איתור לקויות למידה והפרעות קשב
לא מעט הורים נקראים אל בית הספר ובשיחה עם המורה המחנך, יועצת או רכז השכבה הם מתבשרים כי הישגיו של הילד בפועל נמוכים מן המצופה ממנו יחסית להישגי שאר בני כיתתו, וליכולותיו המשוערות בהתבסס על ההיכרות של צוות ההוראה עם ילדם. לפני מספר עשורים התרחיש המשוער היה מסתכם בהטחת ביקורת על התלמיד, והטחת ביקורת סמויה גם על ההורים, כשלרוב, ההורים היו מנתבים את המטענים של אותה הביקורת הסמויה ישירות אל ילדם האומלל אשר לא הייתה באפשרותו למלא את משאלות ליבם של ההורים והמוסד החינוכי. כיום קיימת מודעות והתקדמות לא מועטה בנושא, כשהתרחיש, למזלנו הרב, מסתכם בהמלצה לפנות לאבחון לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. אמנם במרבית המקרים ההורים, בהיקראם אל השיחה, משערים כבר קודם על אופייה הצפוי, ואולם, לא פעם בתרחישים הללו, ההורים מסיימים את השיחה כשהם מבולבלים, ואינם יודעים לאן לפנות וכיצד להתחיל את התהליך.
תלמים: המרכז לשיפור תפקודי למידה והתפתחות הילד
בתהליך איתור לקויות הלמידה מעורבים לא מעט אנשי מקצוע ואבחונים כמו נוירולוג, פסיכיאטר או פסיכולוג, אבחונים דידקטיים או פסיכו דידקטיים, ישנם האבחונים הממוחשבים למיניהם, וקיימות גם שלל שיטות טיפול רבות ומגוונות החל מהטיפול התרופתי, דרך הטיפולים המסורתיים כמו ההוראה המתקנת וכלה במגוון שיטות אלטרנטיבות חדשניות. השאלה אשר עולה בקרב כל אותם ההורים המבולבלים היא "מה עושים?" הפיתרון המומלץ הוא לאתר מרכז איכותי המאגד תחת מטריה אחת את כל השירותים הללו. אחד המרכזיים המובילים בארץ הוא המרכז הרב תחומי תלמים, המספק מענה לכל השלבים בתהליך האיתור ואמצעי הטיפול לשיפור תפקודי הלמידה של הילד. למרכז תלמים יישנה אסטרטגיה טיפולית הרוקמת תוכנית טיפולית אישית וייחודית, בהתאם לזיהוי צרכיו האינדיבידואליים של הילד, תוך ניתוב יכולותיו ועוצמותיו, אשר נחשפו במבדקים השונים, לטיפול בתחומים בהם נתגלעו אצלו הקשיים.
תלמים כמרכז לאבחון לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז
מרכז תלמים הינו אחד המרכזים המובילים בתחום האבחון ומתן מענה מקצועי בכל הקשור לשיפור תפקודי הלמידה והתפתחות הילד כשכל השירותים מרוכזים תחת קורת גג אחת. תוכניות הטיפול משלבות את הצוות החינוכי, ההורים ואנשי המקצוע השונים הנדרשים לטפל בקשיים שאותרו, תוך תיאום דינאמי בין כל הגורמים המעורבים בטיפול. מרכז תלמים מאגד בתוכו צוות מומחים מקצועי ואיכותי, המאושר ומוכר על ידי משרד הבריאות ומשרד החינוך. קיימים מספר סוגי אבחון ובחירת אופי האבחון נקבע בהתאם למהות הקשיים אשר התעוררו ובאופן פרטני. אחד האבחונים השכיחים ביותר הוא האבחון הדידקטי הממפה את כישוריו וקשייו של הילד, על ידי אפיון ומיפוי מיומנויות הלמידה הבסיסיות, כמו קריאה וכתיבה, מתמטיקה, הבעה בעל פה ובכתב, תוך צפייה בהתנהגותו בתחומי הלמידה השונים. בנוסף, נבדקים אסטרטגיות הלמידה והמנגנונים הקוגניטיביים של מיומנויות היסוד הללו, כשהאבחון מהווה בסיס לתוכנית טיפולית ייחודית עבור התלמיד.
מרכז תלמים לאבחון הפרעות קשב וריכוז
הפרעות הקשב, ריכוז והיפראקטיביות הינן תת קטגוריה של לקויות הלמידה, ובמידה ועולה החשד להפרעות הללו ינותב התלמיד לאבחון פסיכו דידקטי ולאבחונים הממוחשבים בהתאם לחשד. האבחון הפסיכו דידקטי הינו אבחון דידקטי ופסיכולוגי משולב כשמטרתו של האבחון הפסיכולוגי הוא להעריך את התחומים הקוגניטיביים, ההתנהגותיים, השכליים והרגשיים ויחסי הגומלין ביניהם. החלק הפסיכולוגי של האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג חינוכי אשר הוכשר לשם כך. האבחון המשולב בא להעריך את התפקודים השכליים קוגניטיביים הפועלים בבסיס הלמידה, ולבחון את השפעתם של כוחות וכשלים בתפקודו הלימודי של התלמיד, כל זאת בהתייחס ליכולות ולקשיים בתחום האישיותי, הרגשי, ההתנהגותי והחברתי, ומידת השפעתם על תפקודו. המבדק בוחן גם את מנת המשכל של הילד והאבחון המשולב מאפשר לו לקבל הקלות המכונות "התאמות" בבית הספר ובבחינות הבגרות, החל מתוספת זמן דרך התרה בשימוש במילוניות דיגיטאליות ממוחשבות באנגלית ושפות זרות וכלה בהקראת שאלונים, בהתאם לאופי הלקויות. אבחונים נוספים לקשב וריכוז הם אבחון MOXOואבחון B.R.C.שהינם כלי עזר ממוחשבים לבחינת מרכיבי הפרעות הקשב והתפקודים הקוגניטיביים השונים. האמצעים לטיפול בלקויות הלמידה והפרעות הקשב הם מגוונים מאוד בתלמים, החל מהדרכים השמרניות כמו הוראה מתקנת או טיפול פסיכולוגי, וכלה בשיטות החדשניות ביותר כמו אימון COACHING ייחודי, טיפול בדרמה תראפיה או תראפיה באומנות. נכתב ע"י: פורטל קו לחינוך |
|