גידול בעלי חיים מאפשר ליצור סביבה חינוכית-ייחודית, שבעזרתה ניתן להתערב בתהליך עיצוב ההתנהגות וההתפתחות הרגשית-קוגניטיבית של התלמיד. בעלי החיים מהווים גורם מתווך בין התלמיד לחבריו ולמבוגרים הסובבים אותו. הקשר הרגשי של בני האדם עם בעלי חיים, מעניק תמיכה בלמידה, ומקדם ומחזק את איכות החיים של הפרט והקבוצה. הפעילות מקנה ומתרגלת מיומנויות למידה. ההתערבות בעזרת בעלי חיים נעשית במסגרת תוכניות העשרה ופעילויות חברתיות, בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.
חי-ילד בחינוך הפורמאלי
חי-ילד משלבת את בעלי החיים בלימודי הטבע והמדעים. בנוסף החברה מפתחת תוכניות העשרה מגוונות לקידום כלל הילדים, המותאמות לצרכים הייחודיים של ביה"ס
הניסיון בארץ מראה כי לבעלי החיים יש השפעה על היכולת של ילדים לשפר מיומנויות למידה ולחזק יכולות חברתיות.
תכנית "חקר-חי" "תיבת-נח" תכנית לימודים נוספת המותאמת לילדים מכיתה א' עד כיתה ו' המלווה בחוברת לכל שכבת גיל. במסגרת הפעילויות עם בעלי חיים שונים מאותר הפוטנציאל האישי של כל אחד מהמשתתפים ומחוזק. בכך מקנים מיומנויות בתחום הלמידה, הדעת והחקר באופן חווייתי במיוחד. האינטראקציות הנוצרות עם בעלי החיים מאפשרות להמחיש, לכל תלמיד ברמתו, הלכה למעשה את נושא הנלמד.
קבוצת נאמנים בכל בית ספר קיימים תלמידים המגלים עניין ויחס מיוחד לבעלי החיים. תלמידים אלו מתגבשים לקבוצת נאמנים שלוקחת אחריות בטיפול בבעלי החיים.
לילדים עם הפרעות התנהגות ובעיות קשב וריכוז A.D.D ו A.D.H.D בתכנית מאמנים את הילדים להשתלב בחברה ובלמידה למרות הבעיות שמלוות אותם, ובנוסף מאמנים ומנחים את צוות המורים להתמודד עם הילדים במהלך היום.
פינות חי וחדרי חקר תכנון והקמת פינות חי / חדרי חקר, בחירת בעלי החיים, תכנון בתי הגידול , טיפול ותחזוקת פינת החי.
גני ילדים לחי-ילד שיטה ייחודית לעבודה בגני הילדים. הפעילות נמשכת כשעה. ניתן להקים בגן הילדים פינת חי.
אקדמיה תכנית להכשרת סטודנטים, תמיכה במכללות, שילוב סטודנטים בעבודה המעשית והרצאות.
חי-ילד בחינוך הבלתי פורמאלי
במסגרת החינוך הבלתי פורמאלי, חברת חי-ילד עוסקת בהפעלת חוגים לשוחרי ואוהבי בעלי חיים אחרי שעות הלימודים.
הוכח כי המשתתפים בחוגים השונים, שיפרו באופן משמעותי את יכולות הלמידה וכישוריהם החברתיים
חוגי העשרה חוגי העשרה לילדים, נוער ומתבגרים שוחרי ואוהבי בעלי חיים. החוגים מלווים בדפי עבודה, תצפיות וקשר עם בעלי חיים בליטוף והחזקה. "פרחי זואולוגיה" - חוג לילדי הגנים, המאפשר התמודדות עם חששות ופחדים והכרות ראשונית עם מגוון חיות מחמד. "זואולוג צעיר" - טיפול והחזקה, חוג לילדי כיתה א' עד ג' המיועד ללמד את המשתתפים לגדל חיות מחמד ולהעניק להם תנאי מחייה הולמים. "זואולוג צעיר" - אילוף והחתמה, חוג לילדי כיתה א' עד ג' המיועד ללמד את המשתתפים לגדל חיות מחמד ולהעניק להם תנאי מחייה הולמים. "זואולוג מתבגר" - מד"צ (מדריך צעיר), החוג מותאם לנוער ומתבגרים שעברו הכשרות בטיפול בחיות מחמד. בחוג מקנים ידע ומיומנויות בהדרכת ילדים עם בעלי חיים.
לילדים עם הפרעות התנהגות ובעיות קשב וריכוז A.D.D ו A.D.H.D כדי להימנע מתיוג הילדים בביה"ס, פיתחנו בחי-ילד פעילות ייחודית המועברת באופן חוויתי ומאפשרת לילדים להתמודד עם הלקות בביה"ס ובחיי החברה בכלל. החוג מועבר בקבוצות קטנות של עד חמישה ילדים בקבוצה. במהלך החוג ניתן לקיים מפגשים עם ההורים לחיזוק ושיפור הקשר הורים וילדים.
ילדים בעלי צרכים מיוחדים הפעלת ילדים בעלי צרכים מיוחדים לשיפור וחיזוק התפקוד היומיומי בבית ובקהילה. הפעילות מועברת באופן פרטני ובקבוצות קטנות.
פנימיות לחברת חי-ילד ניסיון בהפעלת תכניות לתמיכה רגשית ובתכניות לשיפור כישורים חברתיים. התמיכה נעשית דרך הפעלת תכנית להכשרה מקצועית בטיפול בבעלי חיים ובפינות חי ובהדרכת ילדים.
מי אנחנו?
חברת חי ילד הוקמה ומנוהלת ע"י יענק'לה (ארגנטרו יעקב). ליענק'לה ניסיון משנת 1982, ביצירת סביבות חינוכיות טיפוליות, המשלבות בעלי חיים כגורם מתווך. יענק'לה, ניהל את "המרכז להכשרת מורים" בכפר הירוק, דרך המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך. יענק'לה ניהל את פינת החי בקיבוץ כפר עזה ופיתח אותה למרכז חינוכי, מודל לחיקוי בתנועה הקיבוצית. יענק'לה השתלב בצוות ההקמה של מכללת "מגן דוד ירוק" בשילוב עם מכללת "עמל הישגים", הקים ופיתח את מערך ההדרכה ב"ליטופים" מרכז לחיות מחמד, הרצה במכללת "אורנים" וכיום במכללת "חמדת הדרום". יחד עם יענקל'ה נמצאים בצוות מדריכים מנוסים, שהתמחו בטיפול בסיוע בעלי חיים.
למה דווקא חי-ילד?
הגישה בחי-ילד מערכתית ההתייחסות היא על פי המעגל החיובי, תכנית העבודה ומותאמת באופן ייחודי ללקוח.
ההכשרה בחי-ילד מתמקדת בליווי מקצועי של המדריכים, המסייעים והמטפלים באופן פרטני וקבוצתי ומתייחסים לכל פרויקט בנפרד.
בעלי החיים בחי-ילד עוברים תהליך ייחודי של אימון והרגלה לקשר עם בני האדם ונמצאים תחת פיקוח וטרינרי צמוד.
האבחון נעשה בסביבתם של בעלי החיים באופן חווייתי, תוך שימת דגש לאופן התפקוד וליכולות האישיות של המשתתפים.
המפגשים מובנים ומותאמים למטרות וליעדים, הם מועברים דרך קשר בלתי אמצעי עם בעלי החיים, בליטוף, החזקה ובתצפית.
|
|