תלמידים חלשים הם הנשכרים ביותר מלימודים בכיתות קטנות, כך עולה מממצאי מחקר אמריקני חדש. המחקר בחן את ההשפעה של גודל הכיתה על הישגי התלמידים. תוצאות המחקר מתפרסמות במאמר בשם "מהן ההשפעות ארוכות הטווח של כיתות קטנות על הפער בהישגים? עדות ממחקר מתמשך". המאמר מתפרסם בגיליון נובמבר 2009 של כתב העת American Journal of Education. את המחקר ערכו ד"ר ספיירוס קונסטנטופולוס, מאוניברסיטת מישיגן, וד"ר ויקי צ'אנג, מאוניברסיטת נורת'ווסטרן באילוני.
במחקר נמצא, כי הישגיהם של כלל התלמידים, שלמדו בכיתות קטנות החל מהגן ועד לכיתה ג', גבוהים מהישגיהם של התלמידים שלמדו בכיתות רגילות באותן שכבות גיל. הפער המשמעותי ביותר בהישגים נמצא בין תלמידים חלשים שלמדו בכיתות קטנות, ובין תלמידים חלשים שלמדו בכיתות רגילות. במחקר נמצא עוד, כי הפער בהישגים בין תלמידים חזקים וחלשים הצטמצם מאוד בכיתות הקטנות.
עוד נמצא במחקר, כי הציונים במבחני ההישגים האמריקניים של התלמידים, שלמדו עד כיתה ג' בכיתות קטנות, בנות 13-17 תלמידים, היו גבוהים משמעותית גם בכיתות ד'-ח' מאלה של התלמידים שלמדו בכיתות רגילות.
המחקר הנוכחי עשה שימוש בנתונים שנאספו בפרויקט סטאר (Project STAR) - מחקר ארוך טווח, העוסק בהשפעת גודל הכיתה על הישגי התלמידים. המחקר נערך במדינת טנסי, בקרב מדגם מייצג של 11 אלף תלמידים.
עורכי המחקר מדגישים, כי פרויקט סטאר לא בחן את ההוראה בכיתות, ולכן לא ניתן לקבוע על פיו מדוע כיתה קטנה תורמת לשיפור ההישגים ולצמצום הפערים. עם זאת מעלים עורכי המחקר את ההשערה, כי למורה בכיתה קטנה קל יותר לאתר תלמידים חלשים, ולספק להם את ההוראה המתאימה לצורכיהם. כמו כן סבורים החוקרים, כי בכיתה קטנה יש יותר אפשרויות לתלמידים החלשים לקיים אינטראקציה עם המורה.
את המאמר המלא ניתן למצוא בכתובת; http://news.msu.edu/story/6948/&topic_id=9