מחקר בנושא הנשירה מביה"ס ומניעתה, נערך לאחרונה באוניברסיטת קלמסון בארה"ב. המחקר מצא, כי הנשירה כמעט תמיד היא תוצאה של תהליך ארוך. רק לעיתים רחוקות הסיבה לנשירה היא אירוע יחיד. החוקרים סיווגו את הסיבות לנשירה לארבע קבוצות: משפחתיות, קהילתיות, אישיות וכאלו הקשורות בביה"ס עצמו. המחקר התמקד בסיבות האישיות והמשפחתיות.
המחקר לא מצא גורם סיכון מכריע אחד שעל פיו ניתן לנבא שתלמיד ינשור מביה"ס, אלא רשימה של 25 גורמים. החוקרים קובעים, כי ככל שאצל התלמיד מופיעים יותר גורמי סיכון מהרשימה - הסיכוי שינשור רב יותר.
על פי המחקר, חלק ניכר מהגורמים לנשירה מופיעים כבר בביה"ס היסודי ואף לפני כן. חלק מהגורמים לנשירה שמונה המחקר כבר ידועים: שייכות לאוכלוסיות סוציו-אקונומיות נמוכות, הישגים נמוכים בלימודים ונוכחות דלה בביה"ס. גורמי סיכון נוספים, ופחות מובנים מאליהם, שמונה המחקר: גיל התלמיד - תלמיד המבוגר ממרבית בני כיתתו נמצא בסיכון גבוה יותר לנשור; גודל המשפחה - סיכון גבוה יותר לנשירה בקרב תלמידים שמשפחתם עניפה; תחומי עניין רבים מחוץ לביה"ס; משפחה שבה לא מרבים לשוחח על ביה"ס או לגלות בו עניין ועוד.
למאמר המלא