מפגשי הדרכה למורים והורים לקידום התקשורת וייעולה
בהנחיית: ד"ר אסנת דור
מחקרים רבים דנים בחשיבות שיתוף הפעולה בין בית הספר וההורים, ובתרומה המגוונת של שותפות זו לתפקודם של תלמידים, במישור הלימודי, התנהגותי, חברתי ועוד. לצד התועלת המוכחת מתקשורת יעילה בין הורים ומורים לילדים, תקשורת כזו היא בעלת יתרונות לציבור המורים וההורים גם כן. זאת מאחר והיכרות קרובה יותר מאפשרת לשני הצדדים להכיר אלה בכוחותיהם ואיכויותיהם של האחרים, להגביר את ההערכה ההדדית והאמון. בתוך כך יכולים המורה וההורה לשתף פעולה בצורה יעילה יותר בהתייחס לתפקוד הילד. בשנים האחרונות עולה המודעות במערכת החינוך לחשיבות קיומו של קשר כן, מכבד ובונה אמון בין מורים והורים. במידה ונוצרת אוירת אמון המעודדת תקשורת רציפה, יש בכך כדי ליצור הזנת מידע באופן רציף, כך שמתאפשר פעמים רבות תפקוד טוב ובריא יותר לילדים/תלמידים. מן המחקר אנו למדים כי מורים מרגישים רצון לתקשר באופן רציף עם הורים כאשר הם חשים יחס חיובי מצד ההורה, כאשר הם מתרשמים שהתקשורת עם ההורה ומביאה ליישום החלטות הקשורות בילד, וכאשר הם חשים שיתוף פעולה אמיתי מצד ההורים. הורים מצידם מרגישים רצון עז יותר לתקשר עם צוות בית הספר באם הם מרגישים רצויים על ידי המורים, מרגישים שמה שיש להם לומר חשוב ורלוונטי בעיני המורים.
על אף ההכרה בחשיבות שיתוף הפעולה בין ההורים והמורים, במקרים מסוימים קשה למורים ולהורים ליישם שיתוף פעולה כזה. תחושת עומס של המורים בעבודתם היומיומית מביאה רבים מהם להניח (שלא בצדק) כי עבודה גם מול ההורים תוסיף לעומס שקיים כבר ממילא. לפיכך פעמים רבות התקשורת שתיווצר בין הורים ומורים תהיה על רקע צורך מסוים, רק כשהדבר כבר דחוף. זו תפיסה שאינה מביאה לבנית קשר בונה אמון באופן תהליכי, אלא מצריכה את הגורמים להתמודד עם מצב נתון. לעיתים ההתמודדות עם מצב זה תעבור בצורה תקינה, אולם במקרים בהם יש רגישות יתר של מי מהצדדים בהתייחס למצב, ההתנהלות של אחד הצדדים עם המקרה עלולה לא להתקבל על דעת הצד האחר, ומכאן קצרה הדרך להיווצרותו של משבר ביחסים ובאמון. תקשורת רציפה ותקינה בין הורים ומורים היא תקשורת מקדמת, אינה בהכרח עבודה נוספת למורים או להורים אלא היא בבחינת תפיסת עולם. ראיית ההורה כשותף הכרחי למורה בעבודתו לצורך ייעולה לטובת הילד. סביר כי עידוד ההכשרה הניתנת עד כה למורים בהתייחס לקידום תקשורת יעילה עם הורים, יאפשר קידום יעיל של תקשורת זו, שיסייע למורה בעבודתו מבלי שקידום תקשורת עם ההורים תיתפס כמעמסה נוספת על כתפיו.
העבודה תהיה בדרך חווייתית באמצעות העלאת צרכים הדדית (של מורים ושל הורים), סדנאות וסימולציות. המטרה היא להבנות אוירה שיתופית בתהליך החינוכי, להתוות דרך לשיפור התנהלות בקשר הרציף בין הורים ומורים, ולבסס תקשורת רציפה ביניהם. ההנחיה תועבר על ידי ד"ר אסנת דור, יועצת חינוכית לשעבר, מרצה וחוקרת במכללת עמק יזרעאל בתוכנית הלימודים לתואר שני ביעוץ חינוכי, מומחית לנושא תקשורת מורים והורים בישראל ובעלת ניסיון רב בנושא תקשורת הורים ומורים. |
|