24/11/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

חטיבות הביניים מחויבות בחוזר מנכ"ל לשוב וללמד גיאוגרפיה; הבעיה - מחסור במורים

3/08/2010
בשנים האחרונות חלה עלייה עלייה הדרגתית בפופלאריות של מקצוע הלימוד גיאוגרפיה בקרב התלמידים. אחת הסיבות לכך היא השימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לניגשים לבחינת הבגרות. סיבה נוספת היא ההשקה של מקצוע זה לאחד הנושאים "החמים" היום בעולם - הנושא הסביבתי.
שינויים שנעשו במשרד החינוך בשנים האחרונות, ביניהם: שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים להמחשת אסונות טבע וסיבות התרחשותן, כמו תוכנת Google Earth המאפשרת צפייה כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ באמצעות לווין, הפכו את הגיאוגרפיה לאחד המקצועות האטרקטיביים בבתי הספר. התחזקות המקצוע נובעת, בין היתר, משינוי מהותי שעשתה מפמרי"ת הגיאוגרפיה, דליה פניג, בדגשים הניתנים בחטיבה העליונה בתוכנית הלימודים. שמו של המקצוע שונה מגיאוגרפיה ל "גיאוגרפיה ופיתוח הסביבה" ותכני הלימוד שונו בהתאם לכך. בשיעורי גיאוגרפיה לומדים כיום התלמידים נושאים אקטואליים, כמו השפעת הצריכה המוגברת של האדם על תופעות טבע שונות, ההתחממות הגלובלית, מחסור במים ואסונות טבע. כל אלו הביאו לעלייה ניכרת בביקוש למורים לגיאוגרפיה.
אולם השינוי המשמעותי ביותר שהביא לעלייה בביקוש למורים לגיאוגרפיה, הוא חוזר מנכ"ל משרד החינוך שפורסם בתחילת השנה, המחייב את השבת מקצוע הגיאוגרפיה לחטיבות הביניים. שש שעות שבועיות הוחזרו השנה לחטיבות הביניים למטרה זו. לדברי פניג: "זהו שינוי מבורך, שאנו מצפים לו כבר זמן רב".
אולם "השטח" אינו ערוך למהלך זה של משרד החינוך - וקיים מחסור רב במורים לגיאוגרפיה. המסלולים להוראת גיאוגרפיה במכללות נסגרו בהדרגה במשך השנים, בשל מחסור בביקוש. כעת כשהביקוש למורים לגיאוגרפיה בשיאו ניתן לספור על כף יד אחת את מספר המסלולים להכשרת מורים לגיאוגרפיה במכללות, מתוכם רק מכללה אחת היא מכללה דתית - מכללת ליפשיץ בירושלים.
לדברי ראש החוג להוראת גיאוגרפיה במכללת ליפשיץ, ד"ר ישי ויינשטיין, שצפה את כניסת נושא הסביבה למקצוע הגיאוגרפיה כבר לפני שבע שנים : "אני לא חושב שמדובר בראיית הנולד, אני סברתי שחשוב שהסטודנטים יכירו את הנושא הסביבתי, משום שזה נושא מדובר וחשוב בעולם, ואין ספק שהמורים של העתיד צריכים להכיר את הנושא, על אחת כמה וכמה כשמדובר במורים לגיאוגרפיה, שנושא הסביבה הוא באופן מובהק התחום שלהם". בהתייחס לעלייה בביקוש למורים לגיאוגרפיה מציןי וינשטיין: "אין לי ספק שישנה עלייה בביקוש אני מקבל לא מעט טלפונים מבתי ספר בנושא. אני שמח על הרנסאנס של מקצוע הגיאוגרפיה, בהחלט הגיע זמנו, אני רק מקווה שהנושא יחלחל גם לאוניברסיטאות, שם מספר הפונים להוראה בתחום הוא בהחלט לא מספק". 
אילנה מאיר, חוקרת גיאוגרפיה ומרצה להוראת גיאוגרפיה במכללת ליפשיץ, בדקה במחקר חלוץ שערכה, בסיוע מכון מופ"ת, את השפעת השינויים במקצוע הגיאוגרפיה על המורים בשטח. לדבריה: "ניכר שעליית היוקרה של מקצוע הגיאוגרפיה משפיעה על עמדותיהם של המורים ביחס למקצוע ועל תדמיתם המקצועית. המורים מעידים על תקווה גדולה וניכר שיפור בתדמיתם המקצועית של המורים לגיאוגרפיה. מורים שבעבר הזדקקו להמיר את תחום הדעת שלהם כדי להישאר במערכת ונאלצו ללמד מקצועות כמו לימודי ארץ ישראל ולעיתים אף מקצועות שאינם נושקים כלל למקצוע אותו הם מלמדים, מעידים על שינוי בגישה ועל ירידה בחיפוש אחר השלמת שעות".
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך