ועדת החינוך של הכנסת דנה היום, יום ד', בקשיי מערכת החינוך של המגזר הבדואי. הדיון התקיים לציון יום הבדואים בכנסת.
לדברי ח"כ טאלב אל סאנא, יוזם היום: "ההישגים במגזר הבדואי אינם משביעי רצון. המטרה שלנו היא להגיע לאחוזי הצלחה דומים לממוצע הארצי היהודי. במצב הפיזי והלימודי של המגזר הבדואי כיום, הדבר אינו אפשרי. ללא חינוך, שהוא המפתח לשינוי וקידום, אי אפשר להתמודד עם קשיי החיים".
ד"ר עואד אבו פריחה, יו"ר ועד ההורים המרכזי של המגזר הבדואי הציג בפני הוועדה מספר נתונים על החינוך במגזר הבדואי: שיעור הצלחה בבגרות – 27% לעומת 54% ממוצע ארצי, רק שני שלישים מבעלי הזכאות לבגרות יכול להיכנס לאוניברסיטאות; רק עשרות, מתוך מאות, מסיימים לימודיהם במוסדות להשכלה הגבוהה; בינוי כיתות – 1,250 כיתות חסרות, 750 כיתות קיימות פסולות לשימוש ובעשור הקרוב יש צורך ב-1,750 כיתות נוספות (סה"כ מחסור בכ-3,000 כיתות). ממוצע מ"ר בנוי בביה"ס לתלמיד בדואי – 1.7 לעומת 4.2 מ"ר לתלמיד יהודי; בתי"ס רבים צפופים מאוד; כיתות קטנות ולא ראויות, בוודאי אין לדבר על מיזוג אויר ומחשבים בהתחשב בעובדה שחלק מבתיה"ס אינם מחוברים כלל לחשמל. כמו כן, אין דרכי גישה ראויות והדבר מסכן את חיי התלמידים. ההזנחה מובילה לתיסכול, כישלון, אכזבה, נשירה ואלימות.
לדברי ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, יו"ר ועדת החינוך: "על אף מאמצי משרד החינוך, בראשות מנהלת מחוז הדרום, עמירה חיים, התמונה ממשיכה להיות קשה ועגומה. תוצאות התלמידים הבדואים במבחני המיצ"ב ובבחינות הבגרות מדברות בעד עצמן ואינן מתקבלות על הדעת. מלכיאור דרש ממשרד החינוך לקבל תוכנית פעולה שתפרט מה בדעת המשרד לעשות כדי לצמצם הפערים ולפתור את בעיות החינוך במגזר הבדואי.
עמירה חיים, מנהלת מחוז דרום במשרד החינוך, אמרה בישיבה: "אנו נמצאים בחיפוש דרך מתמיד למציאת פתרונות. אי אפשר למצוא אותם בין לילה. מדובר בהליך של 10 ו-20 שנה, הכולל טיפול בתשתית פיזית ופדגוגית. בשנים האחרונות קמה בקרב הבדואים מנהיגות איכותית ויחד איתה, אנו מנסים למצוא פתרונות. כברחל שינוי בדברים רבים. לפני 6 שנים יותר מ-40% מהמורים לא היו מוסמכים ואף גננת לא הייתה מוסמכת. כיום, חלקם כבר הוסמכו וכל היתר בתהליך למידה. יש בעיה של לימוד השפה הערבית ואני פועלת לפתיחת פקולטה לערבית באוניברסיטה; בינוי - השנה נבנות 183 כיתות וצריך לבנות עוד. יש לזכור שיש השחתה גדולה של מבנים קיימים. נפתחו גם גני ילדים ובתי"ס פרטיים שאינם בפיקוח משרד החינוך". הוועדה דורשת ממשרד החינוך לחזק, בצורה משמעותית ודחופה, את בניית כיתות הלימוד במגזר הבדואי. יש צורך בבניית 3,000 כיתות תוך 5 שנים. בניית 183 כיתות בשנה הנוכחית, לא מכסה אפילו את הגידול הטבעי ובוודאי שאינה מצמצמת את הפערים".
בסיכום הישיבה החליטה ועדת החינוך לדרוש ממשרד החינוך, ממרכז השלטון המקומי וממשטרת ישראל, לקחת אחריות על בטיחות מבני החינוך במגזר הבדואי. הוועדה גם דרשה ממשרדי הממשלה לדאוג לכבישי גישה למוסדות החינוך הבדואים ובמיוחד לגני הילדים. הוועדה גם דרשה ממשרד החינוך להגיש לה תוכנית לימודים מיוחדת לחינוך הבדואי. בתוכנית זו יש, על פי דרישת הוועדה, לשים דגש על שליטה בשפות: עברית, ערבית וגם אנגלית,שתעניק לתלמידים יכולת השתלבות אמיתית בחברה ובעבודה.