עשרות תלמידי כיתות ט' מ-9 בתי"ס ברחבי הארץ ובי"ס אחד בארה"ב, המשתתפים בתוכנית "מצוינות 2000" מציגים היום, יום ה', פתרונות שפיתחו למשבר המים. התערוכה מוצגת במסגרת תחרות הגמר של פרויקט גילדור להמצאה וליצירה מדעית. התלמידים מציגים בתערוכה 10 מתקנים ניידים להתפלת מי ים שפיתחו, הפועלים באמצעות אנרגיה ירוקה. אירוע הגמר, שנערך השנה בשיתוף עם חברת "מקורות", יתקיים במרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים. לזוכים בשלושת המקומות הראשונים בתחרות יוענקו פרסים באדיבות קרן גילדור, בשווי כולל של 60,000 ש"ח. הפרסים ישמשו את בתי הספר לרכישת ציוד מדעי ולשדרוג המעבדות.
האתגר שעמד בפני התלמידים לא היה פשוט – לתכנן ולפתח מתקן נייד של התפלת מי ים, באמצעות אנרגיה ירוקה, המספק מים באיכות גבוהה. ייחודם של עשרת המתקנים שעלו לשלב הגמר הוא בניצול אנרגיה סולארית, תוך הפיכתה לחום הגורם להפרדת מלחי מי הים, ואשר מוביל לתוצאה הסופית של קבלת מים הראויים לשתיה. בצד פיתוח המתקנים נחשפו התלמידים לגופים הישראלים העוסקים בפתרונות למשבר המים, ולעבודתה של חברת "מקורות".
פרויקט גילדור מהווה את אחד השיאים ברצף הפעילויות הכולל בתוכנית מצוינות 2000 של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך. תחרות הפיתוחים המדעיים של הפרויקט מתקיימת מדי שנה. אשתקד התחרו תלמידים בפיתוח מערכת חכמה למניעת מפגשים בין רכבות למכוניות. במסגרת התחרות השנה קיבלו התלמידים משימה סביבתית-טכנולוגית יישומית, עימה היה עליהן להתמודד במישורים שונים: משלבי ניתוח הבעיה, הצבת יעדים, קביעת דרכי פעולה, ניתוח ומימוש של דרכי הפיתרון, וכלה בבנייה של מערכת פועלת, העומדת בקריטריונים שהוגדרו מראש. באמצעות פרויקט גילדור מבקש המרכז הישראלי למצוינות בחינוך לפתח בקרב התלמידים מנהיגות, מעורבות חברתית, חשיבה יצירתית ויזמות.