תעשיידע - עמותת החינוך של התאחדות התעשיינים ומשפחת רמון, בשיתוף עם משרד החינוך וצה"ל, מקיימים מפעל ארצי שמטרתו עידוד האיכות, המצוינות והמנהיגות בקרב בני הנוער. האות ע"ש אסף ואילן רמון ז"ל יוענק השנה לשמונה בני נוער, המהווים דוגמה למנהיגות איכותית ולמצוינות- באישיותם, בעשייתם ובהישגיהם.
בחירת התלמידים נקבעה על פי יכולתם של התלמידים להגיע להישגים אישיים יוצאי דופן ולתרומה לקהילה, בדרכים יצירתיות ומתוך תחושת שליחות ומחויבות חברתית.
התלמידים שנבחרו לקבל האות: מיכל גריידינגר מתיכון אחד העם בפתח תקווה, מיכאל קגזנוב מבי"ס אורט לילנטל ברמלה, שירי ליכט מתיכון אוהל שם ברמת גן, אריה מולר ממקיף ש"י עגנון, בנתניה, ירדן לוי מתיכון סליגסברג-ברנדייס בירושלים, שריאל אוזמו ממקיף שז"ר בבת ים, שגיא גולן מתיכון מור מטרו ווסט ברעננה ולילה קיזל מהתיכון הדרוזי למדעים ומנהיגות בירכא.
תהליך בחירת התלמידים התקיים בשלושה שלבים: בשלב הראשון הציעו מנהלי בתי ספר ברחבי הארץ כמועמדים תלמידים העונים על הקריטריונים שהוצגו לפרס, בשלב השני בחרו ועדות שיפוט אזוריותאת התלמידים המצטיינים, ובשלב השלישי נבחרו שמונת הזוכים על ידי ועדת שיפוט ארצית. בועודה הארצית היו שותפים נציגים ממשפחת רמון, התאחדות התעשיינים, תעשיינים, משרד החינוך וצה"ל.
האות יוענק לתלמידים באירוע הצדעה ייחודי, משותף למגזר התעשייתי, מערכת החינוך וצה"ל.
לדברי שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים: "אנו בהתאחדות התעשיינים מבינים שעוצמתה וחוסנה של המדינה אינם רק ביטחון וכלכלה, אלא בראש ובראשונה - חינוך, שהוא המפתח לעתידנו בארץ הזאת, באזור הזה. האות ע"ש אילן ואסף רמון ז"ל מהווה אות של מופת למנהיגות, מצוינות, איכות, יזמות ועשייה בקרב בני נוער בישראל. נוער שגדל ומתחנך מתוך אמונה ותחושת שליחות פנימית למען עשייה חברתית ציבורית, למען חברה טובה יותר במדינת ישראל. האיכות והמצוינות, שאותן אנו מציינים, הן חלק מכם, בני הנוער - אנשים צעירים, עולים וילידי הארץ, שגורל עתידנו נתון בידכם. כולנו מחויבים להמשיך ולמצוא כל העת דרכים לטיפוח הערכים והנתינה למען חברה ישראלית טובה וצודקת יותר, ובתוך כך לרשום הישגים בלתי מבוטלים למדינת ישראל, שיקנו לנו מקום של כבוד במשפחת העמים ושם נרדף למעצמה טכנולוגית, מדעית, רפואית ותעשייתית. השנה, לדאבון לב, נוסף לאות רמון שמו של אסף רמון, בנו של אילן שקורץ כאביו מכל אותם חומרים נדירים שלשמם הוקם מפעל זה".
רונה רמון כתבה בחוברת שתחולק ביום הטקס: "עבורי תלמידים אלה מייצגים את הישראלי היפה, בדיוק כפי שהגדירו את אילן לא פעם. אילן האמין בחינוך, הוא האמין שבכם תלוי עתידנו, עתיד המדינה. אילן כתב: 'הילדים והנוער הם עתיד הפיתוח וההתקדמות מכיוון שהם פתוחים לרעיונות חדשים,יצירתיים ולא שבויים בדעות קדומות,ולכן הם חשובים כל כך לעתידנו'. השנה אנו מעניקים את האות לשבעה ועוד אחד על שם אסף בננו הבכור שהצטרף אל אביו. אסף כמו אביו אהב את השחקים ושאף לגבהים. הוא הגשים חלומו להיות טייס. אסף סיים קורס טייס בהצטיינות. הוא נבחר על ידי מפקדיו, מדריכיו וחבריו לקורס אותו עבר בהתלהבות, ברגישות, בענווה, בכושר מנהיגות תוך כיבוד הזולת, גאווה ויותר מכל, רצון לתרום לחברה בה אנו חיים. אסף חזר ארצה בגיל 17 לאחר שש שנים בארצות הברית, ביומנו הוא תהה לגבי הארץ שלנו: 'למה ישראל? זה ברור לא יודע להסביר פשוט חלק ממני, מי יכול לחיות אחרת במקום אחר, מאוהב בדבר הזה ישראל-ישראלי, המשפחה, האנשים התרבות,החברה, המוסיקה, הים, הטבע, השקט, הרעש, האוכל ,הריחות .אין על המקום הזה. בקורס התעצבתי למה שאני היום,ועל זה אני מאד שמחתי... וואו אלה הולכים להיות החיים שלי וכל זה בלי אבא'..
