22/11/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

מתשע"א; המורים ב"אופק חדש" יוכלו להשתלם רק במרכזי פסגה, מכללות לחינוך ואוניברסיטאות

29/04/2010

בשנת הלימודים הבאה ייכללו כמעט כל בתיה"ס היסודיים בחינוך הרשמי ברפורמת אופק חדש. במסגרת הרפורמה ייכנס לתוקפו בתשע"א מתווה חדש להשתלמויות, שבמשה"ח מעדיפים לכנות "מתווה להתפתחות מקצועית של מורים". ממשה"ח נמסר, כי המתווה מותאם לשלבי הקריירה של עובד ההוראה, באמצעות תהליך מובנה ושיטתי של התפתחות מקצועית. כידוע, מחויב כל מורה על פי הסכם אופק חדש להשתלם 60 שעות בשנה.

לדברי מנהל גף תכנון ופיתוח השתלמויות במשה"ח, מוטי רוזנר, תבוטל במתווה החדש הגמישות שהייתה עד כה למורים בבחירת ההשתלמות. לדבריו, המורים יוכלו להשתלם אך ורק במרכזי פסגה, מכללות להוראה ואוניברסיטאות, ורק בתחומים העוסקים בפיתוח מקצועי.

"אפשרנו עד כה ל-80 גופים להעניק גמול השתלמות. כל זה נפסק כעת. לא היה קל לקבל את ההחלטה, והופעלו עלינו לחצים מגופים שונים. במתווה החדש גורמים שניזונו עד כה מהמורים ייכחדו", מציין רוזנר.

רוזנר מספר, כי במשה"ח עבדו לא מעט על המתווה החדש. לדבריו, המתווה מבוסס על מטריצה (מערך דו-ממדי או דו-צירי) להתפתחות מקצועית, שפיתח חוקר החינוך האמריקני, פרופ' דוד ברלינר.

המתווה בנוי בשני צירים: הציר האופקי מתייחס לשנות ההוראה של המורה - החל ממורה מתחיל ועד למורה מומחה; הציר האנכי נחלק לשלושה תחומי התפתחות מקצועית, שכל מורה נדרש להם בעבודתו - תחום הדעת, דידקטיקה וניהול כיתה. בתחום ניהול הכיתה ניתן למצוא מגוון רחב של נושאי השתלמויות ארגוניים, ערכיים והתנהגותיים, כמו הטיפול באלימות בכיתה.
המתווה החדש פותח בשיתוף כל יחידות משה"ח הרלוונטיות, כמו האגף לחינוך יסודי, שפ"י ומינהל חברה ונוער. היחידות הכניסו למתווה את הנושאים שבהם צריך המורה להשתלם לאורך כל דרכו המקצועית במערכת החינוך. "נוצרו עבודה משותפת ושיח פדגוגי בין יחידות במשרד שלא דיברו ביניהן קודם לכן", מספר רוזנר.

מתווי התפתחות מקצועית מיוחדים נבנו לבעלי תפקידים בבתיה"ס, כמו רכזי מקצוע, סגני מנהלים ומנהלים.

"כיצד תתנהל בפועל הבחירה בהשתלמות"? לדברי רוזנר, בהתאם למתווה שפותח נבנתה מערכת ממוחשבת, בסיוע המינהל לתקשוב ומערכות מידע במשה"ח. לכל מורה תינתן סיסמת כניסה למערכת. עם הכניסה, יוצגו למורה הנתונים האישיים שלו, כמו השכלה וותק, ו-20-30 קורסי השתלמות. מדובר בקורסים הרלוונטיים לתחום הדעת שהמורה מלמד, לצרכי ההתפתחות האישית שלו ולצרכי ביה"ס ומשה"ח. המורה יבחר מתוכם כל שנה קורס או קורסים בהיקף כולל של 60 שעות.
בשלב הבא יקיים המורה דיאלוג עם מנהל ביה"ס על הבחירה שלו ומידת התאמתה להעדפות של המנהל. ההחלטה הסופית על הקורס שבו ישתתף המורה היא של המנהל. לדברי רוזנר; "במסגרת אופק חדש הצהרנו שהמנהל הוא המנהיג החינוכי של ביה"ס, והוא שיכוון את ההתפתחות המקצועית של כל מורה. המנהל צריך לתכנן מהי ההתפתחות המקצועית של כל מורה לטווח הארוך, בהתאם לצורכי ביה"ס, ולא רק להיענות לצורכי המורה". במשה"ח מקווים שהמנהלים ישכילו להגיע להסכמה עם המורים לגבי נושאי ההשתלמויות. במקרה של אי-הסכמה יוכל המורה לפנות למפקח שלו או למטה משה"ח, אולם שינוי החלטת המנהל לא יהיה קל.

המיפוי של ההשתלמויות ייסגר בחודש יוני הקרוב. כל מרכז פסגה יפתח קורסים בהתאם לבחירה של המורים המנהלים באזור שלו ולצרכי משה"ח.

רוזנר מציין, כי לחלק מהמורים לא תהיה אפשרות בחירה בקורסים להתפתחות מקצועית, או שתהיה להם רק בחירה חלקית. הסיבה לכך - המורים יחויבו להשתתף בקורסים המוכתבים על ידי "יעדי המנכ"ל". כך למשל, מורים בכיתות ג', המלמדים מקצועות שבהם מתקיימות בחינות המיצ"ב, יידרשו לעבור הכשרה מיוחדת לקראת הבחינות, בהיקף של 30 שעות שנתיות.

על פי המתווה החדש, יוכרו לימודים לתואר שני כשתי שנות השתלמות. רוזנר מציין, כי ביום הצגת תעודת התואר השני יזוכה המורה ב-120 שעות השתלמות, בנוסף לתוספת השכר בסך 5% לה יהיה זכאי. כמו כן יהיה המורה זכאי לסיוע בשכר הלימוד, גם אם כבר ניצל בעבר את כל הסיוע שהמשרד מעניק למטרה זו. המתווה להתפתחות המקצועית ילווה בהערכה ובקרה. ממשה"ח נמסר, כי בימים הקרובים יקבלו כל מנהלי בתיה"ס באופק חדש חוברת הסברה על ההיערכות להבניית המתווה ברמת ביה"ס וברמת המחוז.

 

 

הדפסשלח לחבר
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך