כל מורה יכול להעיד על כך שישנם ילדים שדומה כי נולדו עם הכושר להנהיג, עם כריזמה טבעית. אבל לא די בכריזמה בכדי להנהיג ולנהל. במערכת החינוך, ממש כמו במגזר העסקי, ניתן למצוא את אלה ששיפרו את יכולת הניהול באמצעות מגוון דרכים, טכניקות וטקטיקות. כל מורה, כל איש חינוך, כל מי שעובד עם אנשים, יוכל לפתח ולשפר את יכולת הניהול אם רק ירצה, באמצעות הדרכים שנציג להלן.
1. פתחו תקשורת טובה והקשבה
יכולת ניהול טובה לא נשענת רק על סמכות שבאה ביחד עם התפקיד הרשמי. גם אם התפקיד מאפשר לכם לתת הוראת (ולצפות לביצוע), יהיה זה רעיון טוב לשאוב את הסמכות גם ממקורות נוספים. פיתוח של יכולת ניהול טובה יותר תתבסס על חידוד כישורי התקשורת ויכולת ההקשבה. כל עובד או כפיף שמרגיש שמקשיבים לו ובאמת שומעים אותו יעריך את מנהלו ובדרך כלל יהיה גם יותר מסור לתפקידו.
2. דעו לסמוך על אחרים והביעו זאת
מנהלים רבים מרגישים חובה להיות תמיד בשליטה. הם רוצים להיות מעורבים בכל, לפקח על הכל מקרוב ושאיש לא ישלח את ידו לתחומי האחריות שלהם. שליטה מוגזמת בדרך כלל לא מועילה לאיש – לא למנהל, לא לעובדיו ולא לאווירה בכל ארגון, בית ספר או מוסד חינוכי. המנהל המצוין לומד לסמוך על אחרים וגם להאציל סמכויות. עם הזמן, היכולת הזאת זוכה להערכה, התפקוד משתפר והאווירה נעשית הרבה יותר חיובית ובונה.
3. השתתפו בהרצאות ייעודיות
מנהל חכם אמר פעם שהגדולה האמתית נמצאת ביכולת ללמוד, בכל גיל, בכל תפקיד. גם מנהל ותיק ועתיר ניסיון יכול ללמוד לפחות דבר או שניים מאחרים, כמאמר הפתגם – "מכל מלמדי השכלתי". חפשו הרצאות למנהלים שיתרמו לכם, יעשירו אתכם וגם יהפכו אתכם למנהלים ולמנהיגים הרבה יותר מוצלחים.
4. כולם טועים – רק הטובים לומדים
מתי בפעם האחרונה טעיתם? בשנה שעברה? לפני חודשיים? סביר מאוד להניח שלא מעט טעויות ליוו אתכם בחיים, אבל יש תכונה חיונית למנהל המצטיין. התכונה הזאת הינה היכולת לאתר את הטעויות, לאבחן אותן וללמוד מהן. עשו לעצמכם הרגל – שאלו את עצמכם בכל שבוע (ואפילו בכל יום ויום) איזו טעות עשיתם וכיצד תוכלו לפעול מחר טוב יותר, נכון יותר, מוצלח יותר.
5. למדו לתעדף
אל מול ריבוי המשימות, אי אפשר להספיק את הכול עכשיו, מיד. מנהל טוב ישקיע מאמץ ברכישת ההרגלים לעבודה נכונה. תיעדוף משימות וזיהוי העיקר מול הטפל ישרתו אתכם בכל תפקיד ניהולי, כיום או בעתיד. |