בישראל ניתן למצוא בתי ספר חד-מיניים רק במגזר הדתי ובמגזר החרדי. לעומת זאת במדינות המערב, חלק ניכר מבתי הספר הפרטיים, במיוחד היוקרתיים, הם חד-מיניים. כך, למשל, בארצות הברית בתי ספר פרטיים רבים, למשל הכנסיתיים, הם חד מיניים. עם זאת, חלקם הארי של בתי הספר הציבוריים בארצות הברית הם מעורבים. כתבה, בשם "שאלות רבות על הערכתם של בתי ספר חד-מיניים", התפרסמה השבוע באתר עיתון POST-GAZETTE האמריקני. בכתבה מסופר, כי ראשי מערכת החינוך בעיר בפיטסבורג שבפנסילבניה מתכוונים לפתוח בשנת הלימודים הבאה שתי תוכניות לימודים חדשות באחד התיכונים הציבוריים בעיר, שבמסגרתן ילמדו הבנים והבנות בנפרד. בכתבה מועלות שאלות על יתרונות מודל הלמידה החד-מיני, ונימוקים בעד או נגד מודל זה מצד גורמים המצדדים או מתנגדים לו. התוכניות בפיטסבורג הן חלק מתוכנית כוללת, שבמסגרתה מבקשים ראשי מערכת החינוך בעיר לשפר את הישגיהם של תיכונים חלשים. על פי הכתבה טוענים התומכים בתוכנית, כי באמצעות בתי ספר חד-מיניים ניתן להעלות את הביטחון העצמי של התלמידים ולפתח טוב יותר את יכולת החשיבה שלהם - במיוחד כשמדובר בתלמידים המגיעים מאוכלוסיות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך. המבקרים את התוכנית, ובהם ארגוני זכויות אדם וארגוני נשים, מוצאים במודל החד-מיני ליקויים אתיים, וטוענים כי התלמידים צריכים ללמוד בסביבה מינית מעורבת, בדיוק כמו שהם צריכים ללמוד בסביבה גזעית וכלכלית מעורבת. בכתבה מצוין, כי מודל הלמידה החד-מינית מבוסס על תאוריה, שעל פיה ההישגים של תלמידים בכיתה חד-מינית גבוהים יותר מאשר בכיתה מעורבת. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא, שבכיתה חד-מינית הלחץ החברתי נמוך מאשר בכיתה מעורבת. על פי תיאוריה זו בסביבה חד-מינית התלמידים גם מרגישים חופשיים יותר להביע את עצמם ללא חשש מתגובת חבריהם. לעומת זאת, טוענת בכתבה אחת מראשי האיגוד לזכויות האזרח האמריקני לשעבר, וונדי קמינר, כי המודל החד-מיני במערכת החינוך מבוסס בעיקר על השערות, תקוות וסטריאוטיפים בנוגע לסגנונות הלימוד השונים של בנים ובנות, ולא על ממצאי מחקרים. לדבריה, עדיין איננו יודעים באמת אם הלמידה בבתי ספר חד-מיניים היא אכן טובה יותר. המתנגדים לתוכנית גם מזכירים, כי בתי ספר שבהם מתקיימת למידה חד-מינית בארצות הברית הם בתי ספר פרטיים- סלקטיביים, שבהם לומדים תלמידים מבתים מהמעמד הבינוני ומעלה. במעמדות אלו משקיעים ההורים בחינוך ילדיהם יותר מאשר במעמדות הנמוכים. בשל כך לא ניתן להכריע האם החינוך החד-מיני או משתנים אחרים משפיעים על הישגי התלמידים בבתי הספר הפרטיים . כך אי-אפשר לדעת איזו השפעה תהיה ללימודים בבית ספר חד-מיני על בנים המגיעים ממשפחות חד-הוריות בשכונות מוכות פשע, שבהן מצוינות אקדמית נתפסת לעיתים כ"לא גזעית" או "לא גברית". ד"ר ליאונרד סקס ייסד ארגון ארצי התומך בהקמת בתי ספר ציבוריים חד מיניים. ד"ר סקס מציין בכתבה, כי במחקרים בתחום התפתחות המוח, כמו גם בתוצאות מבחנים שונים, נמצא שבמודל הלמידה החד-מיני יש לתלמידים בחינוך היסודי הישגים גבוהים יותר מאשר במודל המעורב. לטענתו, הנהגת למידה חד-מינית בשלבים מאוחרים יותר - בחטיבת הביניים או בתיכון, עלולה להיות לא יעילה. ד"ר סקס חושש, כי בחטיבות גיל אלו כבר מאוחר מידי לשנות הרגלי למידה לקויים, או לשפר את התפיסה של התלמידים. |