במאמר של הפסיכולוגית אילנה אלחלל, המתפרסם באתר השירות הפסיכולוגי של מחוז מרכז במשרד החינוך, מרוכזות עצות למורים והורים כיצד להקל על הילדים את ההתמודדות עם תקלות וכישלונות. בין העצות:
לשים דגש על התהליך, החוויה, ההנאה והכיף, הרגש הנלווה, השיתוף, ההשקעה,המאמץ.
ההורים והמחנכים יציבו מודל אישי, ויספרו על מצבים בהם לא הצליחו, טעו, פיספסו. הדבר מעניק לגיטימציה לטעויות, ניסיונות חוזרים והתמודדויות.
לחשוב ביחד עם הילד על כל מיני דרכים לתקן את התקלה. הילד יציע רעיונות וגם המבוגר שאיתו. לשים דגש על ריבוי החלופות. להוציא את הילד מתחושת חוסר אונים, למצב של אפשרויות והתמודדות.
פחות - לבחון, לשאול ולחקור את הילד ויותר - לאפשר לו לשאול, לחקור ולבדוק.
אין לתקן שגיאות בדיבור, בשפה ובידע בדרך של פסילה. יש לומר את המשפט הנכון או המשפט עם המילה הנכונה באופן טבעי כחלק מהמשחק והשיח. אין להדגיש את הטעות או לחזור עליה. חזרה על הטעות גורמת להדגשה ושינון שלה וגם לתחושה רגשית לא נעימה ולהפחתת ערך. גם טעויות כתיבה יש לתקן על ידי כתיבת המילה או המשפט הנכונים או הצגת והדגמת מודל כתוב מאותיות מגנטיות, אותיות פלסטיק, אותיות נייר או הדגמה בספר. רצוי לא למחוק דברים שכתב הילד, לא לסמן בקו ולא לתקן בצבע אחר.
להימנע מהשוואות בין הילד ובין האחים שלו. לשדר לילד שסומכים עליו ומאמינים בו לחזק את תחושת היכולת והמסוגלות על ידי מחמאות ספציפיות. להתייחס בצורה מובחנת ושונה אל אחים ואל הילד על פי הייחוד, הצרכים, והשלב ההתפתחותי של כל אחד מהם.
למאמר המלא