23/11/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

סקר: 12% ממסיימי י"ב לא ניהלו אי פעם שיחה אישית עם מורה בביה"ס

בוגרי י"ב מעריכים, כי במשך כל שנת לימודים ניהלו בממוצע שיחות בהיקף כולל של כשעה וארבעים דקות בלבד עם מורים. כ-12% ממסיימי י"ב אף טוענים , כי לא ישבו ולו פעם אחת, במהלך 12 שנות הלימוד בבית הספר, לשיחה אישית עם מישהו מצוות המורים. נתונים קשים אלה ורבים נוספים, נמצאו  בסקר שערכה חברת שווקים-פנורמה עבור תנועת "הכל חינוך"- התנועה לקידום החינוך בישראל.
הסקר נערך בקרב 357 תלמידים שסיימו 12 שנות לימוד בחודש יוני 2008. הסקר התמקד בנושאים: העמדות (חיוביות, ושליליות) כלפי מערכת החינוך, העמדות כלפי המורים ( מעמד המורה), ביה"ס כמחנך לערכים, מעצב אישיות, מחנך ליהדות, לישראליות, הערכת תרומתו של ביה"ס - היום ובעתיד, יחסי הגומלין : הורים-ביה"ס, מעמדו ותרומתו של מנהל ביה"ס, עומק והיקף השימוש בחינוך הלא-פורמלי, למשל שיעורים פרטיים, אפיון מערכת היחסים בין ביה"ס והתלמיד.
הסקר נערך בשיטה האזורית ובאמצעות ראיונות טלפוניים. בכל אזור בוצעה דגימה מקרית של מספרי טלפון של בני נוער. שיטה זו מבטיחה שממצאי הסקר  ייצוגיים.

הממצאים העיקריים של הסקר

ממצאים נוספים של הסקר: 51% מתלמידי י"ב מעניקים למערכת החינוך הישראלית ציון גרוע או נכשל.
רק 1 מתוך כל 10 מסיימי י"ב העניק ציון מצוין למערכת החינוך.
רק 47% ממסיימי י"ב סבורים כי רוב המורים שלימדו אותם בשנים האחרונות הינם ברמה גבוהה.
54% מתלמידי י"ב מעריכים כי למדו ב"סביבת לימודים" פיזית טובה, שבה מצב הכיתות, מתקני ספורט, והשירותים תקין.
לדעתם של בוגרי י"ב, בכדי לשפר את מערכת החינוך בישראל, יש להקטין את מספר התלמידים בכיתה ולשפר את איכות ההוראה.
כ-60% ממסיימי י"ב סבורים, כי נכון יותר שמערכת החינוך תכלול גם מקצועות ליבה וגם מקצועות נוספים ומגוונים, לפי תחומי העניין של התלמידים.
כ-36% מבוגרי י"ב טוענים כי מערכת החינוך אינה מעניקה שוויון הזדמנויות לכל תלמיד ותלמיד.
כ-31% מתלמידי י"ב מחזיקים בדעה כי ההורים פחות מידי מעורבים בבית-הספר.
58% סבורים כי ההורים מעורבים במידה הנכונה.
58% מבוגרי ממסיימי התיכון סבורים, כי לבוגר תיכון בארה"ב או באירופה יש סיכוי טוב יותר להצליח בחיים בהשוואה לבוגר י"ב בישראל.
71% מתלמידי י"ב לקחו שיעורים פרטיים במהלך 12 שנות לימודיהם במערכת החינוך.
כ-15% מבוגרי י"ב בשנה האחרונה לא רוצים להמשיך ולחיות בארץ. כ-25% מתלמידי י"ב מדווחים כי תוכנית הלימודים לא העשירה את ידיעותיהם וזיקתם ליהדות.
רק 36% ממסיימי י"ב חשים כי בית הספר העניק להם כלים במידה רבה להשתלב בחיים.
כ-60% ממסיימי י"ב מתלוננים כי בביתהספר לא הכינו אותם מספיק טוב להתמודד עם החידושים הטכנולוגיים.
כ-60% ממסיימי 12 שנות לימוד דיווחו כי חלק גדול מהמורים שלימדו אותם שחוקים.
55% ממסיימי י"ב מאמינים כי בית הספר הכין אותם להתקבל ללימודים אקדמיים במקצועות המועדפים עליהם.
כמחצית ממסיימי י"ב טוענים כי מנהל בית הספר לא היה מעורב בלימודים במהלך 12 השנים בהן למדו.

