חינוך טוב - חינוך לחיים במערכת החינוך הישראלית ישנה בעיה יסודית אחת – היא מנותקת מהמציאות. האם לא הגיע הזמן שנלמד את הילדים להסתכל על המציאות בצורה נכונה ולצייד אותם בכלים משמעותיים לחיים?
חינוך לערכים "התאמת חוק החינוך הממלכתי למציאות החברתית של ימינו". כך הוגדרה מטרת הועדה המיוחדת שהקימה הכנסת בשנת 2000. בסופו של דבר יצאה הועדה בהודעה שמעתה מטרת מערכת החינוך תהיה חינוך לערכים.
בבדיקת ההצהרה הנ"ל מול ההתנהלות בפועל והתוצאות בשטח, ברור שההצהרה הזו רחוקה שנות אור מהמציאות החינוכית, כפי שהיא נחוות בבתי הספר, והחינוך לערכים הוא ממנה והלאה.
חקר חוקי הטבע לכל התקדמות משמעותית של האנושות בכל תחום, אם זה טכנולוגיה, מדע, רפואה או מדעי החברה והפסיכולוגיה, קדמה תמיד התבוננות עמוקה בחוקי הטבע ודרכי פעולתו, וחקר יסודי שלהם.
מדוע דווקא בתחום החינוך, אולי התחום החשוב ביותר להתפתחות האנושית, אנו נשענים על רעיונות פילוסופיים שלא תמיד ישנו קשר בינם לבין המציאות?
מציאות הפוכה בבתי הספר אין חינוך אמיתי לערכים, אלא הצגת סיסמאות, שלא פעם אפילו המורים אינם פועלים לפיהן. וממילא, כשהילדים יוצאים מבית הספר הם נתקלים במציאות של אלימות בכל מקום – בכביש, בטלוויזיה, במחשב, וכו'.
המציאות בה אנו חיים מוכיחה שגם אם נצליח להנחיל חינוך אמיתי לערכים בבתי הספר, הרי שמי שיסיים אתחוק לימודיו המערכת החינוך יצטרך ללמוד הכל מחדש, מכיוון שלא יהיו לו הכלים להשתלב בעולם המבוגרים....
טבע העולם במקום להשקיע בהקניית ידע וערכים, שממילא יהפכו ללא רלבנטיים ברגע בו הילדים יסיימו את הלימודים, רצוי להסביר להם את חוקי הטבע שעל פיהם כולנו פועלים ולחשוף אותם לטבע העולם בו אנו חיים.
הרצון להינות כולנו מונעים מרצון להינות. הרצון הפשוט והטבעי שלנו הוא תמיד להשיג הנאה ותענוג. כשאנו לא מצליחים – אנו סובלים. בטבע, נשמר איזון מושלם בין כל הפרטים, חיים, צומחים או דוממים, מכיוון שכל אחד מהם צורך את מה שנחוץ לקיומו ולא יותר. לעומת הטבע, שאיפת האדם להינות מובילה אותו לצריכה מופרזת, ללא התחשבות בסביבה, ניצול כל מה ומי שאפשר, וקנאה תמידית במה שיש למישהו אחר.
ההתנהלות הזו מפרה את האיזון הטבעי של העולם, ופוגעת לא רק באדם עצמו אלא בכל מערכת החיים.
החינוך הטבעי אם נשכיל להסביר לילדים כי הסיבה לסבל של כולנו היא חוסר האיזון שאנו גורמים לעולם, בגלל הרצון שלנו להינות ובגלל הנכונות להינות על חשבון אחרים, החינוך יהפוך לאפקטיבי ומועיל, והדור החדש יוכל להוביל את האנושות לעתיד טוב יותר.
גלובוס במקום מחשב ילד שמבין את הטבע האנושי להינות שמניע אותו, ומולו את טבע העולם לאיזון מתוך דאגה הדדית, מסתכל על המציאות בצורה אחרת. הוא מבין מהי הסיבה לסבל ולרוע השולטים היום בעולם, ומבין מה צריך לעשות כדי לתקן את המצב.
הקשבה בימינו, הרצון שלנו להינות בכל מחיר נהיה גדול וחזק יותר מאי פעם, והדבר ניכר בעיקר על הילדים. לילדינו אין יותר סבלנות ל"חינוך" סתמי שאינו מביא להם תועלת אמיתית ומתחשב בצרכיהם. מערכת החינוך החדשה צריכה להסביר לילדים על הטבע, על תפקיד האדם בעולם ולתת לילדים מענה אמיתי לבעיותיהם ובעיות העולם. מכיוון שילדינו מפותחים יותר מאיתנו ובשלים לכך יותר, הם יקבלו את האמת הטבעית בצורה הכי טובה שאפשר.
|
|