הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות הקשורות במערכת העצבים ותפקוד המוח. זה המקום לדבר על הפרעות נוירו התפתחותיות. הרעיון לעסוק במערכות המעורבות בויסות וטיפול בתפקודים הנמוכים. הפרעות קשב וריכוז אינן בעיות שניתן להחלים מהן או לחילופין לחלות בהם. הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות השכיחות ביותר אצל ילדים אך לא רק. שכיחות הבעיה באה לידי ביטוי בכ 10 אחוז ילדים בבתי ספר יסודיים. הפרעות קשב וריכוז פוגעות במיקוד הריכוז, בעיות של היסח הדעת ואפילו חוסר יכולת לבצע כמה דברים בו זמנית. קושי בישיבה ממושכת או לחילופין היפראקטיביות, הן בעיות המעידות על תסמיני קשב וריכוז . כיצד בא לידי ביטוי אבחון הפרעות קשב וריכוז? להלן כמה דברים שיסייעו לכם להשלים את החסר אודות אבחון הפרעות קשב וריכוז.
לזהות את הבעיה- הפרעות קשב וריכוז
להפרעות קשב וריכוז יש תחושות ותופעות נלוות. לרוב, ילדים יעידו כי הם מתקשים להתקדם בחומר הנלמד בכיתה ולא יגלו מסוגלות להכין את עצמם למבחן לרבות הצלחות בנושאים אחרים. כאן למעשה יפתחו הילדים תחושה של תסכול ומכאן גם ינבע הערך העצמי הנמוך, הכעס,העצב וכמובן הפרעות סביבתיות אשר ירחיקו מהם את כל השאר. בין יתר הבעיות, יתגלה קושי לבצע כמה משימות בו זמנית. הסובלים מבעיות אלו, לא יצליחו לשאוף או לגעת בהישגיות, דבר שיגרום להם להרגיש "פחות טובים" ללא הבנה. הם יחושו מדוכאים וחסרי יעילות לעצמם, מכאן הדרך לדיכאון תהיה קצרה מדי. ראוי לציין כי אנשים הלוקים בהפרעות קשב לא בהכרח יתגלו כחסרי אינטליגנציה. כאשר קיים חשש של בעיה כזו או אחרת, מגיע עניין של אבחון מקצועי על ידי המטפלים הנכונים.
אבחון הפרעות קשב – לדעת לפני כולם
אבחון הפרעות קשב וריכוז הינו חלק בלתי נפרד מאבחון פסיכו דידקטי העוסק בתפקודי למידה שהם גם מבחנים נוירו פסיכולוגים. מטרת המבחנים לבדוק תפקודים הקשורים בקשב. תפקודי קשב עוסקים בנישה של יכולת למידה, פיצול קשב וכד'. אבחנה הנחשבת סופית מועברת באמצעות רופא נירולוגי לילדים או מבוגרים לרבות פסיכיאטר. בכדי להעביר את האבחנה על הצד הטוב ביותר, מקבלים הרופאים מידעים מההורים ואנשי צוות חינוכי. בין היתר, נעזרים הרופאים במבדקים שונים הכוללים מבדקי tove או לחילופין moxo. לאחר קבלת האבחון המדויק, יועברו המלצות לנטילת תרופות כמו ריטלין, אדרל ועוד. תרופות אלו תפקידן לגבור על מערכת העצבים אשר לוקחת חלק בנישה של תפקודי הקשב. בין שאר הטיפולים, קיימת גם שיטת טיפול המאמנת ומשפרת את השליטה וההקשבה באופן התנהגותי בלבד. אלו הם למעשה כמה מרכיבים אשר משמשים את המטפלים בהשגת תוצאת המבדק והשלכות של טיפול מרגע קבלת התוצאות של הבדיקה בפועל.