לרגל יום עיון בנושא החינוך הטכנולוגי, שתערוך מחר ועדת החינוך של הכנסת, ערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת דו"ח מפורט המתייחס לשאלת החינוך המקצועי-טכנולוגי. הדו"ח מצביע על נתונים מדאיגים באשר למצבו של החינוך המקצועי בישראל. עוד סוקר הדו"ח במפורט את מצב החינוך המקצועי בעשרות מדינות בעולם בהן ארה"ב, יפן, סינגפור ומדינות אירופה.
בין ממצאי הדו"ח:
· היקף הלומדים בחינוך הטכנולוגי בישראל כיום ועומד על כ-37% מכלל תלמידי החטיבה העליונה, לעומת 52% מתלמידי החטיבה העליונה שלמדו בחינוך המקצועי בשיא פריחתו בסוף שנות ה-70.
· תקציב החינוך המקצועי בשנת 2007 קוצץ בכ-30%.
· על פי התאחדות התעשיינים ניכר כיום מחסור חמור בטכנאים (המוערך בכ- 5,000) בתעשייה בישראל. על פי נתוני צה"ל הצבא נדרש כיום להכשיר בין 35%-50% מבוגרי המסלול העיוני לתפקידים מקצועיים.
· הדו"ח מתייחס באריכות לשאלת ההסללה ולפערים החברתיים להם גרם החינוך המקצועי בעבר. הדו"ח מציג את תוכנית טו"ב – טכנאי-בגרות שהוכנה במשרד החינוך. התוכנית מכשירה תלמידים, המתקשים לסיים תיכון עם בגרות עיונית רגילה, לקבל זכאות לבגרות ותעודת טכנאי עם סיום לימודיהם בתיכון. הדו"ח מגלה, כי למרות הצלחת התוכנית אין יודעים במשרד מהיכן יבוא המימון להמשכה בשנה הבאה.
· מנתונים של משרד התמ"ת עולה, כי מתוך 3,944 נבחנים בבחינות הבגרות מבתיה"ס להכשרה מקצועית של התמ"ת, ממוצע הבגרות היה 57.6, וממוצע מספר היחידות בהן נבחנו התלמידים היה 3.8 בלבד.
· 46% מבוגרי התיכון במדינות המפותחות (OECD) למדו במסגרת החינוך המקצועי; באיחוד האירופי היה שיעור תלמידי החינוך המקצועי כ-65%.
· כ-72% מהתלמידים בתיכונים בבריטניה לומדים במסגרות של חינוך מקצועי.
· במדינות שנסקרו בדו"ח, החינוך המקצועי אינו מיועד רק למי שאינם מתאימים ללימודים עיוניים, להבדיל ממה שהיה מקובל בעבר. כיום, במדינות המפותחות החינוך המקצועי נחשב לענף חינוך מרכזי ולגיטימי שנועד להקנות הכשרה מקצועית לתלמידים שנמצאו מתאימים לחינוך זה או שמעוניינים בו. במדינות שהנהיגו רפורמות בחינוך המקצועי בשנים האחרונות יש מודעות רבה יותר לצורך במוביליות חברתית במסגרת מערכת החינוך וההשכלה.
· ברוב המדינות שנסקרו בדו"ח יש מעורבות של מעסיקים ושל ארגוני עובדים בחינוך המקצועי, כדי להתאים את ההכשרה המקצועית העכשווית לביקושים עתידיים.
· במדינות שנסקרו בדו"ח יש מודעות לאפשרות של הסללה באמצעות מערכת חינוך מקצועי. הדרך העיקרית להתמודד עם סכנת ההסללה הוא הגדלת ההשקעה בילדים במערכת החינוך היסודי והרחבת לימודי הליבה במערכת החינוך המקצועי.
לדברי יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור: "אסור שטראומת ההסללה תכתיב את מדיניות החינוך. ייבוש החינוך המקצועי ללא תוכנית אמיתית אשר תפתח את השכלת התלמידים לצד כישורים מקצועיים, עלול להביא לתוצאות הרסניות שיותירו את ישראל מאחור בכל הקשור להתפתחותה הטכנולוגית והתעשייתית, לצד פערים הולכים ומתרחבים בחברה. יש ללמוד מטעויות העבר וליצור אפיק של חינוך טכנולוגי יוקרתי, אשר יפתח את התעשיה והמדע ויאפשר לצמצם את הפערים ההולכים וגדלים בחברה הישראלית".