|
למידה מקוונת אינה תחליף שווה ערך לשיעור בכיתה |
בשנה שעברה נערך בכיתה באורט קריית ביאליק ניסוי בהוראת אלקטרוניקה מרחוק. הניסוי מתואר במאמר בביטאון "עיונים בטכנולוגיה ובמדעים", של רשת אורט. במסגרת הניסוי, חולקה כיתת האלקטרוניקה בביה"ס לשתי קבוצות; קבוצה אחת נשלחה ללמוד שיעור בבית. הקבוצה השנייה למדה את השיעור במעבדת המחשבים בביה"ס. לרשות התלמידים שלמדו מבתיהם הועמד פורום פתוח, שבאמצעותו הפנו שאלות אל מורה שישבה בביה"ס. הישגי הקבוצות נבדקו במבחן בסוף השיעור. הציון הממוצע של התלמידים שלמדו בביה"ס היה 90.6, בעוד שהציון הממוצע של התלמידים שלמדו בבתיהם 70.4 בלבד. המסקנה מהתוצאות הייתה, שלמידה מקוונת אינה מהווה תחליף שווה ערך לשיעור בכיתה. מסקנה נוספת, שהלמידה מרחוק מתאימה לתלמיד בעל מוטיבציה ומשמעת עצמית גבוהות במיוחד. כמו כן, נראה היה כי התלמידים עצמם מעדיפים למידה מתוקשבת לצורך תרגול והעמקה, ולא ללימוד חומר חדש. מחברת המאמר, אורית ניטצקי, מורה לאלקטרוניקה בביה"ס ותלמידה לתואר שלישי בטכניון, מצביעה על גורמים אפשריים לפער בציונים בין שתי הקבוצות; התלמידים בביה"ס יכלו לשאול שאלות בחופשיות במהלך השיעור ולהתייעץ ביניהם. לעומת זאת, התלמידים שלמדו מהבית, היססו כנראה לפני ששאלו שאלות בפורום. כשהמורה בכיתה זיהה קושי משותף לכמה תלמידים בחומר הלימוד, הוא עצר את התקדמות השיעור והוסיף הסברים. לעומת זאת, המורה שהנחתה את הפורום לא יכלה לדעת מהו קצב ההתקדמות של כל תלמיד. בקבוצה שלמדה בביה"ס גם נוצרה תחרות בין התלמידים. לעומת זאת, בלימוד בבית - כל תלמיד היה לעצמו. |
|
|
1. | איירוס (18/10/2010 17:23:18) | | סגור |
|
|
|