אתמול פורסמו התוצאות הסופיות של בחינות המיצ"ב לשנה"ל תשע"ב. התוצאות מעידות על ירידה כוללת בכל המקצועות. בכיתות ח', למשל, בעברית חלה ירידה של 12 נקודות יחסית לשנה שעברה, מ-551 בתשע"א ל-539 בתשע"ב. כיון שניקוד המבחנים הוא על סקאלה שאינה ברורה לציבור - בין 200 ל-800 - קשה להתייחס למשמעות הנתונים, אפשר רק לציין אותם (מה זה אומר ירידה כזאת? האם זה כמו בין 90 ל-80?). באנגלית היה הציון בתשע"א 523 ובתשע"ב 511, במתמטיקה היה 522 ובתשע"ב 501, ובמדעים היה הציון בתשע"א 541 ובתשע"ב 539. הציונים הם ממוצעים שחושבו בין המגזרים השונים.
הבעיה החמורה יותר הייתה העתקות במגזר הערבי. במקצוע ערבית לכיתות ה' היו כל כך הרבה העתקות, עד שמשרד החינוך נאלץ לפסול את הקטגוריה לגמרי. בכלל, מבין 4,217 כיתות שהשתתפו במיצ"ב נפסלו 213 כיתות. רוב ההעתקות היו במגזר הערבי ומיעוטן ביהודי.
בעיה נוספת התגלתה במתמטיקה. לפני כשנתיים הוכנסה תכנית לימודים חדשה לכיתות ח' שמומחים לנושא באקדמיה כבר פסלו אותה. התכנית מתמקדת במיומנויות חשיבה. אולי תוצאות המיצ"ב ממחישות טענה זו. בשנת תשע"א היה הציון במתמטיקה במגזר היהודי 532 ובתשע"ב 514. במגזר הערבי היה הציון בתשע"א 498 ובתשע"ב 468.
הפרק שעסק באקלים הבית ספרי הצביע על שיפור בתחום, בעיקר ביחסים שבין המורים לתלמידים בכל הגילאים שנבחנו.