סדנת מפגש עם מאייר
"אני עושה לי ספר"
טיפוח אוריינות חזותית אצל ילדים
אנו שמחים להציע לכם להשתתף בפרויקט חינוכי מקורי "אני עושה לי ספר",שבמהלכו יגיעו לבית-הספר מאיירים, שיסבירו וידגימו בפני התלמידים תהליכים של כתיבת סיפור ואיורו וינחו כל תלמיד בכיתה בהכנת ספרו אישי.בעולם משתנה, שבו כמות הידע גדלה בכל שנייה, מודגשת חשיבותו המיוחדת של הספר כאמצעי לקידום החשיבה של הילד. ההנחה היא שהציורים שבספר - כלומר האיורים - הם שפת הבעה השווה בערכה לאלפי מילים. הספר הוא עדיין המקור הנרחב ביותר לידע, לתקשורת באמצעות חוויות רגשיות, לתובנות תרבותיות ולקידום של חשיבה ברמה גבוהה. אנשי חינוך ממליצים היום לטפח מיומנויות של אוריינות חזותית, כהכנה של התלמידים לחיים בעידן הטכנולוגי הרב-תרבותי.
כל ספר מטפח ומעשיר את אוצר המילים של הילד ותורם לעידוד הקריאה ולרכישת מיומנות הכתיבה,
אבל ספר מעשה ידיו של הילד עצמו מאפשר לו להתנסות בחוויה ייחודית של טיפוח היצירתיות שבו,
חיזוק בטחונו העצמי והתחברות לעולם התרבותי. מדובר בתהליך חווייתי, מורכב ורב-שלבי,
שבו כל תלמיד מתנסה בהפקה של הסיפור/ספר שלו.
כל תלמיד יספר ב"ספר לבן" את סיפורו באמצעות ציוריו, ואחר כך ישלב את הטקסט הנאמר על ידי
גיבוריו המצוירים. האפשרות לצייר ספר משלהם והדגש המיוחד על העובדה שכל ספר שהילד יוצר הוא עולם נפלא בפני עצמו. מציעה לילדים הזדמנות לחשוב על הסביבה שהם חיים בה ולתת ביטוי לרגשותיהם. כריכת סיפורם הוויזואלי בתוך ספר נותנת לגיטימציה למחשבותיהם ומכבדת אותן.
במהלך הפעילות כל ילד יקבל "ספר לבן", ספר אישי חָלָק כרוך בכריכה קשה, שהוא אמור להיות המאייר והסופר של הסיפור שיבחר לכתוב בו. בסוף המפגש יוכל כל ילד להציג ולספר בבית על החוויה שהתנסה בה ולשמור לעצמו את ספרו הראשון למזכרת.
המפגש מומלץ בחום על ידי ד"ר תור רות גונן מומחית בנושא אוריינות חזותית מרצה בסמינר לוינסקי.
למי מתאים המפגש?
המפגש מתאים לכל מסגרת תרבותית ספרותית שהילד מכיר, כמו:
ספריות ציבורית ועירוניות, בתי-ספר, מתנ"סים, קייטנות ימי הולדת, גני ילדים וכו'
מתאים ליום המשפחה, חגיגת הספר, שבוע הספר, חגיגות סוף השנה, ולפני חגים ומועדים,
לתלמידי כיתות א'-ב' המפגש יהווה השלמה ללימוד הקריאה; לתלמידי כיתות ג'-ד', המכירים את
נושא המשל והסיפור העממי, המפגש יקרב את הילדים לנושא בעזרת עבודה עם המאיירת.
מהלך המפגש
המאייר מציג את עצמו, מביא דוגמאות מעבודותיו או איורים שונים לנושאים זהים ומנתח עם הילדים את הספר שהביא: מה עשה המאייר? למה צייר כך? מה היו שיקוליו בבחירת המבעים?
תוך כדי דו-שיח עם הילדים. המאייר מדגים על לוח מהי סקיצה וכן איך מציירים איור לנושא מסוים.
בהמשך מובאת דוגמה על משהו שקרה לילד, ונלמד איך לתרגם זאת לאיור, וכן האפשרות לאייר את אותה החוויה בצורות שונות. כמו כן קיימת אפשרות שהמאייר יתחיל סיפור, והילדים ימשיכו אותו באיור או בטקסט.
*בחירת שם לספר.
איך הילד רואה את עצמו ואת משפחתו עכשיו, ואיך הוא רואה את עצמו בעתיד.
הילד מקבל את "הספר הלבן", ובהדרכת המאייר המסתובב בין הילדים, מייעץ, מעודד ומסייע להם בתהליך היצירה, הילד מאייר את הספר הראשון שלו.
*סיכום המפגש:
תערוכת ספרים, הזמנת מספר ילדים שיסבירו וידגימו על הספר הראשון שלהם.
*סיכום המאייר.
אורך המפגש
שני שיעורים - כולל ההפסקה.
אם המפגש נערך אחר-הצהריים או במסגרת פרטית - כשעתיים.
מספר הילדים במפגש
עד 35 ילדים.
ניתן לערוך יום יצירה (מעין הפנינג גדול) יחד עם כמה מאיירים
למספר כיתות בו-זמנית, ובסופו לערוך תערוכה בית-ספרית עם
הצגת היצירות של הספר הראשון של הילדים.
אפשרות למספר מפגשים ברצף.