שילוב הלמידה המקוונת במקצועות הלימוד עדיין מצומצם במערכת החינוך בישראל, ובדרך כלל הוא יוזמה בית ספרית של מורים יצירתיים ומעודכנים טכנולוגית. מורים המבקשים לערוך פרויקט מתוקשב בבית ספרם, יכולים לקבל השראה ממספר אתרים המרכזים תיאורים של יוזמות מקוונות חדשניות או קישורים אליהן.
מגלים עולם באמצעות האינטרנט
במדור בשם "אודיסיאה בחדשנות", באתר אינטל ישראל, מופיע תיאור של 18 פרויקטים מתוקשבים. כמחצית מהפרויקטים התקיימו אשתקד בבתי"ס בארץ ומחציתם - בבתי"ס במדינות אחרות. לכל פרויקט מוקדש באתר דף שבו תיאור שלו, מלווה בתמונות.
כך, לדוגמה, אחד מפרויקטים הוא תוכנית חקר בגיאוגרפיה לתלמידי כיתה ח', שהתקיימה בבי"ס כפר גלים, שבמועצה האזורית חוף הכרמל. במסגרת הפרויקט חולקו התלמידים לקבוצות, שבהן ערכו עבודת חקר על שתי מדינות - מפותחת ומתפתחת. התלמידים הכינו לכל מדינה "תעודת זהות", הכוללת את מאפייניה השונים ובהמשך משימות חקר שבנתה עבורם המורה מנחת הפרויקט. באמצעות הפרויקט נחשפו התלמידים ליישומי מחשב שונים, למידענות ולשיטות חקר. עבור התלמידים שאין להם מחשב או אינטרנט נפתחה מעבדת המחשבים של ביה"ס פעמיים בשבוע בשעת אפס. התלמידים עבדו בפרויקט בהתלהבות ואף העדיפו פעמים רבות שלא לצאת להפסקות ולהמשיך בעבודתם.
סוגיות מוסריות במדעים
העיסוק במדעים מעלה לא אחת סוגיות ערכיות ומוסריות, שלא תמיד באות לידי ביטוי בתוכניות הלימודים במקצועות אלה. מורה במגמת הרובוטיקה של תיכון אורט הורוביץ בכרמיאל, ניסה להתמודד עם סוגיה מוסרית כזאת. במסגרת פרויקט שיזם נדרש מהתלמידים לפתח רובוט עתידי, שישמש בתפקיד מאבטח במקומות ציבוריים, בתקופה שבה פיגועים רבים. מעטפת הרובוט הייתה אמורה להיות עשויה מגופת אדם שפוחלצה. במסגרת הפרויקט חולקה הכיתה לקבוצות. בכל קבוצה מונו תלמידים לתפקידים; מהנדס מכטרוניקה ואלקטרוניקה, מומחה לפחלוץ חיות ופילוסוף. מהתלמידים נדרש להתמודד עם המשימה מהיבטיה המדעיים, הטכנולוגיים והמוסריים, באמצעות פעילות חקר אינטרנטית. כדי לבצע את העבודה, גלשו התלמידים לאתרים, קראו מאמרים ואספו מידע בנושאים; אינטליגנציה מלאכותית, רובוטים מסוגים שונים, סוגיות אתיות ומוסריות בפחלוץ בעלי חיים ועוד. התברר שהתלמידים גילו מהר מאוד, כי הקשיים הטכניים והטכנולוגיים שמעמידה בפניהם המשימה מתגמדים לעומת הבעיה המוסרי שהיא יוצרת. בסיום הפרויקט הכינו התלמידים מצגת ובה הביעו את דעתם בנושא.
מאגרים של מערכי שיעור ויוזמות מתוקשבות
בפורטל הזה, ממש כאן, ישנו אתר רשת מורים - רשת מקצועית וחברתית למורים. המורים מעלים יוזמות, מערכי שיעור, מידע וכיו"ב, הפתוחים לגולשים כולם - גם לתלמידים, וודאי גם להורים. גלישה במערכי השיעור ובפורטל בכלל, תאפשר לך ההורה לטעום ממה שעובר על ילדיך בכיתה.
