עמותת זיו נעורים-פרופיל
"ששולחים אותך לים ונותנים לך לגלוש,משליכים עליך אחריות.הבטחון העצמי שלך גם לאט לאט עולה.אתה פתאום אומר:מה זה הגל הקטן הזה אני רוצה גל גבוה יותר. זה נותן לך אחריות גדולה."
(חניך זיו נעורים,פנימית הדסה נעורים,2010)
הצורך
בשנים האחרונות מספר בני הנוער הנושר ממערכת החינוך נמצא בעלייה מתמדת.המעבר מהיסודי לחטיבה טומן בחובו משבר רגשי-לימודי שיחד עם מאפייני גיל החטיבה וללא עורף משפחתי תומך עלול להביא לנשירת הילד מהמסגרת החינוכית.ההשלכות של בני נוער הפועלים ללא מסגרת חינוכית ברורות וכואבות.העלייה ברמת האלימות,רמת הפשיעה,ובייחוד עתידם כבוגרים ועתידנו המשותף כאזרחים בחברה צומחת ומאפשרת.
עמותת זיו נעורים מציעה פתרון ייחודי ושונה להתמודדות עם בעיית הנשירה של בני נוער ממערכת החינוך.באמצעות החיבור לים ופיתוח מיומנויות בהשטת כלי שייט, מבקשת העמותה להקנות לבני הנוער ערכים ,כלים לחיים שיסייעו להם במיצוי יכולותיהם במעגלי חיים אחרים.
אוכלוסיית היעד
הבחירה להתמקד בבני נוער בגילאי 12-15, מתבססת על הרציונל לפיו שנים אלו קריטיות בחייהם של בני נוער בסיכון. בתקופה זו חלה ההכרעה בין שילוב בחברה והשתייכות אליה ולמערכת החינוך לבין מצב קיצוני של חוסר אונים וניתוק. בנוסף, מרבית הארגונים הפועלים למען נוער בסיכון מתמקדים בגיל הרך או בגיל התיכון.אנו פועלים גם עם מגוון אוכלוסיות נוספות: גילאי התיכון ,פנימיות, מרכזי קידום נוער,אסירים בשיקום ועוד.
מודל הפעילות
הים: הסביבה הימית מחזקת את הדימוי העצמי דרך העצמת המיומנויות האישיות והחברתיות של בני הנוער.
המדריך החברתי: לרוב יוצא שייטת / חובלים ובעל רקע בחינוך. המדריך מהווה עבור בני הנוער עוגן,דמות יציבה, משמעותית ומקנה בטחון.
הקבוצה: הפעילות הקבוצתית מחייבת התמדה, יוצרת תחושת שייכות ומאפשרת לבני הנוער התנסויות חדשות והפנמת מודלים התנהגותיים נוספים.
כל קבוצה נפגשת לאחר שעות הלימודים עם המדריך החברתי ונוסעת באופן מאורגן למרכז הימי הקרוב לפעילות. הפעילות הימית כוללת התנסות ושימוש במגוון רחב של כלי שייט:בוגים, גלשני רוח וגלים, קאיקים,מפרשיות,הפלגות ביאכטות, ועוד.
במהלך השנה מתקיימים שני אירועים מרכזיים בהם משתתפים כלל החניכים מרחבי הארץ: אירוע אתגרי ומחנה קיץ בסוף השנה.
הערכה ומדידה
שנת תשע"א תהא השנה השלישית בה אנו מפעילים תכנית מדידה על מנת לתת משנה תוקף להשפעת הפעילות שלנו על צמצום תופעת הנשירה ועל ההתקדמות שכל משתתף חווה בתפיסתו העצמית,יכולותיו החברתיות והישגיו הלימודיים.המדידה נעשית על ידי שאלוני תחילה וסיום המועברים למשתתפים,למדריך ולצוות המורים בבית הספר.התכנית פותחה והובנתה בסיועו של יועץ ארגוני-חינוכי בתחום המדידה המתנדב בעמותה.
מעל 93% מחניכי זיו נעורים ממשיכים ללמוד במסגרת החינוכית!
מבט לעתיד
במהלך שנות פעילותה יצרה העמותה שותפויות תומכות עם חברות עסקיות כגון מוטורולה,בואינג עם רשויות מקומיות רבות:עירית נתניה,ת"א,נס ציונה,רמת גן,רחובות,לוד,אשדוד ועוד. עם ארגונים חברתיים ומוסדות כגון:האגף הבטחוני-חברתי במשהב"ט,ארגון מציל"ה,עמותת אריאלה,קרנות חינוך,הרשות למלחמה בסמים ועוד.
זיו נעורים מוקירה את שותפיה ומפנה את המשאבים בשנת הפעילות הנוכחית למיצובם של המרכזים הימיים החדשים בבת ים ונתניה ולהרחבת הפעילות לאזורים מרוחקים כעכו וירוחם.
עמותת זיו נעורים זכתה בפרס יו"ר הכנסת לאיכות חיים לשנת תשס"ז
אות ראש עירית ת"א למתנדב מצטיין 2009