על בחירת התלמידים כתבה רמון: "נתקלנו בסיפורי חיים של נוער תורם, מצטיין בלימודים ולא מעט סיפורי העצמה מתוך משבר חיים. ממש כמו אסף. זוכי אות רמון ואני יצרנו קשר מיוחד עם השנים, והם זוכים לכינויי "ילדי רמון". השנה,כינוי זה הופך משמעותי יותר. זוכים יקרים, השקעתם שעות רבות של מחשבה ועשייה בהקמת פרויקטים במסגרות שונות,שנעשו מתוך תחושת שליחות שלא פעם נבעה מתוך חוויה אישית שלכם. אות רמון מוענק לכם על היותכם מובילים ומנהיגים מלידה הנותנים מעצמכם למען עתיד טוב יותר במדינה".
הטקס יתקיים ביום ראשון, 8/11/09, בפארק העסקים הצפוני קיסריה. טקס הענקת האות יתקיים במעמד שר הביטחון, אהוד ברק, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, רונה רמון, יו"ר עמותת תעשיידע, יואב שלוש, סגן יו"ר החברה לפיתוח קיסריה, עו"ד דוד אפרתי.
נימוקי ועדת השיפוט:
מיכל גריידינגר - תיכון ע"ש אחד העם, פתח תקווה - נערה חייכנית ומאירת עיניים, בעל כישורים ואישיות מיוחדת, המוצאת דרך להתבלט בצניעות ובנעימות רבה - כך מתארים מכריה את מיכל. כשגרירה של ארגון LEAD מיכל הקימה ומובילה פרויקט ייחודי הדוגל בצמצום פערים, הענקת איכות חיים וכישורי חיים לילדים משכונות מצוקה. מיכל דבקה במטרתה, ומצליחה לסחוף אחריה בני נוער רבים להיות שותפים לעשייה, אשר תורחב לשכונות נוספות בשנה זו. מיכל מרבה להתנדב בתחומים רבים ושונים: איסוף מזון לנזקקים, סיוע לימודי, ארגון טקסים ופעילויות גיבוש שכבתיות בבית ספרה, ואף שותפה בפרויקט "מיכל"- מתמטיקה לכל אחד.
מיכל מצאה את הנוסחה המושלמת לשילוב בין העשייה למען הקהילה והצלחה במגוון מקצועות הלימוד המורחבים בהם היא מצטיינת.
מיכאל קגזנוב - ביה"ס אורט גימנסיה לילנטל, רמלה - מוריו של מיכאל מעידים כי התברכו בנוכחותו בכיתתם. מיכאל מוכן תמיד להושיט יד לסיוע בכל משימה. לצד היותו תלמיד שקדן וחרוץ, מוצא זמן לעסוק בחונכות לתלמידים מתקשים, לסייע לצוות בית הספר בתחום התקשוב ולרתום את בני שכבתו לפעילויות שונות מעבר לשעות הלימוד. עם כניסתו לתיכון התמנה מיכאל לנשיאות לארגון ההתנדבות "אינטראקט"- ארגון הנוער של "רוטרי" הבינלאומית. מיכאל משתתף בקביעות בכנסים של ה"אינטראקט" ומנהל את אתר הבית של הארגון. במסגרת הארגון הוא יוזם ומשתתף בגיוס בני הנוער של עירו למעורבות חברתית - התנדבות למען האגודה למלחמה בסרטן, עזרה בגני ילדים בעיר ופעילות למען שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. תחביב בולט של מיכאל הוא עיתונות, והוא פעיל במערכת העיתון "נוערמלה" ומשמש כתב ראשי. מכריו מתארים את מיכאל כנער רגיש מאוד לזולת, מעורב מאוד חברתית ויצירתי מאוד ברעיונותיו. תכונותיו אלו מניעות אותו ומאפשרות לו להוביל כל מאבק למען צדק חברתי.
