המקורות ועם העולם היהודי. בנוסף, התנסו בטיפוס וברכיבה על אופני הרים ובדרום יצאו לטרק מדברי שכלל גמלים. במסעם חוו היכרות עם תנאי שטח שונים ומאתגרים, מצפון עד דרום. בני הנוער יישמו בשטח את שיטת "לא להשאיר עקבות" (LNT: Leave No Trace ), במטרה שלא להותיר "טביעת רגל אקולוגית" במהלך כל ימי שהותם בשטח.
לאחר 6 שנים: חודשו משלחות אנשי החינוך מארה"ב לישראל
לאחר השהייה בת 6 שנים בגלל המצב הביטחוני, חידשו לאחרונה קרן חינוך ארה"ב-ישראל (Fulbright) ומחלקת החינוך של ממשלת ארה"ב את השתתפותה של ישראל בתוכנית פובלרייט-הייז. התוכנית משגרת עשרות קבוצות של אנשי חינוך אמריקנים לסיורים לימודיים בחו"ל.
בעקבות החידוש, הגיעה לישראל השבוע משלחת ובה 16 אנשי חינוך אמריקנים מחטיבות ביניים, תיכונים ומוסדות על-תיכוניים. מטרת ביקור הקבוצה היא לשפר את ההוראה בנושא ישראל במערכת החינוך האמריקנית. לאחר חזרתם לארה"ב, ייפתח כל אחד מחברי המשלחת תוכנית לימודים על ישראל בבית הספר שלו, המבוססת על מידע ואבחנות שנרכשו דרך התנסותו האישית בארץ.
לדברי ד"ר ניל שרמן, מנכ"ל קרן חינוך ארה"ב-ישראל, מטרת התוכנית היא לשלוח אנשי חינוך אמריקנים, המלמדים במוסדות שאינן מקיימים תכניות בינלאומיות פעילות, לפעילות מקצועית בחו"ל. הגעת המשלחות לישראל, ולמדינות אחרות בעולם, מחזקת את הקשר למדינות המארחות ומאפשרת לאנשי החינוך להכיר באופן אישי מקומות שעליהם הם מלמדים, ולפתח בתום הביקור תכנית לימודים רלוונטית ואותנטית.
חברי המשלחת ישהו בישראל שלושה שבועות שבמהלכם ילמדו על הארץ באמצעות הרצאות וסיורי שטח רבים. תוכנית הביקור בישראל הוכנה ומנוהלת עבור קרן חינוך ארה"ב-ישראל והקתדרה לחינוך לערכים, לסובלנות ולשלום על שם ד"ר יוסף בורג - קתדרת אונסק"ו לזכויות אדם, לדמוקרטיה, לשלום ולהבנה בינלאומית באוניברסיטת בר-אילן, בראשותו של פרופסור יעקב עירם. אנשי החינוך האמריקאים ילמדו במהלך הביקור על ההיסטוריה היהודית העתיקה והמודרנית; על מגוון האידיאולוגיות בחברה ובמדינה; מאפיינים דמוגראפיים, גיאוגרפים, סוציולוגים ופוליטיים; ועל מערכות החינוך הקיימות בישראל כיום. התוכנית כוללת סיורים ברחבי הארץ. המשתתפים גם ייפגשו עם נציגי של שלוש הדתות העיקריות וילמדו איך ישראל נראית בעיניהם. הקבוצה גם תיהנה מהשתתפות באירועי תרבות, הצגות, וקונצרטים. לפני הגעת המשלחת לישראל ביקרו חבריה במשך 3 שבועות במצרים. תכנית פולברייט-הייז העולמית מנוהלת על ידי מחלקת החינוך האמריקנית מוציאה מדי קיץ עשרות משלחות של אנשי חינוך לסיורי קיץ באזורים מגוונים בעולם במטרה לשפר את ההוראה במערכת החינוך האמריקנית על מדינות מרוחקות. הסיורים נערכים בין היתר במדינות המזרח התיכון, מדינות המזרח הרחוק, מדינות אפריקה ועוד.
