הדרך בה מדורגות ערי ישראל ברוב הפרסומים העיתונאיים בהקשר לזכאות לבגרות, להיקף המתגייסים לצה"ל או נושאים אחרים הקושרים ללמידה ולחינוך, מטעה את הציבור. רוב הכתבות מציגות הישגים באופן חד ממדי תוך דירוג 60 או 70 רשויות מקומיות. הציבור נחשף לקו אנכי משווה, ממובילת הטבלה, ועד לסופה. בסיס הדירוג הוא פרמטר אחד בלבד: שיעור המתגייסים בני העיר, שיעור הקצינים בני המקום, שיעור הנושרים ממערכת החינוך, שיעור זכאי הבגרות בעיר, וכו'. שיטה זו מקפחת ערים ורשויות בעלות מרקם ומורכבות רבה מול יישובים ( קטנים בדרך כלל ) בהם מתרכזת אוכלוסיה מאוד מוגדרת . יישובים המתאפיינים בבני מעמד ביניים ומעמד ביניים גבוה, זוכים למחמאה תקשורתית לא בהכרח עם קשר כלשהו לגודל המאמץ שנעשה כדי להגיע אל אותו הישג. "איך אפשר להעמיד על אותו ציר משווה את ירושלים ומכבים - רעות"? אין שום מקום להשוואת שתי הרשויות מכל היבט שהוא. הן לא נכנסות לאותה קטגוריה. ועל כן הן לא יכולות להיבחן באותו סרגל מדידה. כדי לחשוף ולהציג את ההישגים צריך לדעתי קודם כל למדר את הרשויות המקומיות בישראל לשתיים או שלוש קבוצות על פי רמתן הסוציו-אקונומית, וזאת ניתן להיעשות במדויק על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו כן צריך לעשות צדק עם הרשויות הגדולות, בהן 100,000 תושבים ומעלה, ולדרגן בנפרד. ברשויות אלה שכונות מצוקה, אוכלוסיות עולים כולל בני עליית העדה האתיופית, צעירים בעלי סיכוי גבוה יותר להתפתחות של התנהגות סיכונית. המורכבות של העיר הגדולה מחייבת התמודדות קשה ורב תחומית יותר בדרך לכל הישג בתחום החינוכי. לטעמי, פרסום הטבלאות החד טוריות לוקה בחסר. הרבה יותר חשוב הוא לא רק לדרג מצב נתון, אלא להציג את מידת השיפור או הנסיגה בהישגים . כך למשל מעבד משרד החינוך את נתוני הישגי הרשויות ובתי הספר בטבלאות משוות של שלוש שנים לפחות. אבל לא כך זה מופיע בעיתונות. זוהי תופעה המקפחת בעיקר רשויות עם קשת רחבה של בעיות או אלו המשקיעות מאמץ ניכר לשיפור. השינוי עליו אני ממליץ בדרך הפרסום, צריך אם כן להתייחס אל הרמה הסוציו-אקונומית של הרשות, לגודלה והיקף אוכלוסייתה, ולנתון המשווה התפתחות רמת הישגים משנה לשנה. במצב הנוכחי אנו מתבשרים שוב ושוב על מיקומם העליון של היישובים הקהילתיים הקטנים והמבוססים, ואין בכך שום חדש. זו רק הצגה שגויה.
*הכותב הוא יועץ אסטרטגי למערכות חינוך בחברת " טללים אסטרטגיה", בעבר ניסח מסמכים לבניית מדדי הצלחה חדשים בחינוך. עד לאחרונה שימש כראש מינהל החינוך בעיריית חולון . |