שירי ליכט - התיכון העירוני אהל שם, רמת גן - הרצון לתרום, לשנות ולהשפיע בחברה הוא הרצון שדוחף ומניע את שירי מאז היותה ילדה. שירי גדלה במשפחה דור שלישי לניצולי שואה וחונכה על ערכים של אהבת ארץ ישראל ואהבת הזולת. ערכים אלו מובילים אותה בחייה. שירי תלמידה חרוצה ושאפתנית, מצטיינת בכל תחומי הלימודים, ועם זאת מוצאת זמן גם להיות פעילה במספר ארוגני התנדבות: "לתת", וארגון "אילנוער". מתוך ראייה עתידית ודאגה לגורל העם בחרה שירי לפעול במסגרת ארגון LEAD בפרויקט לאומי למלחמה בהכחשת השואה. פרויקט זה עוסק בהנצחת השואה, תיעוד ושימור עדויות הניצולים והפקת לקחים מהשואה למען עתיד טוב יותר. במסגרת משלחת חילופי תלמידים עם גרמניה, שירי יצאה למסע הסברה נרחב אודות המדינה. התנסות זאת הובילה אותה לחשוב על עתיד בפוליטיקה, ולפי דברי מכריה, היא תצליח להגשים את כל חלומותיה.
אריה מולר- ביה"ס העירוני מקיף ע"ש "י עגנון, נתניה - אריה בחר במסלול הלימוד המאתגר ביותר שמערכת החינוך מאפשרת, ועמד בו בכבוד ובהצטיינות. הביטוי "ראוי לשבח" מופיע בתעודת הסיום של שכבה י"א גם בציוניו וגם בהתנהגותו ברוב המקצועות. אריה התגלה כתלמיד בעל ידע רב ויוזמה אישית. הוא מרבה לתרום בבית ספרו בטקסים, בארגון אירועים חברתיים והעברת שיעורים אודות פעילויות צה"ל ביום הזיכרון. בדיונים שהתקיימו במסגרת "מסע ישראלי" של בני שכבתו בלטה הזדהותו עם העם, הארץ והלאום תוך מתן כבוד ראוי לשונה ולמיעוטים. בזמנו הפנוי אריה פעיל ב"הפוך על הפוך", מרכז מידע וייעוץ לבני נוער של עמותת "עלם"- העמותה לנוער בסיכון. המרכז מעוצב כבית קפה ומתקיימות בו קבוצות דיון בנושאים שונים שאותן מנחה אריה. כמו כן מקיים שיחות היכרות עם בני נוער, ואף עוזר בשיווק המקום. כנער מתנדב בעמותה, הוא מהווה גשר בין עולם הנוער לעולם המבוגרים. תפקיד זה דורש מסירות לצד מידה רבה של בגרות ושיקול דעת, תכונות שאריה ניכר בהן. אופיו המרשים של אריה הולם את ההגדרה - "מלח הארץ". הוא אהוד על מוריו ועל בני שכבתו. אריה בולט בכל מסגרת כמנהיג מלידה שתמיד נרתם לסייע לחבריו בצניעות ובאדיבות.
ירדן לוי - ביה"ס התיכון המקיף העירוני ע"ש סליגסברג- ברנדייס, ירושלים - בכל מקום בו היא נמצאת בולט כושר המנהיגות של ירדן. כתלמידה מצטיינת, בחרה בהגברת מקצוע לימוד השפה הערבית, עקב רצונה להשתלב במודיעין בשירותה הצבאי. שבט הצופים משמש בית שני לירדן והיא מבלה בו שעות רבות. היא מדריכה תלמידים צעירים, ומהווה דוגמה חיובית לכל הגדוד. במסגרת זו ירדן גילתה אמפתיה וסובלנות לחניכיה, והשכילה לשלב בקבוצתה בהצלחה רבה ילדה בעלת צרכים מיוחדים. ירדן נהנית במיוחד בהכנת הפעילויות של קבוצתה יחד עם שאר הסגל ההדרכה ובבחירת מסלולי טיול מתאימים. התפקיד דורש ממנה העמקת הידע האישי שלה בנושאים הקשורים לארץ ישראל, נושאים הקרובים לליבה. ירדן מוצאת זמן לתרום גם בבית ספרה בארגון אירועים וטקסים ופעילה בהנהגה השכבתית. היא אף מצליחה לשלב את אהבתה וניסיונה העשיר בתחום הריקוד, כאשר התנדבה להדריך ילדות בחוגי ריקוד. ירדן בעלת מוטיבציה רבה לבצע כל משימה העומדת בפניה על הצד הטוב ביותר. מכריה מתארים אותה כנערה חברותית ונעימת הליכות, המפגינה רגישות ונועם כלפי סביבתה, ומגלה אחריות בכל משימה הניתנת לה.