נקודות חיוביות יותר שנמצאו בסקר

רק 27% ממסיימי י"ב סבורים כי בתי הספר אינם מחנכים לערכים או להיות אזרחים טובים.
כ-80% ממסיימי י"ב טוענים, כי האווירה בבית הספר מעודדת גיוס לצה"ל.
כ-78% מהנשאלים סברו, כי האווירה בבית הספר מעודדת מצוינות. 
79% תלמידי י"ב דיווחו כי המורים הפגינו בד"כ נכונות לסייע, באופן אישי, לתלמידים.
רק 21% מהבוגרים התלוננו כי המורים נמנעו מלסייע באופן אישי לתלמידים.
רוב משתתפי הסקר דיווחו כי המורים בבית הספר שמרו בדרך כלל על כבודו של התלמיד.

הרב שי פירון: זה לא המורים, זה אנחנו

 

 

לדברי הרב שי פירון, מנכ"ל תנועת הכל חינוך, עולות שתי נקודות כואבות במיוחד מתשובות בוגרי י"ב בסקר

הנקודה הראשונה נוגעת ליחסי מורים ותלמידים: בוגרי י"ב מדווחים, כי צוות המורים בבית הספר מקדיש בממוצע  כשעה וארבעים דקות בלבד, במהלך כל שנת הלימודים, לשיחה אישית עם תלמיד. כ-12% ממסיימי י"ב טוענים, כי לא ישבו ולו פעם אחת, לשיחה אישית עם מישהו מצוות המורים.

 "בעיני, זו אמירה קשה. היעדר יחס אישי בין מורה לתלמיד הופך את המחנך למורה ומעקר את הנשמה ממעשה החינוך.  המורה הוא מי שאמון על הנחלת ערכים לתלמידים המורה, הוא מי שאוזנו אמורה להיות  קשובה לבעיותיו של התלמיד. המורה אמור לפתח עם תלמידו מערכת יחסים אישית ולעמוד על קשייו וצרכיו תוך שהוא משתדל לתת להם מענה. היעדר המגע האישי מסוכן להתפתחותו האישית, התרבותית והחברתית של בוגר מערכות החינוך שלנו. בתכנית 'אופק חדש' המעניקה שעות  פרטניות למורים, קיים ביטוי ראשוני לצורך הגדול הזה".

לדברי הרב פירון, הנקודה הכואבת השנייה היא ש"הדשא אצל השכן נראה בעיני הבוגרים ירוק יותר":  ש- 15% אינם רואים כלל את עתידם בארץ, ושהרוב,  58%, חושבים שלבוגרי י"ב באירופה ובארה"ב יש סיכוי טוב יותר משלהם להצליח בחיים.

 "שלא נעשה לעצמנו חיים קלים. זה לא המורים, זה אנחנו. אנחנו, כחברה, צריכים להציב את החינוך בראש. אנו כחברה צריכים לבחון מנהיגות פוליטית לא רק על פי ביצועיה בתחום הביטחון כי אם גם, ואולי בעיקר מסביב לביצועיה בתחומי החינוך. הגיע הזמן להתחדשות משמעותית, כוללת ומקיפה  במערכת החינוך: חיזוק ניכר של החינוך הציבורי, צמצום הפערים  והגדלת השיוויון, עיצוב ליבה לימודית ותרבותית למערכת החינוך, שיפור ניכר  של מעמד המורה והמנהל ועוד", מוסיף הרב פירון

הכל חינוך היא תנועה ציבורית רחבה ובלתי תלויה, הכוללת אנשי חינוך מובילים, סופרים ואנשי רוח, אנשי עסקים ופעילים בארגונים חברתיים, שחברו יחד כדי לפעול למען מהלך משמעותי ומתמשך של שיפור, שינוי וצמיחת החינוך בישראל, ולהעמדתו בראש סדר העדיפויות הציבורי. יו"ר התנועה: דב לאוטמן. בהנהלה, בין השאר: ד"ר נמרוד אלוני, אלי אלאלוף, שלמה דברת, אבי נאור, אורן יהי שלום ועוד.

טבלאות נתוני הסקר המלאים  טבלאות נתוני הסקר המלאים
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך