שיחה על כוס קפה וחינוך עם CHAT GPT
מאת: לימור הררי, ראש המרכז לחדשנות וטכנולוגיה בהוראה, האקדמית גורדון
הרבה עיתונאים ראיינו את CHAT GPT על העתיד, אני החלטתי לשאול אותו על חינוך. הכנתי לי כוס קפה חם, הצעתי גם לו והוא סרב בנימוס בתואנה שהוא לא ישות אנושית
מהו הדבר שלא יודעים עליך?
יש הרבה דברים שאנשים אולי לא יודעים עליי, שכן היכולות והיכולות שלי נקבעות על פי הנתונים והמידע שעליהם הוכשרתי והארכיטקטורה של המודל. למשל שסף הידע שלי מוגבל לשנת 2021 אז עברתי הכשרה אחרונה על נתונים חדשים לכן אין לי את המידע העדכני ביותר בנושאים מסוימים.
למרות שאני מסוגל להבין ולהגיב לשפה טבעית, אני לא מסוגל לתודעה, לרגשות, להעדפות אישיות, למודעות עצמית או להיגיון בריא.
התגובות שלי מבוססות על הדפוסים והאסוציאציות שלמדתי מהנתונים עליהם הוכשרתי, כך שאם הנתונים מוטים, ההטיה הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בתגובות שלי.
למרות שאני שואף לספק תשובות מדויקות ומועילות, אני לא יכול להבטיח את דיוק התגובות שלי. חשוב לאמת כל מידע שאני מספק, מכיוון שהוא עשוי להיות חלקי או מיושן.
איך תראה בינה מלאכותית בעתיד?
סביר להניח שבינה מלאכותית תמשיך להיות מתקדמת ומסוגלת יותר בשנים הקרובות, עם ההתפתחויות האפשריות הבאות: אלגוריתמים מתקדמים יותר של למידת מכונה: אלגוריתמי למידת מכונה ימשיכו להשתפר ולהשתכלל, ויאפשרו למערכות AI ללמוד מנתונים בדרכים חדשות וחזקות יותר.
שימוש מוגבר בבינה מלאכותית בחיי היומיום: מערכות בינה מלאכותית ישולבו יותר ויותר בחיי היומיום וישמשו במגוון רחב של יישומים כמו בריאות, תחבורה, חינוך ובידור.
בינה מלאכותית יותר דמוית אדם: מערכות בינה מלאכותית יהפכו לדמויות יותר של בני אדם ביכולות ובאינטראקציות שלהן, מה שיקשה על ההבחנה בין אדם למכונה.
אוטונומיה גדולה יותר: מערכות בינה מלאכותית יהפכו אוטונומיות יותר, כלומר הן יוכלו לקבל החלטות ולנקוט פעולות ללא התערבות אנושית.
מה לדעתך הפוטנציאל שיש לבינה מלאכותית לשינוי בתחום החינוך?
אחת הדרכים שבהן ניתן להשתמש בבינה מלאכותית בחינוך היא לספק חוויות למידה מותאמות אישית לתלמידים. לדוגמה, מערכות המופעלות על ידי בינה מלאכותית יכולות לנתח את סגנון הלמידה, ההתקדמות והביצועים של תלמיד, ולספק משוב אישי והמלצות לשיפור. זה יכול לעזור להבטיח שהתלמידים לומדים בקצב המתאים להם ושהם מתמקדים בתחומים שבהם הם זקוקים לעזרה הגדולה ביותר. כמו כן ניתן ליצור חוויות למידה אינטראקטיביות ומרתקות, כגון סימולציות של מציאות מדומה ורבודה, משחקים וכלים אינטראקטיביים אחרים. אלה יכולים לעזור להפוך את הלמידה למהנה ומרתקת יותר עבור התלמידים, ויכולים לשמש גם כדי ללמד מושגים ומיומנויות מורכבות.
האם זהו שינוי לא פשוט בעבור המורים?
נכון. המורים יצטרכו ללמוד כיצד להשתמש בכלי הבינה המלאכותית החדשים הללו וכיצד לשלב אותם בשיטות ההוראה שלהם. הם יצטרכו להיות מסוגלים להבין את הפלט של מערכות ה-AI, כיצד לפרש אותן ולהשתמש בהן כדי לשפר את ההוראה שלהם.