"צו פיוס" ומטח מכריזים על תחרות הקומיקס של חופשת הקיץ
עמותת "צו פיוס" בשיתוף מטח, מכריזים על תחרות הקומיקס של חופשת הקיץ. התחרות, "יוצאים מהבועה, מדברים בקומיקס", מבוססת על תוכנית לימודים שפיתחה מטח, שבה משתתפים במהלך השנה בתי"ס דתיים וחילונים מכל רחבי הארץ ומטרתה היא לטפח מגיל צעיר את ההבנה שאפשר לפתור קונפליקטים באמצעות הקשבה והידברות. לקרתא חופשת הקיץ , הקימו צו פיוס ומטח אתר אינטרנט מיוחד שהועלה בתוך אתר טיפו. באתר יוכלו הילדים ליצור סיפורי קומיקס אשר מקדמים הקשבה והידברות, לדבר בפורום מיוחד, להתכתב ולהכיר. סיפורי הקומיקס יופיעו באתר בגלריה מיוחדת. הילדים גם יוכלו לדרג את סיפורי הקומיקס שיצרו גולשים אחרים, ו-50 היצירות עם מספר ההצבעות הגבוה ביותר יעלו לשלב הגמר. צוות השופטים ייבחר את שלושת הסיפורים הטובים ביותר, שיזכו את יוצריהם בפרסים - אופניים, MP3 וכרטיסי קולנוע. לדברי גילה בן-הר, מנכ"לית מטח: "ישנם ילדים רבים, חילונים ודתיים, אשר אינם נפגשים עם ילדים אשר שונים מהם. האתר יפגיש בין ילדים מכל רחבי הארץ, וייצור פעילות חשובה, חינוכית ומהנה לחופש הגדול".
כתובת האתר: http://comics.cet.ac.il/tipo/main.aspx.
גינה מדעית ופארק מדע בביה"ס
ביה"ס הממלכתי-דתי רמב"ם בהרצליה זכה לאחרונה במקום השני בתחרות הארצית "טיפוח הסביבה הלימודית". ביה"ס גם זכה במקום הראשון בתחרות מחוזית בנושא של מחוז תל אביב וזכה במענק כספי להמשך פיתוח והעשרת הסביבה הלימודית. בבית ספר מתקיימות פעילויות מגוונות לטיפוח הסביבה המשולב בתוכנית הלימודים. בין המתקנים הקיימים בו: "חדר בעלי חיים"- שבו מטפלים התלמידים בבעלי החיים בפיקוח מדריכה מקצועית. ועדה המורכבת מנציגי כתות (ג-ו) מפעילה את החדר בהפסקות להנאת התלמידים ותוך שמירה על זכויות בעלי החיים. "גינה מדעית" - שבה מתנסים התלמידים בגידול צמחים ובמעקב אחר גדילתם כהעשרה נוספת ללמידה בשיעורי המדעים. "פארק המדע"- בו נחשפים הילדים לחוקים פיזיקליים: שעון שמש, צינורות קול, בועות סבון, נדנדת שיווי משקל, שבשבת ועוד. תערוכה לימודית משתנה של תוצרי למידה מוצגת בהמשך לנושאים נלמדים ועוד. מנהלת ביה"ס היא נילי שמואלי.
הסטודנט לשעבר הפך למנהל מגמת הקולנוע
רייספלד הוא בוגר ביה"ס להנדסאים במכללה במגמת קולנוע וטלוויזיה ובתום לימודי ההנדסאות אף המשיך ללימודי התואר הראשון במסלול רוח ותקשורת במכללה, אותם סיים בהצטיינות. את התואר השני בקולנוע סיים באוניברסיטת תל-אביב.
סרט הגמר של רייספלד במכללה, "שורשי הזעם" - דרמה המגוללת את סיפורו של אלוף העולם הישראלי באגרוף ניקולאי מלנדווויץ על רקע אינתיפאדת אל אקצה בנצרת, השתתף בפסטיבל הקולנוע בירושלים בשנת 2003, וזכה בפרס על המשחק הטוב ביותר בדרמת טלוויזיה. הסרט הביס בתחרות דרמות של יוצרים בעלות שם כמו "תיאום כוונות" , "מעורב ירושלמי" ו"אהבה זה כואב" .
אל המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן, חוזר רייספלד לאחר שהיה המפיק הראשי של אולפני ג.ג., ולאחר נשצבר ניסיון רב בהפקות של דרמות וסדרות דוקומנטאריות ובעיצומה של העבודה על סרט עלילתי באורך מלא.
