23/11/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

שבוע מערכת החינוך נגד הטרדה מינית

משרד החינוך הכריז על השבוע כ-"שבוע מערכת החינוך נגד הטרדה מינית". מהמשרד נמסר, כי בבתיה"ס מתקיימות השבוע פעילויות הסברה שעניינן העלאת המודעות בקרב הצוותים החינוכיים, התלמידים וההורים לנושא ההטרדות. הפעילויות נועדו לחדד את ההבנה כי הטרדה מינית פוגעת ומשפילה ויש בה כדי לאיים וליצור חרדה. בנוסף לאלה הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית לכל דבר. עוד נמסר, כי כ- 120 פסיכולוגים בקורסים הוכשרו כיצד לטפל בתלמידים שנפגעו מינית. כ- 70 פסיכולוגים נוספים הוכשרו בקורסים אחרים אשר עסקו בתופעת הפגיעה המינית והתמקדו בתפקיד הפסיכולוג החינוכי בתוך ביה"ס במקרה של תקיפה. בנוסף, התקיימו 25 הכשרות (בין 28 ל-56 שעות כל הכשרה) ליועצים חינוכיים מכל המגזרים. בהכשרות אלה השתתפו כ- 500 יועצים חינוכיים. ההכשרות נעשו בנושאים הבאים: התמודדות בעת משבר במקרה של פגיעה מינית בבתי הספר והשיח שיש לקיים עם בני נוער על מין ומיניות. עוד עסקו ההכשרות בסוגיות ממיניות נורמטיבית לפגיעה מינית, העצמת נערות ועוד. המשרד אף הכשיר 120 גננות שיאבחנו בקרב ילדים התנהגות מינית נורמטיבית והתנהגות מינית חריגה, כיצד לנהל עם הילדים שיחות הסברה בנושא זה. הכשרות התקיימו גם למורים, בשיתוף עם איגוד הסיוע לנפגעות תקיפה מינית. המשרד אף קיים למעלה מ-200 ימי עיון וסדנאות חד פעמיות לאוכלוסיות מגוונות: יועצים חינוכיים, פסיכולוגים חינוכיים, מנהלי בתי"ס, מפקחים, גננות, מורים, הורים, צוותים חינוכיים, מגשרים ותרפיסטים. ימי העיון עסקו בדרכים לקיים שיח עם בני הנוער בגובה העיניים על מין ומיניות. במחקר שערך משרד החינוך בסוף שנת הלימודים תשס"ז במדגם מייצג של 500 בתי"ס נמצא, כי 90% ממנהלים ומבעלי התפקידים המרכזיים בבתיה"ס, סבורים כי מחובתו של ביה"ס לעסוק בנושא מניעת אלימות מינית. עוד נמצא במחקר, כי 68% מבתיה"ס היסודיים70% מחטיבות הביניים ו-91% מהתיכונים עוסקים בנושא ההטרדה המינית במהלך השבוע או לחילופין במהלך השנה.
נתונים נוספים שנמסרו ממשרד החינוך לקראת השבוע; מדריכי היחידה למניעת התעללות בילדים ובבני נוער ענו אשתקד ל- 602 פניות להיוועצות לעומת 484 פניות שהתקבלו בתשס"ו, נתון זה מצביע על עליה של כ- 24% בשיעור הפונים. מתוך 602 פניות שהתקבלו, 166 פניות עסקו בפגיעות של מבוגרים בילדים (לעומת 127 בשנת הלימודים תשס"ו). 404 פניות היו על פגיעות מיניות מידי קטינים (לעומת 321 בשנת הלימודים תשס"ו). 26 פניות כלליות (לעומת 36 בשנת הלימודים תשס"ו).
מהיחידה למניעת  התעללות בילדים ובני נוער נמסר, כי רוב המגמות שנצפו בשנה שעברה ממשיכות גם השנה: עלייה במספר הפניות להיוועצות לגבי התנהגות מינית חריגה בגן הילדים.
מספר גבוה של פניות להיוועצות לגבי תלמידים בגילאי בית הספר היסודי (גם כאשר הפגיעות הן על ידי קטינים וגם כאשר הפגיעות הן על ידי מבוגר).
במספר רב של אירועי פגיעה מינית הנגרמת על ידי בני הגיל, מדובר ביותר מפוגע אחד וביותר מקורבן אחד.
לדברי ראש היחידה למניעת התעללות בילדים ובבני נוער, שוש צימרמן, תופעת ההטרדה המינית בחברה ובקרב בני הנוער נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב, שכן החברה אינה מודעות להגדרה, מהי הטרדה מינית. לא תמיד מייחסים חשיבות למבטים בוחנים, הערות אודות אברי הגוף, השמעת קולות, קריאת כינויים והצגת תמונות פורנו. כל אלה נתפסים כהתנהגויות נורמטיביות הקשורות לגיל. מאחר שאין מודעות לסוגיית ההטרדה המינית מערכת החינוך מפעילה שורה של תוכניות הסברה כדי להגביר את המודעות בקרב בני הנוער והתלמידים הצעירים יותר לתופעה.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך