הממשלה תדון היום בהצעת התקציב ל-2009. האוצר מציג מסםר הצעות להתייעלות פעילות משרד החינוך. כמו כן מגיש האוצר לאישור הממשלה תוכנית לעידוד וקידום הפריפריה, שגם בה יש מספר סעיפים חשובים בתחום החינוך.
ההצעות להתייעלות המשרד:
איחוד מחוזות - האוצר מציע לאחד את מחוזות חיפה וצפון ואת מחוזות תל אביב ומרכז. האוצר מעריך, כי בדרך זו ייחסכו כ-100 משרות. משרד החינוך מתנגד להצעה זו. מנכ"לית משרד החינוך, שלומית עמיחי, אף אמרה בשבוע שעבר, כי המספרים שמציג האוצר אינם נכונים. לדבריה, במגרות משרד החינוך ישנן תוכניות והערכות בנושא זה. התוכניות לא יושמו עד כה מכיוון שנמצא, כי באמצעות איחוד מחוזות יבוטלו משרות בודדות בלבד.
ביטול המינהל לחינוך התיישבותי-פנימייתי - משרד החינוך יתנגד נמרצות להצעה זו. מנכ"לית משרד החינוך סבורה, כי ההצעה תבוטל מכיוון שתיצור אי שקט חברתי והתנגדות ציבורית עזה.
סגירת הטלוויזיה החינוכית - הטלווזיה החינוכית נמצאת על "כוונת" משרד האוצר כבר שנים לא מעטות. תקציבי הטלווזיה החינוכית, שהייתה בשיאה בשנות ה-70 וה-80, קוצצו במהלך העשור האחרון ושוב אין בה כמעט הפקות מקור.
ייעול במערכת ההשכלה הגבוהה - הקמת יחידה למדידה, הערכה ודירוג של איכות ההוראה והמחקר במערכת ההשכלה הגבוהה והכפייה. כמו כן המוסדות להשכלה גבוהה יחויבו לערוך ולהגיש דו"חות כספיים על פי כללי החשבונאות המקובלים.
הצעות בתחום החינוך בתוכנית לקידום הפריפריה:
אופק חדש - 80% מבתיה"ס שיצורפו ב-2009 לאופק חדש יהיו מהפריפריה.
תנועות נוער - כל חניך בתנועת נוער בפריפריה יתוקצב פי 1.5 מאשר חניך בתנועת נוער במרכז.
תמריצים למורים ומנהלים - ינתנו תמריצים שונים, בעיקר בדיור למורים ומנהלים שיעברו לעבוד בפריפריה. כך למשל המורים יוכלו לקבל סיוע לרכישת דירה ולא רק בשכר דירה, כמו שנהוג כיום. על שרת החינוך יוטל לערוך, עד ל-1 בינואר 2009 , תוכנית בנושא זה.
הרחבת הנגישות לחינוך בלתי פורמאלי - יוקצה תקציב של 30 מיליון ש"ח, שייכנסו לבסיס תקציב משרד החינוך, לגיוון והעמקת פעילות התרבות בפריפריה.
החלת יום חינוך ארוך והזנה על כל היישובים החלשים - יום חינוך ארוך, לפחות ב-4 ימי לימודים בשבוע, יחול על כל היישובים החלשים שבמדד הסוציואקונומי 1. לתלמידים ביישובים אלה תוענק גם ארוחה חמה.
הקצאת תקצוב דיפרנציאלי להסעות - על פי המדד הסוציואקונומי של הרשות - רשות חלשה תקבל תקצוב גבוה יותר מרשות חזקה.