מתשע"א; המורים ב"אופק חדש" יוכלו להשתלם רק במרכזי פסגה, מכללות לחינוך ואוניברסיטאות
לדברי מנהל גף תכנון ופיתוח השתלמויות במשה"ח, מוטי רוזנר; "גורמים שניזונו עד כה מהמורים ייכחדו"
בשנת הלימודים הבאה ייכללו כמעט כל בתיה"ס היסודיים בחינוך הרשמי ברפורמת אופק חדש. במסגרת הרפורמה נכנס לתוקפו בתשע"א מתווה חדש להשתלמויות, שבמשה"ח מעדיפים לכנות "מתווה להתפתחות מקצועית של מורים". ממשה"ח נמסר, כי המתווה מותאם לשלבי הקריירה של עובד ההוראה, באמצעות תהליך מובנה ושיטתי של התפתחות מקצועית. כידוע, מחויב כל מורה על פי הסכם אופק חדש להשתלם 60 שעות בשנה.
לדברי מנהל גף תכנון ופיתוח השתלמויות במשה"ח, מוטי רוזנר, בוטלה במתווה החדש הגמישות שהייתה עד כה למורים בבחירת ההשתלמות. לדבריו, המורים יוכלו להשתלם אך ורק במרכזי פסגה, מכללות להוראה ואוניברסיטאות, ורק בתחומים העוסקים בפיתוח מקצועי.
"אפשרנו עד כה ל-80 גופים להעניק גמול השתלמות. כל זה נפסק כעת. לא היה קל לקבל את ההחלטה, והופעלו עלינו לחצים מגופים שונים. במתווה החדש גורמים שניזונו עד כה מהמורים ייכחדו", מציין רוזנר.
רוזנר מספר, כי במשה"ח עבדו לא מעט על המתווה החדש. לדבריו, המתווה מבוסס על מטריצה (מערך דו-ממדי או דו-צירי) להתפתחות מקצועית, שפיתח חוקר החינוך האמריקני, פרופ' דוד ברלינר.
המתווה בנוי בשני צירים: הציר האופקי מתייחס לשנות ההוראה של המורה - החל ממורה מתחיל ועד למורה מומחה; הציר האנכי נחלק לשלושה תחומי התפתחות מקצועית, שכל מורה נדרש להם בעבודתו - תחום הדעת, דידקטיקה וניהול כיתה. בתחום ניהול הכיתה ניתן למצוא מגוון רחב של נושאי השתלמויות ארגוניים, ערכיים והתנהגותיים, כמו הטיפול באלימות בכיתה.
המתווה החדש פותח בשיתוף כל יחידות משה"ח הרלוונטיות, כמו האגף לחינוך יסודי, שפ"י ומינהל חברה ונוער. היחידות הכניסו למתווה את הנושאים שבהם צריך המורה להשתלם לאורך כל דרכו המקצועית במערכת החינוך. "נוצרו עבודה משותפת ושיח פדגוגי בין יחידות במשרד שלא דיברו ביניהן קודם לכן", מספר רוזנר.
מתווי התפתחות מקצועית מיוחדים נבנו לבעלי תפקידים בבתיה"ס, כמו רכזי מקצוע, סגני מנהלים ומנהלים.
"כיצד מתנהלת בפועל הבחירה בהשתלמות"? לדברי רוזנר, בהתאם למתווה שפותח נבנתה מערכת ממוחשבת, בסיוע המינהל לתקשוב ומערכות מידע במשה"ח. לכל מורה תינתן סיסמת כניסה למערכת. עם הכניסה, יוצגו למורה הנתונים האישיים שלו, כמו השכלה וותק, ו-20-30 קורסי השתלמות. מדובר בקורסים הרלוונטיים לתחום הדעת שהמורה מלמד, לצרכי ההתפתחות האישית שלו ולצרכי ביה"ס ומשה"ח. המורה יבחר מתוכם כל שנה קורס או קורסים בהיקף כולל של 60 שעות.