שריאל אוזמו - ביה"ס המקיף העירוני ע"ש שז"ר, בת ים - "אין דבר העומד בפני הרצון" מילים אלו מתארות היטב את שריאל, נערה מצטיינת, המתמודדת עם אתגרים בריאותיים. שריאל מצליחה לשמור על רמת ציונים גבוהה במגמת הביוטכנולוגיה בה היא לומדת, למרות שנאלצה להעדר מהלימודים עקב מספר ניתוחים שעברה בשנים האחרונות. התחום הרפואי מסקרן את שריאל והיא מצאה בית נוסף ב"מגן דוד אדום", בו היא מתנדבת באופן קבוע. בזכות אישיותה המיוחדת סוחפת צעירים נוספים להתנדבות ואף היא שותפה בהכשרתם. שריאל מובילה גם את קבוצת המנהיגות של נוער עם מוגבלויות במסגרת אגף השירותים החברתיים העירונית והציבה לעצמה כמטרה להגביר את המודעות ולשפר את הנגישות לאנשים עם מוגבלויות. תרומתה של שריאל בכל מסגרת בה היא נמצאת רבה. היא בולטת ברצונה לתרום ולסייע בבית, בבית הספר ולמען החברה. כישרונותיה ונחישותה של שריאל מאפשרים לה לעמוד בכל מכשול שעומד בדרכה. היא כובשת את הסובבים אותה עם אישיותה המלבבת והאופטימית.
שגיא גולן - תיכון מור מטרו ווסט, רעננה- בשגיא ניתן למצוא שילוב נדיר של מצוינות בלימודים לצד מצוינות חברתית, הבאה לידי ביטוי ברצונו העז לתרום ולהירתם לכל משימה. שגיא בחר במסלול לימודים ייחודי בתחום המדעים והחלל ויחד עם זאת הוא משלב פעילות כיו"ר מועצת הנוער העירונית של רעננה ופעילות במועצת הנוער המחוזית. הוא מאמין גדול בעשייה למען הנוער ובזכותו בני נוער משתתפים בכל הוועדות העירוניות במקום מגוריו. מוריו מציינים כי שגיא נענה לכל בקשה לעזרה ומארגן התרמות ואירועים חברתיים בבית הספר. שגיא ייצג את בית ספרו במשלחת הסברה בארצות הברית, לקח על עצמו תפקיד ראש המשלחת ועשה זאת במסירות רבה. במסגרת ארגון LEAD שגיא פעיל בסיוע לימודי לתלמידי בתי ספר יסודיים והפרויקט שלו יצא לדרך בסיוע אנשי מקצוע שנרתמו לנושא בזכותו. מכריו מתארים אותו כבחור חייכני ושאפתני בעל יכולת הנהגה ודבקות במטרה.
לילה קיזל - התיכון הדרוזי למדעים ומנהיגות, ירכא- אישיותה המיוחדת של לילה בולטת לעין כל. לילה דוגמה למופת של מנהיגה אנרגטית בעלת רצון להוביל ולהעצים את עדתה הדרוזית בכלל ונשים דרוזיות בפרט. מאז היותה בכיתה ט' משתתפת לילה בקבוצת "מנהיגות צעירה". היא תורמת רבות בהובלת פעילויות ומשלחות בנושא "שלום הילד" ו"נערות בסיכון", וייצגה את בית ספרה בכנסים בנושאים אלו. לילה מאמינה כי כל אדם צריך למצוא את דרכו לתרום לחברה והיא עצמה פועלת על פי אמונתה זו. תוכניות להגברת המודעות לחקר החלל ולאילן רמון בכפר שלה, סיורי לילה למניעת שוטטות נוער, וסיוע לימודי הם רק חלק מהנושאים המעסיקים אותה כנערה כריזמטית, בעלת יכולת התבטאות גבוהה וכושר שכנוע כשחיוך תמידי נסוך על פניה. ללילה תוכניות עתידיות הכוללות לימודים אקדמאים בתחום הרפואה, משום כך לקחה על עצמה ללמוד מקצועות רבים בהם היא מצטיינת. לילה מביעה את דעותיה בגאווה, ותשמח להגשים את חלומה להיות מנהיגה דרוזית משפיעה ובולטת במדינתנו.