בכנס "הגליל כמרחב מרובה תרבויות",שיתקיים במכללה האקדמית לחינוך אורנים השבוע, ב-24-25.2, יוצגו, בין היתר, שני מחקרים עוסקים ביחסי הסטודנטים היהודים והערבים במכללה. המפגש בין סטודנטים יהודים וערבים במכללת אורנים אינו יוצר, בדרך כלל, הידברות בין הקבוצות החברתיות, בהקשר של הפחתת סטריאוטיפים, תפיסות שוויוניות או היכרות מעמיקה עם תרבותו של ה'אחר'. שתי האוכלוסיות שומרות על בידול חברתי ואינן משתפות פעולה בתחום הלימודי או מעבר לו. כתוצאה מכך, למרות שסטודנטים יהודים וערבים לומדים זה לצד זה במשך ארבע שנים וגרים יחד במעונות, לרוב לא נוצרים ביניהם אפילו קשרים אישיים. בנוסף, אף על פי שהמכללה מסייעת לסטודנטים הערבים במטרה להקל עליהם את תהליך הקליטה בלימודים, עדיין הם חווים שוליות בתחומי החיים השונים בה. מחקר ראשון (בוימל, תותרי וזאבי, 2008) בדק את הלמידה מה'אחר' במסגרת הלימודים המשותפים של סטודנטים יהודים וערבים במכללה. המחקר מצא שהסטודנטים רואים בחיוב את הלמידה המשולבת. בעיקר מעוניינים בה הסטודנטים הערבים. אבל המגע שנוצר בין סטודנטים יהודים לערבים במהלך הלימודים מצומצם מאוד וכמעט בכל הנושאים לא רכשו הסטודנטים תובנות משמעותיות אודות ה'אחר'. מחקר שני (תותרי, בתהליך) בחן את חווית הלמידה של הסטודנטים הערבים במכללה ומצא שהם מדווחים על קשיים משמעותיים בעיקר בלימודי התואר הראשון. על רקע זה התגבשה קבוצת מרצים המעוניינת לטפל בנושא של ההיכרות הבין-אישית בין סטודנטים יהודים לערבים במסגרת המכללה. בכנס יציגו הדוברים, כולם מרצים במכללה, דרכי פעולה בכיתותיהם לקידום השיח הבין-אישי והבין-קבוצתי בסוגיות המפרידות, בדרך כלל, בין יהודים וערבים. המשתתפים בפאנל : ד"ר דוד נצר, ד"ר איציק גונן, ד"ר מרי תותרי, מרצה ערביה מלמדת אזרחות בכיתה דו-לאומית, וד"ר נעמי דה-מלאך. |