השפעת עיצוב סביבות למידה על חווית הלמידה של התלמיד
מחקרים מתחום החינוך הוכיחו זה מכבר, כי לסביבה הלימודית השפעה ניכרת על תהליך וחוויית הלמידה של התלמיד. כפועל יוצא מכך, התפתח בשנים האחרונות תחום בעולם העיצוב העוסקבעיצוב הסביבה הלימודית– תחום אשר מבקש ליצור אופטימיזציה של תהליך וחווית הלמידה. עיצוב סביבת הלמידה מאפשר לתלמידים לקיים שיח ויזואלי חוויתי בינם ובין החומר הנלמד, והינו כלי עזר משמעותי בתהליך הטמעת החומר הנלמד בקרב התלמידים. זאת שכן, עיצוב סביבת הלמידה בהתאם לחומר הנלמד, מגרה ומאתגר את תהליך החשיבה של התלמידים ואת יצר החקירה שלהם את התכנים הנלמדים.
הליך עיצוב סביבת הלמידה
הליך עיצוב סביבת הלמידה כולל מספר שלבים, כדלקמן: - הגדרת מאפייניו הייחודיים של המוסד הלימודי; -אפיון קהל היעד הלומד בסביבה המעוצבת; - בחירת הכלים העיצוביים והפדגוגים המתאימים לסביבה הלימודית וקהל היעד; - תכנון הליך העיצוב של הסביבה הלימודית; - עיצוב הסביבה הלימודית הלכה למעשה.
עיצוב סביבות למידה - התועלות
לצד התרומה הניכרת של עיצוב סביבות הלמידה להטמעת החומר הנלמד בקרב התלמידים, ניתן למנות עוד תועלות רבות שעיצוב סביבות הלמידה מביא עמו לכל הבאים בשערי המוסד החינוכי. בכלל זה, ניתן לציין את תחושת ההזדהות שנוצרת לתלמידים עם בית הספר; אווירת הנוחות והשלווה שנוצרת בבית הספר– אווירה המשפרת את יכולות הלמידה, ואשר מרסנת, ולו במעט, התנהגות ונדליסטית כלפי רכוש בית הספר - זאת, במיוחד אם התלמידים לוקחים חלק בעיצוב הסביבה הלימודית בה הם לומדים;התרומה הוויזואלית של היצירה למראה בית הספר; התחושה הקהילתית והערבות ההדדית שנוצרת בין התלמידים שהשתתפו בתהליך היצירה ובין שאר תלמידי ומורי בית הספר; ועוד.
ניסיונו הרב של המרכז הישראלי לאומנות ולקיימות בעיצוב סביבות למידה
למרכז הישראלי לאומנות וקיימות - ולעומדת בראשו, האמנית לילי שוורץ - ניסיון פדגוגי ומעשי רב בתכנון והקמת פרויקטים שונים ומגוונים של עיצוב סביבות למידה, המאפשר לבאי המרכז החינוכי ליהנות מהיתרונות הרבים של סביבת למידה מעוצבת.עיצוב סביבת הלמידה כולל שימוש בטכניקות אומנות רבות ומגוונות, ידידותיות לסביבה, וביניהן: ציור; פיסול; נגרות ועבודות בעץ; פסיפס; שימוש חוזר במוצרים שונים; ועוד.
במהלך השנים, תוכננו והוקמו על ידי המרכז הישראלי לאומנות ולקיימות, עשרות רבות של פרויקטים של עיצוב סביבות למידה - כולםתוךהתאמתעיצובהסביבההלימודיתלדרישותהנהלתהמוסד החינוכי, לאוכלוסייתהתלמידים, ולאופיהמוסד; ותוךמתן שירות אישי, אדיב ומקצועי. בין עשרות המוסדות להם עיצב המרכז הישראלי לאומנות ולקיימות את הסביבה הלימודית, ניתן למנות רשויות מקומיות, בתי ספר – יסודיים ועל יסודיים, משרדים ממשלתיים, קרנות, עמותות, לקוחות פרטיים ועוד.
המרכז הישראלי לאומנות ולקיימות - החזון
המרכז הישראלי לאומנות ולקיימות הינו מרכז לחינוך סביבתי, הראשון מסוגו בארץ, אשר חזונו הינו להפיץ, לחנך ולהטמיע עקרונות של קיימות באמצעות שימוש בטכניקות אומנות רבות ומגוונות - זאת, מתוך הכרה בחובה, החלה על החברה האנושית בכללותה, להוביל לשימוש מושכל במשאבי הטבע, אשר יבטיח את יכולתם של הדורות הבאים לספק את צורכיהם.פעילותוהענפהשלהמרכזהישראלילאומנותולקיימות, מבוססתעלשיתופיפעולהפורייםעםמכלולשלגופיםומוסדותאשרמבקשיםלקדםעקרונותשלשמירהעלהקיים. המרכז הוקם ומנוהל על ידי האמנית לילי שוורץ - לה ניסיון פדגוגי ומעשי משנת 1978, בתכנון, הקמה והטמעה של פרויקטים חינוכיים, אומנותיים וסביבתיים, המבוססים על עקרונות של פיתוח ואומנות ברת קיימא.
למידע נוסף על פעילות המרכז הישראלי לאומנות ולקיימות, ולרשימת לקוחות המרכז,ניתן לפנות לאתר האינטרנט של המרכז, בכתובת: www.iasc.co.il או לדף ה-Facebook של המרכז (בשם: "המרכז הישראלי לאומנות וקיימות").
בנוסף, ניתן ליצור קשר עם לילי שוורץ ונציגי המרכז באחד מדרכי ההתקשרות הבאות:
טלפון נייד (לילי שוורץ): 054-4693445
טלפקס: 08-9701525 דואר אלקטרוני: lili@iasc.co.il
נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
|
|