האם בני הנוער יוכלו לקבל סוף כל סוף תשובה לשאלה הנצחית: "בשביל מה אנחנו צריכים מתמטיקה בחיים?" פיתוח החדש של פרופ' מיכל ירושלמי, מהמכון לאלטרנטיבות בחינוך של החוג לחינוך באוניברסיטת חיפה, מספק את התשובה לשאלה זו בדרך שבני הנוער מבינים היטב – באמצעות הטלפון הסלולארי. הפיתוח של פרופ' ירושלמי, בשיתוף אריק וייצמן וזהר שביט מהחוג למדעי המחשב באוניברסיטה, הוא למעשה תוכנה שמותקנת בטלפונים הניידים והופכת אותם למחשבים המסוגלים לבצע שורה של יישומים מתמטיים ברמות שונות - החל מגיאומטריה לתלמידי יסודי וכלה בחשבון דיפרנציאלי ברמה של תיכון. התוכנה שואבת חומרים לימודיים ממגוון תוכניות לימוד ממוחשבות קיימות ומאפשרת שורה של יישומים כמו גרפים, שרטוטים, פתרון משוואות, חישוב נגזרות ועוד. "אני מאמינה שצריך ללמוד מתמטיקה בצורה יוצרת, ולא דרך שינון נוסחאות בעל פה. כמו שיש מעבדות בפיזיקה ובביולוגיה, צריך שיהיו גם מעבדות במתמטיקה - התלמידים צריכים להבין איך מגיעים לנוסחאות דרך מצבים שקורים בחיי היום-יום", אומרת פרופ' ירושלמי. לדבריה, המעבדה למתמטיקה הייתה אפשרית עד כה רק דרך המחשב והזמינות של מחשבים בבתיה"ס היא נמוכה. לעומת זאת, עם הרשת הסלולארית היישומים יכולים להימצא בחצר, בכיתה או בדרך הביתה. "הטלפון הסלולארי פותר את בעיית הזמינות מכיוון שהוא נמצא איתנו בכל מקום, כבר מגיל צעיר מאוד. טלפון סלולארי נחשב כיום לצרה צרורה, בעיקר בביה"ס. אני טוענת שזה בדיוק ההפך; אפשר להשתמש בו למטרות חינוכיות", מוסיפה פרופ' ירושלמי. לדבריה, השימוש בטלפונים הניידים מאפשר יתרון נוסף: למידה בקהילה. התוכנה מאפשרת לתלמידים לשלוח את הגרפים או הנוסחאות דרך ה-S.M.S האחד לשני וכך לשתף מספר גדול של חברים בתהליך הלמידה וההבנה של המודלים המתמטיים. בימים אלה מסתיים מחקר גישוש ראשוני של התוכנה החדשה, שנערך בקרב סטודנטים וסטודנטיות להוראה באוניברסיטת חיפה. במסגרת המחקר צילמו המשתתפים אירועים מחיי היום-יום, כמו קצב מילוי כוסות שונות על ידי ברז מים, התרחקות של אוטובוס מהתחנה או כל אירוע פשוט אחר. המשימה, שניתנה להם על ידי ד"ר גלית בוצר מהפקולטה לחינוך באוניברסיטה, הייתה להפוך את סרטון הווידאו שצולם למודל מתמטי בסלולארי. "מעבר לפעולה הטכנית של התוכנה, היה חשוב לנו לראות אם הסטודנטים אכן משתמשים ביתרונות של המכשיר בתור כלי תקשורת. גילינו שהם אכן העבירו אחד לשני שאלות והערות ב-S.M.S ואפילו שלחו לי שאלות כשהייתי בחו"ל. הצעד הבא שלנו הוא לבצע מחקר מעמיק יותר, בתקווה שהגופים הרשמיים יבינו את היתרונות שבשיטה זו", אומרת ד"ר בוצר.
ניתן להיכנס לאתר הפרויקט, להוריד בחינם את התוכנה ולקבל הסברים ועצות פדגוגיות לשימוש נכון בה בכתובת:
http://www.math4mobile.com/