בשבוע שעבר ערך מינהל החינוך הדתי לראשונה את שבוע החמ"ד - החינוך הממלכתי-דתי. במסגרת יוזמה זו נערכו אירועים רבים ובהם; כנס מנהלי החמ"ד בבנייני האומה, ערב הגות למנהלים וישיבה עם הנהלת משה"ח שעסקו בנושא "אתגרי החמ"ד", כנס יצירה יהודית בלוד, בהשתתפות אלפי תלמידים מהחינוך העל יסודי, ישיבה חגיגית בוועדת החינוך של הכנסת, יום חסד ארצי בכל מוסדות החינוך, וכנסי הצדעה למורים, למשל בירוחם ובדימונה.
בראיון לקו לחינוך אומר ראש מינהל החינוך הדתי, ד"ר אברהם ליפשיץ, כי לאחר אותו שבוע קיבל עשרות מכתבים ממנהלי בתי"ס בחמ"ד, המציינים את תחושת התרוממות הרוח שלהם ושל המורים והתלמידים בעקבות הפעילויות שבהן השתתפו. לדבריו, מטרת השבוע הייתה ליצור מצב של מיקוד והתבוננות פנימית בחמ"ד, כמו גם חשיפה לעשייה במוסדות החינוך וטיפוח "גאוות יחידה".
לטענת ד"ר ליפשיץ; "החמ"ד נמצא בתנופה גדולה והתעוררות". ואכן בחודשים האחרונים, מתקיימות בחינוך הממלכתי-דתי מגוון פעולות המסמנות אולי את תחילת יציאתו מהמשבר שפקד אותו בשנים האחרונות. אחד מסימני המשבר העיקריים הוא נטישה של אוכלוסיות תלמידים גדולות וחזקות את החינוך הממלכתי-דתי ומעבר שלהן לחינוך הפרטי, בד בבד עם התעצמות מגמת ההתחזקות, או ההתחרדות, בציבור הדתי-לאומי. מגמה זו התאפיינה בהקמת לא מעט בתי"ס תורניים פרטיים במסגרת החינוך המוכר שאינו רשמי.
ד"ר ליפשיץ מכחיש את הטענה, כי חלה בשנים האחרונות ירידה במספר תלמידי החינוך הממלכתי-דתי. לדבריו, מנתוני משה"ח משנת 2004 ואילך עולה, כי חל גידול מתמשך במספר תלמידי החינוך הממלכתי-דתי. עם זאת מודה ראש מינהל החינוך הדתי, כי תלמידים רבים עזבו ועדיין עוזבים את החינוך הממלכתי-דתי, אבל לטענתו תלמידים רבים יותר מצטרפים אליו.
במטרה לצמצם את תופעת העזיבה, החל המינהל לחינוך דתי להעביר לגננות ולמורים בכיתות ו' במוסדות החינוך הממלכתיים-דתיים שאלונים, שבהם הם מתבקשים לערוך מיפוי לאן נרשמים התלמידים ללמוד במעבר בין חטיבות הגיל.
השארת התלמידים בחינוך הממלכתי-דתי כרוכה לעתים בהיענות לדרישות שונות של ההורים. מדבריו של ד"ר ליפשיץ עולה, כי כל עוד לא מדובר בפגיעה במקצועות הליב"ה, משתדל מינהל החינוך הדתי להיענות לדרישות אלו. כך, למשל, במספר מקיפים ממלכתיים-דתיים, שבהם למדו בנים ובנות ביחד, נעשתה בשנה-שנתיים האחרונות הפרדה, וכל אחד מהם חולק לשני בתי"ס נפרדים. ד"ר ליפשיץ מציין, כי אכן מדובר במגמה. לדבריו, ההפרדה נעשית מתוך התחשבות בהורים ועל פי בקשתם. "יש תחושה שאם הדבר לא ייעשה, תהייה פנייה של ההורים לבתי"ס חרדיים פרטיים", הוא מוסיף.
כמו כן פועל לאחרונה מינהל החינוך הדתי לצרף מוסדות חינוך תורניים פרטיים לחינוך הממלכתי-דתי. בנושא זה כבר נרשמה הצלחה ראשונה, כאשר תלמוד תורה מורשה בירושלים, שהשתייך עד כה לחינוך המוכר שאינו רשמי, הצטרף לפני מספר חודשים לחינוך הממלכתי-דתי. לדברי ד"ר ליפשיץ, ישנן פניות של מוסדות חינוך פרטיים נוספים, השוקלים להצטרף לחמ"ד.
צעד משמעותי נוסף שנקט לאחרונה מינהל החינוך הדתי, היה הנהגת מבחן אחיד לבתיה"ס העל יסודיים הנחשבים כיוקרתיים - האולפנות והישיבות התורניים, שבהן לומדים התלמידים בתנאי פנימייה. מתברר כי עד כה נאלצו תלמידים, שרצו להבטיח את קבלתם לאחד מהמוסדות האלו, להירשם לכמה מהם ולהיבחן בחינה אחרת בכל אחד מהם. עבור כל בחינה נדרש גם תשלום נפרד. בעקבות הנהגת הבחינה האחידה נבחן כעת כל תלמיד פעם אחת בלבד באזור מגוריו, והתוצאות מועברות לבתיה"ס שאליהם נרשם.
לגבי התשלום הגבוה שנדרשים לשלם תלמידי הישיבות והאולפנות, המגיע למאות שקלים בחודש ולעתים אף יותר, אומר ד"ר ליפשיץ, כי במינהל החלה לאחרונה פעילות "ליצירת נורמת תשלום מקסימאלית".
במסגרת פעילות ההתחדשות גם יוכנסו תוכניות לימודים חדשות לחינוך הממלכתי-דתי. בין התוכניות; תוכנית חדשה בתושב"ע לחינוך לחיי משפחה. לדברי ד"ר ליפשיץ מדובר בשינוי מהפכני, שבמסגרתו יהיה חומר הלימוד יותר רלוונטי לימינו. תוכניות חדשות נוספות הן יחידת בגרות בגמרא, שתהפוך מבחינה בעל פה לבחינה בכתב, ובחינות חדשות בהלכה, היסטוריה ואזרחות.
לדברי ראש מינהל החינוך הדתי, בחינוך העל יסודי הממלכתי-דתי יש כיום פריחה תרבותית, הבאה לידי ביטוי במספר הרב מאוד יחסית למספר התלמידים של מגמות התקשורת והתיאטרון.
בכנס של מנהלי בתי"ס בחינוך הממלכתי-דתי, שהתקיים לפני כשנתיים, הוצגה הפנייה לציבור המסורתי כדרך להעצמת החינוך הממלכתי-דתי ופתרון לבעיית הנשירה של הציבור המתחרד. לדברי ד"ר ליפשיץ, החינוך הממלכתי-דתי שמח להשתתף בכל תוכנית משלבת. למטרה זו נפתח מסלול מיוחד בשם "שורשים", הנותן מענה להורים מסורתיים, המעוניינים שילדיהם ילמדו בחינוך הממלכתי-דתי. לדבריו, המסלול הזה כבר מופעל בבי"ס יסודי בזכרון יעקב ובבי"ס יסודי במעלות, ובקרוב גם בבי"ס יסודי באזור בית לחם הגלילית. בתי"ס אלו, כאמור, משתייכים לחינוך הממלכתי-דתי, בשונה מבתיה"ס של רשת תל"י - תגבור לימודי היהדות, המשתייכים לחינוך הממלכתי.