| |
"כוחם של המחנכים והמנהלים הוא בהוראה, בחינוך ובהקניית ערכים לתלמידים כדי למנוע מעשי אלימות. האכיפה והענישה, כמו גם הפנייה למשטרה, הן בגדר התחנה האחרונה בטיפול במעשי אלימות", כך אמר היום מנהל מחוז חיפה, אהרון זבידה, בכנס מפקחים למניעת אלימות. עוד הוסיף מנהל המחוז, כי השנה יתבצע מעקב קבוע אחר היעדרויות מורים ותלמידים כדי לצמצם את ימי ההיעדרות הרבים ואת שעות הלימוד המבוזבזות כתוצאה מהם. זבידה דרש מהמפקחים לעקוב מקרוב אחר תוכניות העבודה של כל מורה ומורה, כמו גם מעקב שוטף אחר הפעילות בבתי הספר למניעת אלימות, ולאפס סובלנות כלפי תלמידים והורים המפעילים אלימות. "אהבת הילדים, כבוד הדדי ודוגמה אישית הם המתכון הבטוח לאקלים בית ספרי מיטבי", סיים זבידה את דבריו. מחוז חיפה קיים את הכנס במסגרת התגייסות כוללת של שר החינוך, גדעון סער, מנכ"ל המשרד, ד"ר שמעון שושני, ומערכת החינוך כולה, לבניית מודל עבודה לצמצום האלימות ושיפור האקלים בבתי הספר. מרכזת השירות הפסיכולוגי הייעוצי במחוז חיפה, אורית שני, מסרה כי חוזר המנכ"ל מוטמע באמצעות הצוותים המובילים בבתי ספר, שעורכים אבחונים מערכתיים בהדרכת השירות הפסיכולוגי ייעוצי על מנת לגרום לשינוי. בשנה הבאה יחזרו על האבחון ויבדקו התהליכים שבהם נקט ביה"ס - אם אכן הובילו לשינוי והאם תרמו לתחושת מוגנות רבה יותר לכל באי בית הספר, לתחושת שייכות גבוהה יותר ולצמצום האלימות. לדברי מנהלת אגף הייעוץ בשירות הפסיכולוי הייעוצי במשרד החינוך בירושלים, אלה אלגרסי: "היעד שלי הוא להגדיל את אחוז התלמידים שיענו בחיוב על השאלה: אם תהיה לי בעיה אפנה למורה או לאדם מביה"ס". חוזר המנכ"ל החדש נבנה, לדבריה, מתוך שקיפות מוחלטת, ובגיבושו היו שותפים 30 נציגים ובהם: נציגי מנהלים הורים, תלמידים ומשטרה. החוזר מסדיר את כל הנהלים ומנהלי בתי הספר יקבלו גיבוי אם יפעלו על פיהם. "טיפול באלימות מתחיל בקביעת כללים מאוד ברורים מה מותר ומה אסור, ועקביות באכיפתם" אמרה אלגרסי. "אם הורה או תלמיד מגלים סנקציה מסויימת, רק כשהאירוע קרה - זה מאוחר מדי, ככל שבתי הספר יפרסמו את התקנון בשיתוף עם ההורים מוקדם יותר - כך ניתן יהיה לאכוף אותו באופן נכון יותר". |