הגישור בחינוך הפורמלי הוא תהליך הוליסטי מערכתי המשלב בתוכו את כל גורמי הארגון החינוכי, צוות הנהלה, צוות הוראה, הורים ותלמידים.לתוכנית הגישור השפעה בארבעה מימדים עיקריים:
1. שינוי בתהליכי חשיבה ותפיסה והתמודדות עם קונפליקטים;
2. העצמת צוותי חינוך ע"י הקניית כלים גישוריים בעבודתם היומיומית;
3. הקמת מנגנון גישור בית ספרי ויישוב קונפליקטים באמצעות הליך גישור;
4. הטמעת הגישור כחלק מתרבות הארגון החינוכי;
מטרות:
להעביר את האחריות ליישוב סכסוכים מן המורים אל התלמידים.
לאפשר לתלמידים מסגרת ליישוב סכסוכים בדרך של הידברות וללא אלימות.
לטפח כבוד ולגיטימציה לתחושות וצרכי האחר.
לטפח הקשבה לנקודת הראות של הצד השני.
לשפר את התקשורת בין התלמידים.
לחזק את האחריות, המעורבות, ותחושת היכולת והערך העצמי של התלמידים.
לפתח אקלים דמוקרטי בביה"ס ע"י יתר איזון בחלוקת הכוח בין מורים לתלמידים.
יעדי ההכשרה:
המשתתפים (מורים, הנהלה, תלמידים, הורים, והקהילה הרחבה) יעבדו על התפיסות שלהם, על עמדותיהם, ועל האופן בו הם מתמודדים עם קונפליקטים, ויפתחו אפשרויות חדשות לשינוי עמדות ודרכי התייחסות חדשות.
המטרה היא לאפשר למשתתפים לרכוש כלים ומיומנויות גישור הנדרשים בעבודתם היומיומית וללמדם את הליך הגישור על שלביו, להנחות את המשתתפים בשימוש בכלים אלה בעבודתם, ולהכין את המשתתפים לקראת יישום הליך הגישור במסגרת בית הספר.
תכנית ההכשרה:
ההכשרה מיועדת לכל הגורמים שבארגון החינוכי ומותאמת לכל ארגון בהתאם לצרכיו הייחודיים. ניסיון קודם בחינוך:
בתחום החינוך העבירה גומא עד כה עשרות קורסים וסדנאות בבתי ספר, למורים, להורים, לתלמידים בגילאים מיסודי ועד תיכון וכן העביר קורסים וסדנאות לפסיכולוגים חינוכיים וליועצים חינוכיים.
קורסי גישור למורים ולתלמידים בחינוך הפורמלי (בתי ספר, פנימיות וכדומה);
קורסי גישור לנוער בחינוך הבלתי פורמלי (תנועות נוער וכדומה);
הקמת מנגנוני גישור בקרב בני הנוער (בבתי הספר, תנועות הנוער והארגונים השונים);
ליווי (supervision) פעילות הגישור והדרכת המגשרים הצעירים בפעילותם.
תנאים להצלחת תכנית הגישור במערכת החינוך:
1. מחויבות ומעורבות של כל גורמי ביה"ס: הנהלה, מורים, הורים ותלמידים, לקדם את הליך הגישור בארגון החינוכי.
2. צוות מרכז מביה"ס שיוביל ויקדם את התכנית בביה"ס.
3. הכשרה מקצועית ע"י מנחים מקצועיים ומיומנים.
4. מערך ליווי ותמיכה מקצועית של מנגנון הגישור הבית ספרי עם סיום ההכשרה ע"י הגוף המכשיר, עפ"י הצרכים של הארגון החינוכי.
תפוקות: לאור ניסיוננו בהחדרת תכניות הגישור בבתי ספר יסודיים ותיכוניים, להלן תפוקות הגישור בארגון החינוכי:
הפחתת בעיות משמעת;
שיפור אקלים בית הספר;
שיפור מיומנויות תקשורת בין אישית;
שיפור מיומנויות של פתרון בעיות;
פיתוח מיומנויות מנהיגות;
חיזוק האחריות, הבגרות, תחושת היכולת והערך העצמי של המשתתפים;
חסכון בזמן של צוות המורים.
רציונל תכנית הגישור הבית ספרית:
מערכת החינוך משקיעה אנרגיה רבה בטיפול בבעיות משמעת בין ילדים. רוב התלמידים, כמו המבוגרים, אינם יודעים כיצד להתמודד עם קונפליקטים. קונפליקטים המתנהלים בצורה לא טובה, מובילים לשימוש יתר באלימות לשם פתרון סכסוכים, וכן לתופעות שליליות נוספות, כגון: מתח נפשי, פגיעה בהערכה העצמית, פגיעה בדימוי העצמי, ובסופו של דבר – התפתחות למבוגר החסר את המיומנויות הדרושות להתמודדות עם קונפליקטים.
גומא – המרכז הישראלי לגישור שם לו למטרה לפתח דרכים חילופיות ליישוב סכסוכים בדרכי הידברות ושלום במערכת החינוך הפורמלי והלא פורמלי, לסייע בהקמת מרכזי גישור קהילתיים אשר יעסקו בין היתר ביישוב סכסוכים בין הורים מורים ותלמידים.
הגישור כתפישת עולם וככלי ליישוב סכסוכים תורמת לפיתוח תפישת עולם דמוקרטית והומנית, משפרת את האקלים הארגוני ומקנה לתלמידים ולמורים יכולות ומיומנויות לפתרון קונפליקטים.
למידת תפישת הגישור והליך הגישור יכולה להוות חלופה אחרת להתמודדות היומיומית הקשה והמורכבת שהינה חלק מהווייתה של מערכת החינוך.
ההנחה התיאורטית שעומדת ביסודה של התכנית היא שלתלמידים יש השפעה רבה יותר על היחסים החברתיים בקבוצה וקיום התנהגויות פרו-סוציאליות כמודל לאחרים.
מנגנון הגישור בביה"ס יהווה אלטרנטיבה לפתרון סכסוכים, עבור תלמידים רבים החוששים לפנות למורים, שמא יתפרש הדבר כהלשנה, ומסיימים את הסכסוך תוך שימוש בכוח ואלימות ב"מחתרת", ללא ידיעת המבוגרים. גם כאשר נעשית התערבות מצד המורים, ישנה נטייה לפתור את הסכסוכים בין התלמידים באופן בו אחד מרוויח והשני מפסיד (win-lose).גישור ע"י מגשרים – עמיתים יעודד מצב בו סכסוך מסתיים ללא מנצחים או מפסידים, אלא באופן בו שני הצדדים ירגישו מרוצים.
אחד התנאים להצלחת התכנית הוא מעורבות של צוות המורים והתלמידים בתכנית.
התלמידים המגשרים נבחרים לתפקיד באופן דמוקרטי, עוברים הכשרה מקצועית בגישור, ומקימים מנגנון גישור בביה"ס בליווי של צוות מוביל מביה"ס ויועץ חיצוני.
לפרטים אודות קורסים