בתי"ס יכולים להפחית במידה ניכרת את בעיות המשמעת בקרב התלמידים באמצעים פשוטים ובזמן קצר, זו מסקנתו של דו"ח בשם "שיפור ההתנהגות", שחיבר לאחרונה המשרד לסטנדרטים בחינוך בבריטניה (ה-OFSTED - Office For Standards In Education), שפורסם באתר האינטרנט שלו. ה-OFSTED הוא יחידת ביקורת עצמאית למערכת החינוך, שאינה כפופה למשה"ח, אלא לפרלמנט הבריטי. הדו"ח מתבסס על מעקב שנערך ב-46 חטיבות ביניים בבריטניה, אשר סבלו מבעיות משמעת קשות. המפקחים עקבו בשנים 2005-2006 אחר הפעולות שנקטו בתיה"ס כדי להילחם בתופעה. הדו"ח מרכז את הפעולות שנמצאו כיעילות ביותר.
תוכנית כוללת לשיפור ביה"ס
הדו"ח מצא, בין היתר, כי לא ניתן לשפר את התנהגות התלמידים על ידי החמרת מדיניות אכיפת המשמעת בלבד. התברר שבתיה"ס, שהצליחו לפתור את בעיות המשמעת בצורה יעילה, שילבו אסטרטגיות לטיפול בבעיות התנהגות בתוכנית בית ספרית רחבה לשיפור איכות ההוראה. תחילה בדקו בתיה"ס לעומק מהם הגורמים לגישה השלילית של התלמידים ולהפרעות בשיעורים. לאחר מכן הונהגו בבתיה"ס תוכניות כוללות לשיפור ההוראה. בבסיס התוכניות עמד הרעיון ששיפור ההוראה יביא להפחתה בהפרעות התלמידים ולשיפור גישתם ללמידה.
תוכנית לשיפור ההוראה והלמידה הציבה, בדרך כלל, כמטרה את העלאת המוטיבציה של התלמידים ללמוד. האמצעי להשגת מטרה זו היה גיוון תוכניות הלימודים והפיכת השיעורים למאתגרים ומהנים יותר. התוכנית כללה הדרכה ואימון של צוות המורים. המורים גם השתתפו במפגשים להפריה הדדית, שבהם שיתפו זה את זה בחוויות חיוביות של הוראה. בבתיה"ס גם התקיים אימון אישי לחלק מהמורים.
בתיה"ס גם ערכו משאלים בקרב התלמידים, שבהם נדרשו לחוות דעתם על כל שלב של התוכנית. התלמידים גם שותפו בנתונים על השיפור בהתנהגות בביה"ס.
כללי ההתנהגות ברורים
בבתיה"ס שטיפלו ביעילות בבעיות המשמעת, הובהר לתלמידים בצורה נחרצת אלו התנהגויות אינן מקובלות וכיצד בדיוק יטופלו התנהגויות כאלו. צוות המורים הודרך מה עליו לעשות כאשר הוא נתקל בבעיות משמעת. כמו כן, התקיים מעקב קפדני כיצד אוכף הצוות את כללי ההתנהגות שגיבש ביה"ס. המורים נדרשו להפנים את הכלל שיש גבולות ברורים להתנהגות בביה"ס ויש להתמיד בשמירתם.
אותרו תלמידים בעלי בעיות התנהגות ובהם תלמידים המועמדים להרחקה מביה"ס. לכל תלמיד כזה מונה מנחה מהצוות. המנחה דן עם התלמיד על הבעיות שהתגלו בהתנהגותו, וגיבש ביחד איתו דרכים למנוע אותן בעתיד.
לא לחפש אשמים
בבתיה"ס לא ננקטה מדיניות של האשמת קבוצות תלמידים בבעיות המשמעת. גם מורים לא הואשמו בכך שאינם מצליחים לשלוט בהתנהגות התלמידים בכיתה. המדיניות של בתיה"ס הייתה "כולנו ביחד בצרה הזו ועלינו להתמודד איתה". בתיה"ס פעלו מתוך ההנחה שמרבית המורים והתלמידים מתוסכלים בשל ההפרעות בשיעורים. הצוות, התלמידים, ההורים ולעתים גם קבוצות בקהילה - שותפו בתכנון וביצוע הפעילות לשיפור המשמעת.