"החלטתי שאני רוצה לחזור הביתה אל המכללה ואל העמק, לאחר שנים במרכז הארץ ובמרכז העשייה, בכדי לקדם ולפתח את נושא הקולנוע והטלוויזיה באזור שלנו", אומר דני רייספלד שגם העתיק את מקום מגוריו לאחד מקיבוצי עמק הירדן.
במכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן, ניתן ללמוד תקשורת לתואר B.A רב תחומי רוח ותקשורת, ובבית הספר להנדסאים לדיפלומה המקצועית של הנדסאי קולנוע וטלוויזיה, סאונד (קול והגברה) ותקשורת אינטראקטיבית. לבוגרי שלוש מגמות ניתנת האפשרות להמשיך וללמוד לתואר B.A רב תחומי רוח ותקשורת.
בני נוער דתיים מפרוייקט נעל"ה סיימו מסלול טכנאי PC
בשבוע שעברהסתיים המחזור הראשון של קורס טכנאי PC לבני נוער דתי מפרוייקט נעל"ה (נוער עולה לפני הורים). הקורס נערך על ידי מכללת מדיאטק הייטק מקבוצת מטריקס, בבי"ס אור-אבנר שבכפר סיטרין. בקורס השתתפו תלמידים מכיתות י'- י"ב. הקורס התקיים במסגרת לימודי העשרה של הנערים. הנערים שוהים בכפר סיטרין במסגרת פנימייתית. בנוסף ללימודים הרגילים וללימידי הקודש, בחרו הנערים להתמחות במסלול מיוחד של מכללת מדיאטק "הייטק לטכנאי PC. 7". הנערים סיימו את הקורס, עברו את הבחינות בהצלחה, וקיבלו את התואר הבינלאומי MCDST (הסמכת מיקרוסופט לטכנאי תמיכה במערכת הפעלה) ותעודות חתומות על ידי מנכ"ל מיקרוסופט, ביל גייטס. לפרויקט נעל"ה בכפר סיטרין מגיעים נערים מכתות ט'- י"ב מארצות חבר העמים. ביה"ס מופעל בתמיכת איש העסקים לב לבייב ומרבית התלמידים המגיעים לכפר נשארים עם תום לימודיהם בישראל.
הסטודנטית הובילה פרויקט גן ירק במעון של ילדים לקויי שמיעה
לפני כחודש הסתיים בהצלחה פרויקט חינוכי במרכז מיח"א בתל אביב. הפרויקט נערך באחד המעונות, בו טווח הגילאים של הילדים הוא שנה וחצי עד שלוש. הילדים במעון זה משתמשים בתקשורת סימולטאנית: שפת הסימנים ודיבור. מטרת הפרויקט הייתה העשרת אוצר המילים בנושא "הגינה" של ילדים עם לקות שמיעה באמצעות גידולי אדמה. את הפרויקט הובילה סטודנטית מהמסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל בהנחיית ד"ר סיגל עדן ובשיתוף עמותת מיח"א. הפרויקט כלל עשרה מפגשים, שבמהלכם לימדה הסטודנטית מבית ברל, סיוון אליאש, את הילדים שמות עצם ופעלים בנושא הגינה באמצעות סיפורים, יצירה, שירים כמו "גינה לי גינה לי...", תמונות וגידול ירקות, כמו חסה, צנונית, שמיר, פטרוזיליה ועוד. דרך חוויית הלימוד הילדים נדרשו להשתמש במילים חדשות שאינן חלק מחיי היומיום שלהם כגון: השקייה, אדמה, זרעים, משפך, אדנית דחליל . לדברי אליאש: "ממבדקים שערכנו לפני ולאחר קיום הפרויקט עולה כי הוא תרם רבות ליכולותיהם הלימודיות של הילדים. המושגים החדשים שלמדו דרך חוויית גידול הירקות ויתר השיעורים, הקנו להם בסיס לפיתוח החשיבה ולהפעלתה ברמות גבוהות הרבה מעבר למצופה מילדים עם לקות שמיעה בגיל כה קטן. אני מאמינה כי ההשקעה בלימוד ילדים עם לקות שמיעה נדבך רחב של מושגים מעולמות שונים אכן משתלמת ובעלת חשיבות רבה בהתפתחותם בעתיד".