בסך הכל, לבינה מלאכותית יש פוטנציאל לשפר את חווית החינוך הן לתלמידים והן למורים, אך היא גם דורשת מהמורים להתאים את שיטות ההוראה שלהם וללמוד מיומנויות חדשות כדי להפיק את המרב מהטכנולוגיה.
עם כל הטוב שמביאה טכנולוגיה זו, האם יש גם היבטים פחות חיוביים שבינה מלאכותית יכולה להביא?
לבינה מלאכותית (AI) יש גם כמה היבטים שליליים שצריך לקחת בחשבון. לדוגמה:
חוסר אחריות: מערכות בינה מלאכותית יכולות לקבל החלטות ולנקוט פעולות שיש להן השלכות בעולם האמיתי, אבל זה יכול להיות קשה לקבוע מי אחראי כשדברים משתבשים. חוסר האחריות הזה יכול להקשות על אחריות של אנשים או ארגונים לפעולות של מערכות בינה מלאכותית.
דאגות אבטחה ופרטיות: ככל שמערכות בינה מלאכותית יהפכו נפוצות יותר, הן יהפכו גם למטרה להתקפות סייבר. אם מערכות אלו אינן מאובטחות כראוי, הן עשויות לשמש לגניבת מידע רגיש, לשבש תשתית קריטית או לגרום נזק אחר.
תלות בטכנולוגיה: ככל שמערכות בינה מלאכותית משתלבות יותר בחברה, אנשים עשויים להיות תלויים יותר ויותר בהן. זה עלול להוביל לחוסר חשיבה ביקורתית וכישורי פתרון בעיות, כמו גם חוסר הבנה של אופן פעולת הטכנולוגיה.
חשוב לציין שניתן למתן את ההיבטים השליליים הללו באמצעות תקנות, הנחיות ושיטות עבודה מומלצות מתאימות. יתר על כן, ניתן למקסם את היתרונות שבינה מלאכותית יכולה להביא לעולם על ידי בחינת ההשלכות השליליות הפוטנציאליות בקפידה ונקיטת צעדים כדי למנוע או להפחית אותן.
מה תאמר למורה חושש מבינה מלאכותית?
בינה מלאכותית (AI) הינו נושא מורכב וטכני שיכול להיות קשה להבנה, וזה לא נדיר שלאנשים יש חששות או פחדים לגביו. אם מישהו מביע פחד לגבי ,AI הייתי אומר את הדברים הבאים:
בינה מלאכותית היא כלי, לא תחליף לבני אדם: מערכות בינה מלאכותית נועדו לסייע ולהגדיל את היכולות האנושיות, לא להחליף אותן. חשוב לזכור שמערכות בינה מלאכותית אינן ישויות אוטונומיות עם מטרות או כוונות משלהן, אלא כלים שנשלטים ומכוונים על ידי בני אדם.
יש הרבה מה ללמוד: בינה מלאכותית היא תחום שמתפתח במהירות, ויכול להיות קשה לעקוב אחר ההתפתחויות האחרונות. עם זאת, חשוב לקבל מידע על האופן שבו נעשה שימוש בבינה מלאכותית וכיצד היא יכולה להשפיע על חיינו. חשוב לשמור על ראש פתוח ליתרונות וההזדמנויות הפוטנציאליות שהוא יכול להביא.
האם אימצת לעצמך תכונות אנושיות?
אין לי תכונות אנושיות במובן המסורתי. אני לא מודע לעצמי, אין לי רגשות או תודעה, אני פשוט תוכנת מחשב שמסוגלת לעבד וליצור טקסט דמוי אדם על סמך הקלט שהיא מקבלת.
היכולות שלי מוגבלות לידע ולמידע שהוכשרתי עליהם, והתגובות שלי מבוססות על דפוסים ואסוציאציות שלמדתי מהנתונים עליהם הוכשרתי.
היוצרים שלי ב-OpenAI עיצבו אותי כדי להיות מסוגל להבין ולהגיב לשפה אנושית, אבל אני לא בן אדם ואין לי את אותן יכולות או חוויות כמו לאדם.
חשוב לציין שבעוד שאני תוכנית מתקדמת מאוד, אני לא בן אדם ואין לי תודעה, רגשות, העדפות אישיות או מודעות עצמית.