היזמה למחקר יישומי בחינוך הוקמה במטרה להעמיד לרשות מקבלי ההחלטות ידע מדעי עדכני ומבוקר. ידע כזה חיוני לגיבוש מושכל של מדיניות ולתכנון מיטבי של התערבויות והוא עשוי לסייע להם במאמציהם לשפר את הישגי החינוך בישראל.
אבן היסוד של היזמה למחקר יישומי בחינוך היא מרכיב של ידע מחקרי חיוני בתכנון מדיניות ציבורית או התערבות שיביאו להשפעה ארוכת טווח על אנשים.
הנשואים בהם עוסקת היזמה מועלים ונקבעים על ידי מקבלי ההחלטות תוך התייעצות עם בכירים במשרד החינוך ועם בעלי עניין נוספים.
את ועדת ההיגוי של היזמה ממנה נשיא האקדמיה הלאומית והיא אחראית על תכנית העבודה של היזמה ועל תהליכי השיפוט של התוצרים.
היזמה פועלת באמצעות ועדות מומחים וזימון מפגשים לימודיים משותפים לחוקרים, לאנשי מקצוע ולמקבלי החלטות.
בסיום עבודתה מפרסמת היזמה לציבור הרחב את תוצרי ומסקנות עבודתה.
הנחות היסוד בבסיס היזמה הן:
* ידע מדעי בתחומי מחקר שונים תורם למחקר ולעשייה בחינוך. בתחום החינוך ובתחומים אחרים יש בישראל יכולות מחקר שניתן לכוונן לשיפור ההישגים בחינוך.
* העלאת שאלות מחקר הנלקחות מסדר יומם של מקבלי החלטות ביזמה מאפשר לחוקרי חינוך להרחיב את פעילותם ליצירת ידע מועיל תוך שיתוף פעולה עם חוקרים מתחומי ידע אחרים. ההשתדלות לתת מענה עבור אותן השאלות מביאה לפיתוחן של תיאוריות ופיתוחם של כלי מחקר חדשים, לקידומם של מערכת החינוך ושל המחקר החינוכי.
* מקבלי החלטות בתחום החינוך מפיקים תועלת רבה מהידע שהיזמה מעמידה לרשותם ותורמים מניסיונם המקצועי להתפתחותו של ידע חיוני נוסף.
|