בפורטל תקשוב דרום קיימים מאגרים גדולים של מערכי שיעור מתוקשבים, המקיפים כמעט כל נושא לימודי. את מערכי השיעור העלו למאגר המורים המפתחים. לאתר גם הועלה לאחרונה מאגר יחידות לימוד מתוקשבות, שאותן פיתחו אשתקד מורים במסגרת קורס מובילי מידענות באוניברסיטת בן גוריון.
יחידות הלימוד עוסקות בנושאי לימוד המתאימים לתוכנית הלימודים בחינוך היסודי ובהם; "נדידת הציפורים", "החורף בסיפורי ילדים", "קווים לדמותו של שלמה המלך", "שלום - לומדים שפות, פותרים מלחמות" ועוד.
גם באתר צפונט של מחוז צפון ניתן למצוא דוגמאות רבות ליוזמות בלמידה מקוונת. הלמידה המקוונת מתקיימת במחוז בעיקר בקהילות לומדות, שבכל אחת מהן משתתפים מספר בתי"ס. בכניסה לאתרי הקהילות ניתן לצפות בתוצרים של פרויקטים מקוונים במגוון רחב של מקצועות ונושאים, תיאור של ימים מקוונים ועוד.
פורטלי חינוך עירוניים
מספר רשויות מקומיות מקדמות פרויקטים רשותיים מקוונים. בולט במיוחד מספר מצומצם של רשויות, כמו הרצליה, רמת גן ושוהם, שהקימו בשנים האחרונות פורטלים חינוכיים שבהם מרושתים בתיה"ס. בפורטלים גם קיימים פורומים המאפשרים עבודה משותפת של מורים מבתי"ס שונים בכל מקצוע. בפורטלים הרשותיים ניתן למצוא תיאור של יוזמות עירוניות מקווונות, כמו ימים מתוקשבים בנושא "העיר שלי". בהרצליה, למשל, מתקיים כבר שבע שנים ברציפות קונגרס וירטואלי, שבו משתתפים כאלף תלמידי כיתות ו' מבתיה"ס בעיר. אשתקד עסק הקונגרס בנושא; "הסתה וחופש הביטוי", לציון יום הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין. במסגרת הקונגרס הועלו לפורטל החינוכי מספר דילמות שנבחרו מתוך עולמם של התלמידים ובשפת היום-יום שלהם, כמו; "למי מגיע להיבחר? ", "מי מחליט עלי? ", "זמן מגרש", "גם כן ועדה", "מילים עם כוח - מה מותר ומה אסור בשם חופש הביטוי?", "קללות פוגעות!" ועוד. במהלך הקונגרס ניהלו התלמידים דיונים בפורומים מיוחדים שנפתחו למטרה זו. כהכנה לקונגרס קיבלו התלמידים הנחיות לניהול דיון תרבותי בפורום, ותרגלו את השימוש בכלים הטכנולוגיים.
יוזמות מרחבי העולם
הארגון האירופאי "רשתות בתיה"ס" עורך מדי שנה תחרות ליוזמות מקוונות חדשניות, שבה משתתפים כ-500 פרויקטים מבתי"ס בכ-30 מדינות. באתר התחרות ניתן למצוא תיאור של 100 פרויקטים נבחרים, שהעפילו אשתקד לגמר, בתוספת קישורים לאתרים אלו. 18 פרויקטים הם של בתי"ס ישראלים.
אחד מהפרויקטים, אתר בביולוגיה של בי"ס בגין בראש העין, ששמו "חולה, רופא, מומחה", מתאר עולם עתידני, שבו הייעוץ הרפואי נעשה מרחוק, באמצעות האינטרנט. הפרויקט זכה אשתקד במקום השלישי בתחרות.