הרחקת תלמידים מפריעים
מחברי הדו"ח מציינים, כי בבתיה"ס שהתמודדו בהצלחה עם בעיות המשמעת, לא נוצרה בהלה גם כשמספר התלמידים המורחקים גדל בעקבות הנהגת מדיניות משמעת מחמירה יותר. תלמידים שהמשיכו להפריע הורחקו מהשיעורים לפינה מוגנת בביה"ס, שבה למדו בפיקוח איש צוות בכיר. בחלק מבתיה"ס גם הוקמו יחידות לתמיכה בלמידה, שבהן הוענקו כלים לשליטה עצמית לתלמידים עם בעיות משמעת. לתלמידים המתקשים לשלוט בהתנהגותם במשך ביום לימודים מלא ניתנה מערכת שעות חלקית. כשכל האסטרטגיות האחרות לשיפור ההתנהגות נכשלו - הועבר התלמיד המפריע לבי"ס אחר, שבו יצליח, אולי, "לפתוח דף חדש".
שיתוף התלמידים
בתיה"ס התייעצו עם התלמידים מהו התגמול על התנהגות טובה שהם מעדיפים. פותחו מערכות תגמול בית ספריות להנהגות טובה, למשל של הענקת כרטיסים להגרלת לוטו נושאת פרסים שנערכה בביה"ס. רבים מהמורים גם הנהיגו שיטת תגמול אישית משלהם על התנהגות טובה, ששיפרה במידה רבה את ההתנהגות בכיתה, כמו, למשל, לשלוח גלויות הוקרה לבתי התלמידים.
המורים הקפידו להעניק תשומת לב ולשבח במילים חמות תלמידים המתנהגים בדרך כלל כיאות ולא להתמקד רק בתלמידים המפריעים.
הוענקה הכשרה לתלמידים בוגרים כדי שיוכלו לסייע לתלמידים צעירים הזקוקים לייעוץ או לשמש להם אוזן קשבת. פעילות זו גרמה לתלמידים הצעירים לחוש יותר ביטחון עצמי ומוגנות בביה"ס. לתלמידים הבוגרים העניקה ההכשרה ניסיון חוויתי, וסייעה להם להבין מהי אזרחות טובה. חוזקו מועצות התלמידים והובהר לתלמידים שקולם נשמע בביה"ס.
שיתוף הרשות המקומית
הרשויות המקומיות שותפו בתוכנית השינוי של ביה"ס באמצעות מפגש או שניים מדי סימסטר. הרשויות המקומיות סיפקו לבתיה"ס ייעוץ של אנשי מקצוע מתחום ניהול ההתנהגות. היועצים סייעו להנהלות בתיה"ס לבדוק את נקודות החוזק והחולשה של אסטרטגיות הניהול שלהם. היועצים גם בחנו את נקודות החוזק והחולשה של ארגון הכיתה, ובעת הצורך סיפקו למורים ולעוזרי ההוראה טכניקות יעילות יותר לניהול כיתה.
שילוב מורים מובילים בביה"ס
נעשה מאמץ בחלק מבתיה"ס להעסיק מורים מנוסים ובעלי כישורי הוראה מוצלחים. מורים אלו גילו במהירות נקודת תורפה בהוראה והציעו דרכים לטפל בהן. המורים המנוסים גם הצליחו לזכות באמון התלמידים ולחזק בקרבם את התקווה והאמון בכוחם להוביל שינוי בביה"ס. המורים המנוסים גם שימשו כמדריכים למורים אחרים וסייעו להם לשפר את כישורי ההוראה וניהול הכיתה שלהם.
כתוצאה מהשיפור שחל במשמעת בבתיה"ס, חל גם שיפור בפיקוח על הישגי התלמידים. איתור קשיים לימודיים בכיתות הפך לקל יותר. לכיתות שבהן אותרו קשיים הותאמו תוכניות לתמיכה בלמידה. השיפור במשמעת גם העניק למורים יותר הזדמנויות לציין הצלחה בלימודים ולשבח אותה, מה שתרם להעלאת הביטחון העצמי של התלמידים והישגיהם.