אשלים - העמותה לתכנון ולפיתוח שירותים לילדים ובני נוער בסיכון ומשפחותיהם
אשלים הוקמה בשנת 1998 כשותפות אסטרטגית בין ג'וינט – ישראל, ממשלת ישראל, והפדרציה היהודית של ניו יורק.
החזון והשליחות של אשלים הם לצמצם את היקף אוכלוסיית הילדים ובני הנוער הנמצאים במצבי סיכון וסכנה ולקדם את איכות חייהם והשתייכותם לחברה. אשלים פועלת להרחבת מגוון האפשרויות הקיימות למיצוי ההזדמנויות והיכולות של הילדים בני הנוער והמשפחות, ברמה האישית המשפחתית והחברתית.
לשם כך, אשלים פועלת במשותף עם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגונים ומשפחות על מנת לפתח, לחזק ולהטמיע מענים במערכות השירותים החברתיים בישראל.
מצבי הסיכון כוללים: הזנחה , התעללות פיזית, מינית, נפשית-רגשית, חיים במשפחה או בסביבה מסוכנת, טרום נשירה, נשירה סמויה וגלויה ממסגרות חינוך, פעילות שולית או עבריינית, בעיות התנהגותיות ורגשיות.
עד כה מעורבת אשלים בלמעלה מ 300 תוכניות בשיתוף משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והמגזר השלישי .
העקרונות המנחים את עבודת אשלים הם: א. יצירת שותפויות ואיגום משאבים. ב. פיתוח תוכניות ניסוי ג. שאיפה להשפעה מערכתית,
תוכניות אשלים - פרושות על רצף ההתערבויות: מניעה, איתור וטיפול.
ניתן להבחין בארבעה כיווני פיתוח :
- תוכניות מניעה ואיתור לחיזוק משפחות, בתי ספר וקהילות
- תוכניות התערבות בקרב ילדים, בני נוער ומשפחות ל פני כל רצף הסיכון
- הרחבת מגוון השירותים החברתיים והעמקתם תוך שיפור איכות הטיפול הניתן בהם
- חיזוק היכולות, הרחבת הכישורים ופיתוח המומחיות של אנשי המקצוע.
אשלים פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם המלכ"רים המובילים בתחום הן בארץ והן בניו יורק.
מיד"א- מרכז ידע אשלים
מיד"א - מרכז הידע והלמידה של אשלים מהווה מסגרת אינטר-דיסציפלינארית המקיים פעולות שנועדו לגיבוש, המשגה, הטמעה והפצה של הידע הקשור בעבודה עם ילדים ונוער בסיכון. מדובר בידע המפגיש את הדיסציפלינות השונות ונותן ביטוי לעבודתה ויצירתה של קהילת העוסקים במלאכה על כל גווניה: קובעי המדיניות, אנשי אקדמיה, אנשי רווחה, חינוך, בריאות וגם הורים ילדים ובני נוער. מיד"א פועל בדרכים מגוונות להנחלה והפצה של ידע זה לכלל העובדים ברחבי הארץ תוך מתן בטוי והעצמה של יכולותיהם המקצועיות. בשנת תשס"ח החלה תנופת פיתוחו של מיד"א כמרכז ידע ולמידה ארצי, רב תחומי, ממוסד בתחומי העשייה הנוגעים לילדים בסיכון.
יעד מס'1: פיתוח וביסוס של מגוון מסגרות למידה מיד"א שואף ליצור מסגרות רב גווניות לטיפוח וקידום למידה רציפה וקבועה. מסגרות אלה נועדו להרחיב את היצע סוגי הלמידה, ובכך לאפשר לאוכלוסיות שונות מתחומים שונים ללמוד יחד בדרכים המתאימות להם. זאת, תוך בטוי, פיתוח והעמקה של הידע המקצועי המצוי בידם. מסגרות אלה כוללות, בין השאר: קורסים, כנסים וימי עיון, במה חמה, קבוצות למידת עמיתים ועוד.
יעד מס' 2: ביסוס מיד"א כמרכז ידע רב תחומי , רלוונטי וחדשני, בעל מוניטין בארץ ובעולם מיד"א שואף להיות בית לידע הרב תחומי הקשור בילדים ונוער בסיכון. ידע זה מצוי בדיסציפלינות ובמערכות שונות ומגוונות בארץ ובעולם. מיד"א מפתח מגוון אמצעים לאיגום, ייצוג והפצה של ידע זה וביניהם: סקרי צרכים, סקרי ספרות בארץ ובעולם, קשרים עם האקדמיה, קשרים עם עמותות ועוד.
יעד מס' 3: גיבוש והמשגה של תהליך בניית ידע והפצתו באמצעות מסגרות שונות לפיתוח תהליכי תיעוד, כתיבה והערכה, מיד"א יהווה בית מדרש לחכמת השדה המומשגת, מוצגת ומופצת בקרב קהילת אנשי המקצוע כולה. תהליכים אלה כוללים בין השאר: תיעוד התורה בתוכניות אשלים; פיתוח והוצאה לאור של "עט השדה"; הקמת מרכז משאבים דינמי; יצירת מסגרות לתקשורת רציפה בין אנשי המקצוע לבין עצמם ועוד.
|
|